Enmanskök m/40

Matlagning i praktiken
Användarvisningsbild
somvanligt

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av somvanligt »

Bra test :) :up: sånt här uppskattas. Själv håller jag koll på hur långt jag går i mina nya läderkängor för att sedan dela med mig av hur lång distans break-in faktiskt var. Det är lite på känn sådär men ändå hyfsat användbart att hört om tror jag, istället för gissningar.
Användarvisningsbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Just snuskburken är väldigt praktiskt då den är förberedd att användas på öppen eld. Det glädjer mig att folk fortfarande använder spritkök. Dessa är underskattade anser jag. Behållaren för den mängd bränsle man behöver, går att anpassas så att man inte drar med sig för mycket. För ett 72 tim behov så är spritbränslet att föredra med tanken på vikt och volym. Skall man vara ute längre så tar gas och bensin över men jag är nere på 0.6 lit T-doja för en vecka under barmarksförhållanden. Jag använde en spritbrännare och ett Trangia 27 för att koka upp 1 lit vatten på toppen av Kilimajaro, 5895 möh. Det var ca: -10° och det gick åt ca 45 cl T-doja, så att effekten skulle vara undermålig, stämmer ej. En annan klar fördel är att spritbrännaren är tyst, helt tyst. Min favorit är "Trangia triangel" med pottan till T-28. Allt får plats + en liten bränsleflaska i flerbruksfickan på stridsvästen (om man är man är en MÖP i Hv)
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Har den sin plats, 2000-talet, eller är det släng och glöm?
Användarvisningsbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Strångsjö skrev:
15 jul 2020 03:02
Har den sin plats, 2000-talet, eller är det släng och glöm?
Den har definitivt sin plats i 2000-talet! Glöm den inte och släng den absolut INTE då den håller dig vid liv då andra kök gett upp för länge sedan!
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.
Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

Alla som vill slänga sina gamla rostfria snuskburkar kan skicka dem gratis till mig istället.

Min favorit genom tiderna.
Come, our end, suddenly
All hail our lethargy
Skriv svar