Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Matlagning i praktiken
Ursus

Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av Ursus »

Har en liten koppargryta, storlek och utförande som en mindre billycan, som jag köpte på loppis. Dessvärre blev jag tvungen att putsa den med svinto för att få bort lite skit från utvalda partier och därmed är den inte längre lika blank, men i bra skick oavsett.

Nu till frågan. Den är invändigt pläterad med något material och jag vet inte vilket. När jag googlar så framkommer det att kopparutrustning från förr antingen pläterades i tenn eller nickel beroende på epok, men då jag inte vet från när denna härstammar så är det omöjligt att avgöra.

Både nickel och tenn är ju aningen gulaktigt; och mycket riktigt är den inre pläteringen lite gul. Men finns det något sätt att avgöra skillnaden med enkla medel? Jag är inte rädd för tenn, men däremot är jag inte imponerad av nickel.

Det finns en ring av mörkare oxidering i botten av pläteringen, varför jag misstänker tenn (tennpest?), men å andra sidan så är den också ganska blank för att vara tenn.

Vad finns i övrigt för risker med såväl koppar som tenn som nickel? Ämnar att använda den som vattenkokare ovan eld i första hand.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av bastard »

är det tenn så är det bara förtennt
du kan prova att skaffa lite rent tenn, inte lödtenn med bly i
putsa rent, värm och kolla om det nya tennet flyter ihop med det som är i, kan behövas lite flussmedel

detta är mest sannolikt, då en riktig plätterin bör vara gjord på både in och utsidan

rent tenn är ok, lite silver i funkar bra

koppar är dödligt giftigt i matkärl, finns en del att läsa om det

hadde inte tvekat att förtenna om det och annvända
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av EN brun böna »

Det finns de som använder rent koppar i grytorna. Men bara för vissa matvaror som ost och sylt. Men kopparen ska vara mer än ren då den används. Det är ärgan som är giftig.
Men om det varit min kopparkastrull hade jag putsat bort den gamla beläggningen vad det än är och gjort en ny förtenning. Det är inte så svårt, går att pensla ut. Men som bastard sa bara rent tenn duger det får inte finnas bly i då det är minst lika giftigt
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av bastard »

tennet är mycket mjukare än nickel, så man kan prova att repa det lätt med en nålsspets, prova motsvarande på riktigt tenn så känner du om det är lika
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av xsive »

Tennplätering blir förhållandevis blankt.
Varmförtenning blir med gråmatt
Låtit pläterat en del på rostfritt som skulle smetlödas med tenn/blylod
När det strulat med pläteringen har vi fått fixa till det med förtenningspasta.
Förtenningspasta funkar fint men tveksamt om det lönar sig till enstaka kärl då pastan kostar någon hundralapp.
https://www.slojd-detaljer.se/produkter ... tolit-2951
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av Ursus »

Nördade ned mig i Rockwell- och Moh-diagram igår, framkom att mässing är hårdare än tenn men mjukare än nickel. Enligt Moh skall alltså mässing skrapa tenn men inte nickel. Testade med lätt hand att repa pläteringen med en hylsa av mässing, och mycket riktigt repas den utan tvekan. Alltså torde det vara tenn.

Finns ingen ärg, och den enda kopparen som är exponerad invändigt är små valsar där handtaget är nitat. Borde vara säkert.

Ska ladda upp bild på innandömet, tycker inte att det behövs tennas om. Den är knappast använd.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av Prepsson »

Hurpass giftigt är det jämfört med t.ex. aluminium som "kan leda till alzheimers i framtiden"?
Ursus

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av Ursus »

Prepsson skrev: 07 maj 2022 13:02 Hurpass giftigt är det jämfört med t.ex. aluminium som "kan leda till alzheimers i framtiden"?
Det finns i dagsläget inget vetenskapligt belägg för att aluminium i matkärl eller övriga köksgeråd orsakar alzheimers eller demens. Åt vilket håll kausaliteten går i länken mellan aluminiumhalter i kroppen och demens/alzheimer är inte heller klarlagt; eller om dessa tillstånd inverkar på varandra alls.

För industriell exponering finns det ett möjligt samband, samt är det oklart om aluminiumklorohydrat/alun i deodoranter ger upptag av aluminium genom huden.

Källa: Google Scholar.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av Prepsson »

Ursus skrev: 07 maj 2022 13:52
Prepsson skrev: 07 maj 2022 13:02 Hurpass giftigt är det jämfört med t.ex. aluminium som "kan leda till alzheimers i framtiden"?
Det finns i dagsläget inget vetenskapligt belägg för att aluminium i matkärl eller övriga köksgeråd orsakar alzheimers eller demens. Åt vilket håll kausaliteten går i länken mellan aluminiumhalter i kroppen och demens/alzheimer är inte heller klarlagt; eller om dessa tillstånd inverkar på varandra alls.

För industriell exponering finns det ett möjligt samband, samt är det oklart om aluminiumklorohydrat/alun i deodoranter ger upptag av aluminium genom huden.

Källa: Google Scholar.
Ok därav citattecknen. Verkar som den teorin framkom på 60- och 70-talet enligt alz.org
Jag misstänkte att den lilla mängd som man eventuellt kan få i sig inte har nån betydelse.
Kopparkärl är jag dock inte så insatt i men rent spontant så känns det som att man behöver hålla mer koll på det. Ärjat = giftigt. Är den förtennad med blyfritt tenn osv.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kopparkittlar/grytor/pannor - säkerhet och metaller?

Inlägg av bokmalen »

Tror mer det är "Är den oxiderad blir det giftigt" så koka inte sura vätskor i den, ärgad eller mörknad tenn.

Upplöst tenn är inte heller superhälsosamt, (illamående, kräkningar, diarré, trötthet och huvudvärk.) vilket är skälet att typ ananaskonserver inte går att spara lika länge som andra konserver.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"