Postapokalyptisk ungsbakning

Matlagning i praktiken
Användarvisningsbild
entropi

Postapokalyptisk ungsbakning

Inlägg av entropi »

bokmalen skrev:
09 sep 2019 08:44
Kanske inte möjligt att baka i en SHTF situation, beroende på tillgång till ugn.
Såg denna kommentar i en annan tråd och misstänker att många inte har en lösning på det. Tror jag preppade 8 år innan jag löste det förra året med en riktig modern Wamsler-vedspis, men alla kan eller vill väl inte köpa en sån, så lägg ut lösningar i den här tråden!

Jag börjar med Omnia-ugnen (har den i husbilen)
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... gn-624071/
En fritidsugn ovanpå gasolbrännaren, spritköket eller elplattan låter dig baka färskt bröd, tillaga nyfångad fisk eller grädda en rykande god gratäng. Med Omnia får du både över- och undervärme oavsett om du befinner dig utanför tältet, i husvagnen, fritidsstugan eller båten! Enkel att rengöra, tar lite plats och fungerar på spisplattor med alla sorters bränsle.

Användarvisningsbild
Charlie**

Re: Postapokalyptisk ungsbakning

Inlägg av Charlie** »

Omniaugnen är en klassiker och ett måste i semesterutrustningen och prepperhyllan!

:up: :up: :up:
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.

Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Har en själv dock aldrig använd. Följde med vid båtköp. Hur fungerar den rent praktiskt?

Användarvisningsbild
entropi

Inlägg av entropi »

Har använt omnian någon gång. Det ser ut ungefär som en sån sockerkaksform med hål i mitten och ett lock. Värmen stiger i mitten så att värme kommer ovanifrån också.
Har gjort potatisgratäng i den, men man får akta sig så man inte steker på för hårt i botten.

EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

För den som vill lära mer och få recept som passar ugnen https://omniasweden.com/se/recept/

Det finns en hel del bröd som går att baka utan ugn tex de som kokas i vattenbad på spisen eller som steks direkt på spisplattan eller i stekpanna. Sedan kan man grädda tunnbröd på häll över öppen eld eller grädda bröd i gjutjärns gryta över öppen eld eller i kakelugn eller öppenspis

Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

Svängde en tur förbi Jula och denna tråd kom till minnet. Slog till på en Omnia med tillhörande galler, är nöjd. Ska bli kul att testa, köpte en sockerkaksmix för detta exakta tillfälle. Blir standardutrustning tillsammans med Trangian på färder under brandrisksäsongen... eh, jag menar sommaren.

Annars brukar en gjutjärnsgryta modell uteliv vara min grej så länge eld finns. Mycket smidigt och mångsidigt. En favorit på vårens pulkfärder är smulpaj i grytan. Himmelskt. Eller med färska lingon på hösten.
Come, our end, suddenly
All hail our lethargy

Protect

Inlägg av Protect »

Vi hade föregångaren till Omnian i början på 60-talet på tältsemestrarna till Norge, i sommarstugan hade vi en "ugn" som var som en riktig ugn utan brännare och som ställdes utanpå gasolspisen. Undrar om den lösningen finns numera för den funkade kalasbra. Den hade tom. termometer på luckan som Husqvarna vedspisarna har, synd inte den sparades.
Fffffunkar det? Då är det rätt! :geek:

bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Någonstans finns den.
Jag har sett youtubevideos med "Alaska prepper" där han ställer en sådan som du beskriver ovanför gasplattan på spisen och kör tester på gammal brödmix. (scones tror jag). Sedan vart han fått tag på den och hur vanliga de är...
I intend to live forever, or die trying to

Abbe

Inlägg av Abbe »

Semester-tyskar har upptäckt Omnia och det finns därför en del recept på youtube.
Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.

EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Har man en tät burk så kan man "koka" bröd i vattenbad. Tex så bakar man kubb på det viset alltså matbrödet kubb. https://blogg.amelia.se/hemmamedhelena/ ... orde-baka/

Andra bröd går att baka direkt på spisplattan om man inte har för ny spis. Typ tunnbröd.

Skriv svar