Bug-in recept: Ris

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Bug-in recept: Ris

Inlägg av entropi »

Tänkte att några trådar med olika grundigredienser preppers ofta sitter på i bulk kunde vara bra.

Lägg in recept där ris är den tongivande ingrediensen. Ju färre och enklare ingredienser att lagra ju bättre!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av Daltorpet »

Det finns ju jättemycket man kan göra med ris. Detta brukar vi göra (tar bara det vi gör från prepperiet)

1: Ris och makrill i tomatsås
2: Ris och vita bönor i tomatsås
3: Ris och tonfisk+ majonäs
4: Ris och kallrökt/torkat kött+torkad svamp + någon sås
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av Strångsjö »

1.
ris
frysta gröna ärtor (alt. hemodlade)
fryst blåmusselkött (ICA, garant m.fl. 200-250 gr ca 25-30 kr)
(burkmusslor, lidl)
frysta räkor (alt. egna kräftor, om man har)
några remsor morot (använd t.ex. potatisskalare)
lämplig sås
ägghalvor

2.
Stekt kallt ris (kolla recept på nätet)
Passar bra med stekt ägg
Sås, gärna med hetta
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av bokmalen »

Något att göra med det "överblivna" riset från lunchen när det blir dags för middag

kokt ris,
gröna ärtor,
torsk/pollock/annan vit fisk
curry
smör/margarin

Skär fisken i skivor/bitar och krydda på ORDENTLIGT med salt och Curry
Ta en djup ugnsform
Lägg i ett lager kokt ris, sprinkla i lite gröna ärtor, lägg på ett lager med fisk. Upprepa i några lager tills formen är fylld. Men sista lagret ska vara bara ris.
Lägg på några tunna skivor smör/margarin ovanpå. häll på ett par deciliter kallvatten. Om formen har ett lock lägg på det, annars använd en ugnsfolie.
Kör på 175 grader i en till en och en halv timme.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av vantohal »

Fräs corned beef med lök och lite vitlök. Häll på vatten och en buljongtärning och ris. Rör runt. Låt koka upp ordentligt, täck med lock och låt dra i tjugo minuter.
Komplett näring.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av bokmalen »

Kör igång en sats ris i riskokaren, vänta tills det kokar ordentligt och riset börjat svälla lite, häll i en burk gulaschsoppa, rör om och låt koka tills det är färdigt och den stänger av sig.
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av EN brun böna »

Kokt ris gärna så det är lite mjukare än normalt, lite extra saltat och med en rejäl smörlkick överst. Äter det gärna om jag känner mig lite dålig.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av Abbe »

En röra på linser, potatis, lök och kryddor (gärna curry) går bra ihop med ris. Ev något kött till.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
E5150
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 mar 2020 09:47

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av E5150 »

Min fru har sitt ursprung i Sydostasien, så riskokaren har en ganska central roll i hemmaköket för oss.
Ris funkar till precis allt, själv har jag dock alltid något salt till som soya eller fish sauce. Frugan brukar skicka i ett ägg när hon kokar ris ibland, och på så sätt slå två flugor i samma smäll.
För oss är det jasminris som gäller, och det kokas ALDRIG med salt, bara vatten.

Fried Rice är frukostmat. Ett bra sätt att äta upp riset som är över sen dagen innan.
Vi pressar i en vitlöksklyfta och steker på medelstark värme i olja och smör. Låt inte riset ta någon direkt färg utan rör om hela tiden. Avslute med ett uppvispat ägg, rör om tills ägget är färdigstekt. Några stekta skivor burkskinka (spam) till, chili flakes och fish sauce.

Nuförtiden så undviker jag själv ris, pga diabetes. Betydligt lättare att hålla blodsockret i schack om man tar bort kolhydraterna.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Bug-in recept: Ris

Inlägg av Tomtemor1 »

Jättegott!
Jag äter det gärna med yoghurt och någon sallad om det finns
https://zeinaskitchen.se/mujadara-ris-med-grona-linser/
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"