Mat för svullen hals. Flytande föda.

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av Daltorpet »

Jag kom att tänka på vad kan man äta och preppa för något som går att äta med svullen hals? Jag har prövat med det överkokta makroner och havregryn men det gör fruktansvärt ont ändå.
Jag har i princip levt på tre paket varma koppen, läsk och några dl makaroner på snart fem dagar.
Visst inte jättefarligt ännu men skulle det hålla i sig längre kan det ju bli dåligt.

Jag har isolerat mig i en liten jaktkoja med mat för en månad i form av pasta, ris, tonfisk, knäckebröd, bullenskorv, torkat kött, varma koppen osv.

Symtomen är hög feber(vad det känns som) med Rejäl frossa och väldig värk i leder och jättesvullen hals. Det verkligen känns utanpå halsen också. Öroninflammation och numer magsjuka( gjorde på mig under natten, grymt drygt speciellt när det skulle bli extra kallt, det känns som att det lilla jag får i mig kommer att komma upp direkt) jag tycker inte egentligen att det blivit så mycket bättre än heller, snarare tvärtom.

Frugan ville komma och hämta mig men ville inte riskera något även om jag inte tror att det är corona. Men hon skulle handla och lägga utanför.

Men vad ska det vara? Tänker på maten då. Jag har ju mycket mat egentligen, bara det att jag inte kan äta den.

Vi tänkte på glass och proteinpulver och läsk. Finns det något mer tro?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av bastard »

nyponsoppa och liknande
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av bastard »

hm, fett, grädde, tänk semla med mycket grädde
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 29 mar 2020 09:36 nyponsoppa och liknande
Plus på den. När jag haft riktigt ont i halsen tycker jag det varit lättare svälja kallt än varmt.
Glass, kall nyponsoppa, kräm osv. Glass ger också fett.
Klarar dig länge på "tomma" kalorier men komplettera gärna ändå med en multivitamin brustablett.
Och glöm inte vätskeersättning om du har rännskita som varar längre än ett dygn. Har du Imodium. "Hjälper inte magen men snörper åt utloppet"
Hoppas du kryar på dig å det snaraste :hug:
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av EN brun böna »

Pulversoppor finns det massor av även i konserver både burk och mjukkonserv som sparris-blomkåls- brocolisoppa osv. Löskokt fisk typ torsk är lite halare och slinker ner lätt. Hemkokt buljong är näringsrikt och gott.
Te med honung för halsen och te med salt i för magen
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av jr_36 »

Ibland tycker jag glass är väldigt gott för att lindra halsen när man är dålig, om du kan komma över det. Sen finns dessa, komplett pulvermat: https://jimmyjoy.com/products/plenny-shake
Jag äter de ibland av lathet, funkar prima. (Finns från svensk återförsäljare, https://swejoy.se/ vet ej om snabbare leverans, men tror kanske kostar lite mer)

Lindrar sockerfria halstabletter, från en vanlig ICA t.ex.? De kan vara kritiska för mig under vissa förkylningar.

Krya på dig :hug:
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av maskros »

Daltorpet skrev: 29 mar 2020 09:18 Symtomen är hög feber(vad det känns som) med Rejäl frossa och väldig värk i leder och jättesvullen hals. Det verkligen känns utanpå halsen också. Öroninflammation och numer magsjuka( gjorde på mig under natten, grymt drygt speciellt när det skulle bli extra kallt, det känns som att det lilla jag får i mig kommer att komma upp direkt) jag tycker inte egentligen att det blivit så mycket bättre än heller, snarare tvärtom.
Du har troligen en streptokockinfektion känd som halsfluss. https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdom ... halsfluss/ Du behöver söka hjälp och få en odling gjord eller möjligen nån som tittar i halsen. Har du små vita fläckar i halsen behövs inte alltid odling. Kom febern och halsontet snabbt? Kåvepenin https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 1003000138 är standardpreparatet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av Parabellum »

Bra tips från alla ovan. :up:
Jag ville mest skriva, ta vara på dig och hoppas du tillfrisknar fort. :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av Daltorpet »

Ja tackar för alla tips och krya på digönskningar det värmer. Nu har jag då fått hem ett rejält matpaket och powerbanks. Detta blir något att ta med sig till vidare prepping för min del
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mat för svullen hals. Flytande föda.

Inlägg av bastard »

finns ju möjlighet till läkarbesök via app, helt klart funkis i dessa tider
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"