annan köttförslagning

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

annan köttförslagning

Inlägg av bastard »

jag har gjort både kebabkött och tacofärs på lite annat sätt

kört i ugn, låg värme under flera timmar, 1börja runt 80 och ökat till 120 efter 2-3 timmar och sedan ökat värmen sista kvarten så man får yta på det
då får man oftyast kött som smälter i munnen

man ska ha i smör med under tiden och en del krydda, och rota runt i det var timma

ofta kan man få lite segare bitar , men dela det i mått eller gör köttfärs av det och sedan långtidslagning och , tja det blir gott :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: annan köttförslagning

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 06 apr 2020 13:23 jag har gjort både kebabkött och tacofärs på lite annat sätt

kört i ugn, låg värme under flera timmar, 1börja runt 80 och ökat till 120 efter 2-3 timmar och sedan ökat värmen sista kvarten så man får yta på det
då får man oftyast kött som smälter i munnen

man ska ha i smör med under tiden och en del krydda, och rota runt i det var timma

ofta kan man få lite segare bitar , men dela det i mått eller gör köttfärs av det och sedan långtidslagning och , tja det blir gott :mrgreen:
Är ju liknande princip som långkok eller ännu hellre Sous Vide
Att man vid lägre temperatur under lång tid låter kollagen i bindväv och senor omvandlas till gelatin i annars segare styckningsdelar.
Men passa dig - Har man ramlat ner i Sous vide träsket kommer man inte upp igen så lätt
Aldrig mer en seg köttbit. Fungerar utmärkt på högrev, bringa osv.
Yta fixas med snabb grillning/bryning eller gasolbrännare och sen en glaze på.
Tar längre tid men går inte att misslyckas och sköter sig själv. Beroende på styckningsdel kan det ju behövas 4-16 timmar
Binder också vätskan så både saftigt och smälter som smör. Fan nu blir jag hungrig :smack:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: annan köttförslagning

Inlägg av bastard »

japp, det är en farlig väg, welcome to the dark meat side :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"