experiment med honung

Matlagning i praktiken
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

experiment med honung

Inlägg av EN brun böna »

Jag läste en blogg om viktoriansk historia och där fanns ett recept bland många på jäst gjort av bara honung och vatten. Provade detta tidigare utan att lyckas, men har läst på lite mer om honung och att framställa en bug för mjödtillverkning.
Det hela går ut på att det naturligt finns jäst i honungen redan i kupan hos bina.
Jag började med att blanda 1 matsked honung (ekologisk och så obehandlad som det går att hitta i butik) med 200ml ljummet vatten, kokt och avsvalnat. Här skiljer nu mitt sätt mot originalet då när jag testade det fick en möglig vätska istället för jäst, alltså i orginalet stod det att honungsvattnet skulle förvaras med löst sittande lock eller en duk över, men det behövs inte då det inte handlar om att fånga viljdjäst ur luften utan bara föröka den jäst som finns i honungen så jag körde den här gången med burkar med locket åtskruvat. Nu slapp jag mögel och efter 5-6 dagar hade det bildats en slemmig manetliknande sak som simmade i honungsvattnet, det är en samling av lactobaciller och jäst. Nu var det dags att göra degstarten, vill inte skriva surdegsstarter för det har inget med sur att göra. 200ml av honungsvattnet blandades med 100g grahamsmjöl, helst ekologisk och fullkorn. Först hände inte så mycket mjölet sjönk och vattnet låg på ytan så behövde snurra burken lite lätt så att det blandades. Då hände det saker det jäste ordentligt. Det tog ett par dygn.
Därefter var det dags att blanda degen, 400ml av starten blandades med 400g vanligt vetemjöl special. Det stod 5-600g i receptet men det var alldeles för mycket, jag fick blanda in 1dl vatten och så lite honungsvatten också för att få en deg. När den gått ihop någotsånär var den som en kompakt blyklump men stod att den skulle jäsa upp till två dygn. Läste på ett annat forum om en som gjort ett liknande bröd med samma erfarenhet av kompakt klump. Så väntade med spänning på resultat och efter bara en halv dag hade brödet jäst upp. Så gräddade nu på efter middagen och resultatet är över förväntan. Det liknar inte surdegsbröd som är sega med stora hål, detta brödet är mjukt och poröst som en franska och har ingen syrlighet alls. Inte snabbt men har man honungsvatten och starterdegar på gång så går det nog fort att få fram nytt bröd.

tänkte lägga in bilder men det vill sig inte trots komprimeringen så är filerna för stora.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: experiment med honung

Inlägg av bastard »

komprimerat bilderna med forumets komprimator?

mycket intressant i vilket fall som helst
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: experiment med honung

Inlägg av EN brun böna »

Jo jag använde knappen komprimera bilder som ligger uppe under preppad.se. Kan jag tex e-posta bilderna till någon som lägger in dem i tråden?

Det här är ju ett bröd som liknar köpebröd utan att behöva vara beroende av att köpa något eller ha på lager. Ett riktigt nödbröd efter SHTF. Jag ska fortsätta att experimentera nu när jag fått till honungsjästvattnet. Det kan nog fungera väldigt bra även för kaffebröd och liknande.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: experiment med honung

Inlägg av bastard »

prova att gå till komprimera bilder, välj bild att komprimera, sedan komprimera och du får tillbaka en ny liten bild med myska namn, sedan går man dit man vill posta bilden och kör med den nya bilden, ursprungsbilden händer det inget med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: experiment med honung

Inlägg av EN brun böna »

https://preppad.se/custom/recompress.php

Det här är vad som kommer då jag komprimerar bilden, då får jag bara denna adress inget mer
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: experiment med honung

Inlägg av bastard »

japp, men du får även en fil , den nya lilla bilden nerladdad till dator/mobilen/paddan, lite hur beror på operativsystem?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: experiment med honung

Inlägg av EN brun böna »

Den finns inte hos mig utan jag får en helsvart skärm med en liten bild i mitten. Provat att spara den lilla bilden på min dator också men även den är för stor för forumet
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: experiment med honung

Inlägg av EN brun böna »

mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: experiment med honung

Inlägg av mopar340 »

Gjorde nått liknande bara för kul när det inte fanns jäst i fleran månader uppe i norr.. ( hade torrjäst så det var ingen fara men det är kul att prova)
Frugan hittade ett recept med vatten, honung och russin...

"100 g russin
3 dl ljummet vatten
50 g honung
Blanda russin, vatten och honung i en ren glasburk med lock och rör tills honungen har löst upp sig.
Ställ burken på varmt ställe (tex ovanför kylen) och skaka burken försiktigt varje morgon och kväll i ca 5-7 dagar."


testade det, men det vart för "socker rikt" så det vart inte take off... spillde ut hälften och toppade upp med kokt avsvalnat vatten.
Då vart det fart, en jästkultur utvecklades på några dagar.

sen gjorde jag en förkultur enligt dnna modell och bakade en Stureby Levain och bullar.

http://paindemartin.blogspot.com/2008/0 ... evain.html

Levainen vart toppen, bullarna något kompakta men ok
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: experiment med honung

Inlägg av EN brun böna »

Liknande men inte det samma du använde russin som har mycket av druvornas jäst kvar. Alla frukter och bär har jäst utanpå skalet. Och det nyttjas lätt för att göra ett jästvatten.
Gör man egen vinäger av vinskvättar eller äppelskruttar så kan man använda vätskan på andra dagen för att göra en degstarter med
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"