god curry?

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

god curry?

Inlägg av bastard »

letar efter allternativ till blå bands currysås, pulver eller burk med lite hållbarhet

förslag?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: god curry?

Inlägg av reboot »

Godaste curryn av alla sorter som finns i hyllan är denna!
Gör sen sås själv.
14F578E4-D07C-42E0-B926-AA1A88253A04.jpeg
14F578E4-D07C-42E0-B926-AA1A88253A04.jpeg (23.9 KiB) Visad 1593 gånger
Fräs en tesked curry (efter önskad smak och styrka) i två matskedar rapsolja i en liten kastrull, lägg i en matsked vetemjöl och vispa runt lite så det blandar sig.
Sen slå på ungefär 2 dl stark kycklingbuljong (1 buljongtärning + 2 dl vatten) plus 1dl (pulver)mjölk eller en halv liten burk kokosmjölk.
Värm och vispa på (så det inte fastnar i botten) medans den tjocknar och späd med mjölk så den blir lagom tjock ev. smaka av med lite aromat och extra curry om den vart lite lankig. När den kokat upp så.....
Färdigt!

(Kan också pudra på lite av den här curryn på stekt ris med ägg. Skitgott)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: god curry?

Inlägg av deadrabbit »

https://www.kryddlandet.se/kryddor/cape ... ras-curry/

Många sorter finns väl inhyllan ute i handel. Länkar ovan de har även sriracha
3-3-3 Radio Plan
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: god curry?

Inlägg av Protect »

Jag freestylar vilt när det gäller matlagning och min currysås är ytterligare en variant på det temat.

Täck botten på en kastrull med rapsolja eller den olja som finns hemma, en lagom skopa vetemjöl så det suger upp oljan, curry efter tycke och smak och lite salt. Vispa ihop och sätt det på plattan och häll i lite mjölk, när det börjar tjockna och koka så späd med mer mjölk och låt koka till lagom konsistens. Blir den för tjock så späd och låt koka upp. Den ska kännas lite för blaskig, den tjocknar efter när den kallnar lite och får stå till sig.

Saltet jag använder är flavacol, alltså sånt som används när det saltas popcorn på tivoli och varför, tja för att jag fick en hink i en bytesaffär mot en elreparation en sen kväll. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"