Kryddor

Matlagning i praktiken
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Kryddor

Inlägg av EN brun böna »

När affärerna stängt och inga transporter längre kommer till Sverige. Vad gör man då?
En tråd om att odla kryddor och att av dessa blanda egna blandningar. Vissa går att odla i tex växthus andra måste lagras eller ersättas med sånt som går att odla. Skriv gärna vad som passar som substitut.

Gult currypulver: 3 msk korianderfrö, 2 msk spiskumminfrö, 2 tsk senapsfrö(svart), 2 tsk svartpepparfrö, 3 krm kardemumma, 3 msk gurkmeja, 2 msk chilipulver, 2 tsk ingefära torkad mald.
Rosta koriander, spiskummin, senap och peppar fröna hela i varm stekpanna ca 4 minuter. Stöt i mortel eller mal i kvarn, blanda med resten av kryddorna. Hållbart minst 3-4 månader.
Koriander går att odla, likaså spiskummin och senap, gurkmeja, ingefära och chili. Det som blir svårt är peppar och kardemumma. Peppar går att byta ut med; svartkummin, frön från alexanderloka, munkpeppar,
Kardemumma går att hoppa över eller prova nån av ovanstående ersättningar.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Kryddor

Inlägg av Omnivore »

Svårodlat här men dessa blandningar gör jag själv:

Chai:
Mortla kryddnejlikor, kanelstång och kardemummakärnor. Blanda med vanligt svart te och förvara i en fin teburk.
Garam Masala:
1 msk kardemummakärnor
5 cm kanelstång, sönderbruten
1 tsk spiskummin
1 tsk kryddnejlikor, hela
1 tsk svartpepparkorn
1/4 muskotnöt, riven
Mortla eller mal ingredienserna. Förvara dem svalt och mörkt i en liten burk. En av Santa Marias kryddburkar blir perfa.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kryddor

Inlägg av bokmalen »

Har en "kryddträdgård" med de vanligaste kryddväxterna: Timjan, libbsticka. rosmarin, oregano, citronmeliss, basilika, mynta, persilja, gräslök och pepparrot.
Odlar chili.

Har rätt ordentligt bunkrat med salt och de kryddor som jag brukar använda (i fallande ordning). svartpeppar, paprika, ingefära, spiskummin, lökpulver, vitpeppar, kanel, kryddpeppar, grönpeppar, rosépeppar, curry.

Jag har en 10-liters back med bunkrade kryddor. Det får räcka, tar de slut innan det går att få tag på nya så får jag helt enkelt välja att krydda med det som finns tillgängligt.
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kryddor

Inlägg av bokmalen »

Kanske ett bra tillfälle att bunkra upp fröer för att odla sina egna kryddor ;)
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kryddor

Inlägg av bastard »

salt bör man ju ha lagrat, popcornen blir inte bra utan

någon som gör egen senap och ketchup ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kryddor

Inlägg av rödluvan »

Var ohyggligt länge sedan nu, men det allra enklaste är ju bara nykrossade senapsfrön och någon matsked vatten, dock dunstar detta fort så man behöver tillreda den alldeles innan servering. Man kan ha i socker och matolja, mm också, dock är ju essensen från kornen vad jag vet i sig inte löslig i olja.
Jag brukar personligen inte använda socker.

Ketchup kan tex innehålla tomat, en aning brynt lök, kryddnejlika, peppar, svampsky, mm.
Den går att variera exakt som man vill ha den. ;)

Kryddväxter som återkommer med relativt litet skötsel även ganska långt norrut är tex Mynta, Citronmeliss, Johannesört, prärielök, samt en planta jag hela tiden glömmer bort vad den heter som Bellman eller någon kryddade vinet med, ser iaf litet ut som en timjanplanta med grönare och smakar ganska oätligt beskt rå, inte som malört, men litet mittemellan...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kryddor

Inlägg av bokmalen »

rödluvan skrev: 04 jan 2021 17:45 en planta jag hela tiden glömmer bort vad den heter som Bellman eller någon kryddade vinet med, ser iaf litet ut som en timjanplanta med grönare och smakar ganska oätligt beskt rå, inte som malört, men litet mittemellan...
Isop?
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kryddor

Inlägg av rödluvan »

Japp, Isop var det!
Jag vet inte riktigt vad man egentligen skall ha den till idag, men den växer bra... :)
Vill man odla mynta bör man vad jag hört utgå från ett skott från en färdig planta, annars verkar de bete sig litet som potatisfrukter, att man inte riktigt vet vad man får.

Citronmeliss går dock fint att odla från frö, det har jag gjort själv.

Pepparrot verkar gilla tung, fet lerjord vilket underlättar en en del där vi bor då ganska få andra kryddväxter tar sig bra där, frånsett djurfoder...
Egentligen skall man putsa av roten när den går in i vinterviloläge, annars blir det bara ett nystan av tunna rötter, men vem gör det när man odlar själv... :)

Jag får ofta påpekanden om att jag har mycket nässlor nära huset, men det beror på att jag sparar skotten med flit så att man kan koka soppa på dem om våren och frysa in eller torka inför vintern. Dessemellan behöver de ju också någonting som kan ladda upp roten igen inför nästa vår.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kryddor

Inlägg av rödluvan »

En växt som ofta glöms bort idag är svinmålla av den typ som brukar växa vid Östersjöns stränder, den är faktiskt fullt ätlig och till och med smaklig!
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"