Enmanskök m/40

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av somvanligt »

Bra test :) :up: sånt här uppskattas. Själv håller jag koll på hur långt jag går i mina nya läderkängor för att sedan dela med mig av hur lång distans break-in faktiskt var. Det är lite på känn sådär men ändå hyfsat användbart att hört om tror jag, istället för gissningar.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av Charlie** »

Just snuskburken är väldigt praktiskt då den är förberedd att användas på öppen eld. Det glädjer mig att folk fortfarande använder spritkök. Dessa är underskattade anser jag. Behållaren för den mängd bränsle man behöver, går att anpassas så att man inte drar med sig för mycket. För ett 72 tim behov så är spritbränslet att föredra med tanken på vikt och volym. Skall man vara ute längre så tar gas och bensin över men jag är nere på 0.6 lit T-doja för en vecka under barmarksförhållanden. Jag använde en spritbrännare och ett Trangia 27 för att koka upp 1 lit vatten på toppen av Kilimajaro, 5895 möh. Det var ca: -10° och det gick åt ca 45 cl T-doja, så att effekten skulle vara undermålig, stämmer ej. En annan klar fördel är att spritbrännaren är tyst, helt tyst. Min favorit är "Trangia triangel" med pottan till T-28. Allt får plats + en liten bränsleflaska i flerbruksfickan på stridsvästen (om man är man är en MÖP i Hv)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av Strångsjö »

Har den sin plats, 2000-talet, eller är det släng och glöm?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av Charlie** »

Strångsjö skrev: 15 jul 2020 03:02 Har den sin plats, 2000-talet, eller är det släng och glöm?
Den har definitivt sin plats i 2000-talet! Glöm den inte och släng den absolut INTE då den håller dig vid liv då andra kök gett upp för länge sedan!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av Ursus »

Alla som vill slänga sina gamla rostfria snuskburkar kan skicka dem gratis till mig istället.

Min favorit genom tiderna.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av bastard »

gillar rostfritt då den håller för mycket mer och inte släpper ifrån sig aluminium, nackdelen är tyngen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av Charlie** »

Det tar lite tid att koka upp en liter vatten med spritbrännare i Snuskburken men bränsleförbrukningen är ändå överkomlig anser jag och vem har egentligen bråttom när man är ute? (Trangia no 25 och no 27, har ännu lägre bränsleförbrukning än Snuskburken och är något snabbare) Länken nedan ger lite intressant information för den som vill nördaned sig, i ämnet spritbränslen.
https://youtu.be/XGarbC4_h_k
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av rödluvan »

Fördelen annars med "snuskburken" är väl att det är lätt att improvisera vilket bränsle man vill till den om det krisar då man bara behöver ta ur grytan.
Den är väl vad den är, men sett till priset och mångsidigheten tycker jag ändå att den är helt ok.

Numera blir det dock sällan av att man tar med fältkök om man är själv brukar ta med en "stekgryta" eller trangiapannan/murica, etc med lock och en kaffepanna till vatten när man är ute i skogen. Men det är ju praktiskt om man tältar på fjället och liknande.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av Prepsson »

Går det ens att få tag i rostfri variant längre?
Jag har två oanvända i aluminium men kan inte bestämma mig om jag skall spara på dem eller sälja.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Enmanskök m/40

Inlägg av bastard »

kommer på tradera med jämna mellanrum, brukar kosta en slant med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"