"campingkök" nr 2?

Matlagning i praktiken
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

"campingkök" nr 2?

Inlägg av mopar340 »

Har ett Trangiakök av standardmodell i dag. Fick det för över 30 år sen... har under åren kompletterat med en Markil gastillsats, en teflonkastrull och en kaffepanna. Är mycket nöjd, köket används frekvent och nu har jag även fått fru och äldre dottern att våga använda det.

Lagar rätt ofta mat till hela familjen ute i busken med köket.

Funderar på ett till kök men är lite villrådig vad som ska köpas?

Vill ha ett mindre kök, som komplement och för kortare utflykter då man kanske bara vill koka lite vatten för kaffe och choklad, eller värma några korvar.

Några tips?

Har funderat på om man ska ha gas eller ett multi fuel? Frågan är bara om man får frugan och barnen att våga använda det? ¨

vore kanske bäst att köpa ett mindre Trangia så har man redundans med brännare och så

vad tror ni?
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av mango »

Jag har massor (eller ja, en 6-7 st iaf) och för det du skriver så rekommenderas ett toppmonterat gaskök för enkelhetens skull.

Multifuel för bensin och fotogen o liknande är naturligtvis effektivare och roligare men kräver lite vanare handlag (övning), samt väger mer och så kan man ju ha oturen att spilla ut bränslet med allt vad det innebär osv.

Gas är busenkelt så länge det är varmt ute. Blir det kallare så får man se till att hålla tuben varm och isolera den från marken när man eldar, annars avtar effekten rätt markant.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av bastard »

är vikt ett bekymmer?

om inte så rekomenderar jag rostfri snuskburk, ev gasoltillsats

fördel med den är rostfritt som är trevligt att hålla rent

form som passar att koka varmkorv i :mrgreen:

kan annvändas över öppen eld

brukar finnas på tradera med jämna mellanrum
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av mopar340 »

bastard skrev: 15 sep 2019 13:23 är vikt ett bekymmer?

om inte så rekomenderar jag rostfri snuskburk, ev gasoltillsats

fördel med den är rostfritt som är trevligt att hålla rent

form som passar att koka varmkorv i :mrgreen:

kan annvändas över öppen eld

brukar finnas på tradera med jämna mellanrum
Bra tips, men det blir nog kök nr 3.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av Charlie** »

mopar340 skrev: 15 sep 2019 13:00

Vill ha ett mindre kök, som komplement och för kortare utflykter då man kanske bara vill koka lite vatten för kaffe och choklad, eller värma några korvar.
Några tips?
Ett kök för kortare dagsutflykt att värma vatten för kaffe, choklad och/eller som kan värma en burk Bullens Pilsnerkorv (Bullens, är min egen tolkning)

I min värld så är det självklart ett Mini trangia aka Trangia no. 28, https://trangia.se/en/mini-trangia/ kompletterat med en Trangia Triangel https://www.widforss.se/trangia-triangl ... gKGafD_BwE

Med denna konstellation får du precis det du behöver. Ett litet kök som som du kan köra med din gasoltillsats eller med spritgel eller T-doja. Hela setet, komplett med en 3 dl bränsleflaska, är så litet, att det får plats i en "flerbruksficka stor" i stridsvästen, om du är i det militära. Varken gas- eller bensinköken är speciellt "små" att bära med sig pga deras bränslebehållare.

Jag ser att du helst vill köra med gasol eller multifuel men låt mig få slå ett slag för T-dojan som bränsle.
För den kortare turen upp till 3 dygn så är sprit att föredra, då den tar minst plats, både volymmässigt och viktmässigt. För en dagstur, så har jag med mig en liten plastflaska med ca 2.5 dl t-doja och detta räcker gott och väl. Jag har laborerat med T-dojan och Trangias brännare i hela mitt liv och jag klarar mig på 6 dl T-doja för 5 dygns utevistelse under barmarksförhållanden.

Många klagar på T-dojans bristande effekt, något jag inte håller med om. Ok, den kokar inte en liter vatten under 3 min som en bensinbrännare men dessa krav har nog väldigt få personer (bensin och fotogenbrännare skall dessutom trycksättas och förvärmas och det tar ju någon minut det också) Vintertid så är sprit bättre än gasen i lättviktsflaskorna. Jag vet att Primus har något som heter "vintergas" men det är inte alls någon särskild vintergas utan det är flaskan som är klädd med en textil på insidan och som fungerar som en veke. När du sett priset på denna vintergas så kommer du att bli rädd. Jag har kokat upp 9 dl vatten med 4 cl T-doja på 5895 m ö h då det var -10° ...detta klarar inte någon slangmonterad gasbrännare. De finns ett "vinteralternativ" till att använda sig av och det är Sieverts Ultramap 2206 Detta är en lödgas och säljs därför inte i friluftsbutiker utan du får vända dig till verktygs- och järnhandlare. Denna gas är också väldigt dyr. https://www.ahlsell.se/10/verktyg--mask ... ol/375183/ Under en veckas fjällvandring på skidor under vintern, så skulle jag föredra bensinköket då jag är tvungen att smälta snö för att få vatten. Som du förstår så är jag ingen större fan av gasolbrännare även om jag tycker de är roliga och lätta att använda.

Ytterligare ett argument för spritbrännaren är att den är tyst, -knäppt tyst! De flesta gasbrännarna pyser och fräser och bensinbrännarna låter som en JAS-maskin med tänd EBK under en avgång från startbanan, ett oljud som förstör en njutningsfull fikarast ute i det fria.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av mopar340 »

tack för alla tips, ska ta mig ner till en större friluftsbutik och klämma och känna lite så får jag se vad det blir.

Gällande gas på vintern så brukar jag ha tuben nära köket där restvärmen kommer ut så den inte blir kall och tappar trycket. kanske lite "Risky" men den brukar inte bli mer än handljummen som max och det blir en jäkla fart på köket

Har en spritbrännare och rödsprit som backup, men har knappt använt de senaste 20 åren, men kändes dumt att göra sig av med dem.
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av mango »

Jag glömde bort mina spritbrännare till snuskburken och jägarköket, som ligger i nåt förråd någonstans. Detta pga av att jag inte använt t-doja på uppskattningsvis 25 år!

Klart de har sin charm och när man lärt sig exakt hur mycket lite man behöver så är det ju bra, men jag fick uppfattningen att ts var ute efter ett kök för snabbfika utomhus och då tycker jag gasburk med toppmonterad brännare är oslagbar i sin enkelhet.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av Charlie** »

mopar340 skrev: 15 sep 2019 20:54Gällande gas på vintern så brukar jag ha tuben nära köket där restvärmen kommer ut så den inte blir kall och tappar trycket. kanske lite "Risky" men den brukar inte bli mer än handljummen som max och det blir en jäkla fart på köket

Ja det är en klassisk lösning och med lite gott omdöme så går detta oftast bra. Toppmonterade gasolbrännare funkar oftast bättre vid låga temperaturer än slangmonterade brännare, då värmen leds ned till gasoltuben, som ger lite bättre effekt enligt samma princip som du själv beskrev. Själv använder jag en Optimus Crux. https://www.outnorth.se/optimus/crux-3999
mopar340 skrev: 15 sep 2019 20:54Har en spritbrännare och rödsprit som backup, men har knappt använt de senaste 20 åren, men kändes dumt att göra sig av med dem.
Ja de är odödliga. De kan vara bra att ha som backup, då du en vacker dag måste tillverka ditt eget bränsle ;)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av Scoo »

Jag skulle föreslå att ta en titt på irländska Kelly Kettle i stålutförande (finns även i aluminium). "Godset" är tillräckligt tjockt så vrider sig inte. Har själv den största modellen om 1,5 liter och minstingen på 0,6 liter. Den stora har blivit använd bl.a. för att värma ungarnas badkarsvatten vid sommarstugan då de var små. Den lilla är behändig att ha med sig för att koka upp vatten för kaffe eller varma koppen & dylikt.

Dessa är dock snarare "fältvattenkokare" än kök, de är i princip en vattenmantlad skorsten med eldstadskärl undertill. Man kan måste hälla över vattnet då de kokar och måste vara noga med att ha vatten innan man börjar så de passar inte för långkok.
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: "campingkök" nr 2?

Inlägg av bastard »

finns små gasolvarianter där man har ett kokkärl som man får plats med liten gasoltub och brännare i kastrullen för transport, en sådan är smidig att annvända, men mer för att det är smidigt så man får med sig och faktiskt annvänder den
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"