Torrmat, är det gott?

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Torrmat, är det gott?

Inlägg av Tidsspann »

Vilket märken gör den mest välsmakande och näringsriktiga maten? :hm:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av xsive »

Tidsspann skrev: 01 maj 2019 19:23 Vilket märken gör den mest välsmakande och näringsriktiga maten? :hm:
Har provat diverse märken av torrskaffning. Tycker jag något märke smakar avsevärt bättre än någon annan? Nej. Maträtterna skiljer dock mycket.
Generellt så smakar mjukvac bättre och har trevligare konsistens men det kan man inte bära med sig så mycket av.

Men är man ute några dagar så smakar faktiskt det mesta utmärkt. Hemma skulle det inte vara samma sak om
man fick för sig plocka fram en påse frystorkat...

Jag blandar gärna i en cl olja från en miniflaska jag har med (Även för extra kalorier) samt har en liten flaska Tabasco att spica till det med
om jag känner för det.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av Skymning »

Märkena skiljer sig en del, blå band är inget jag tänker köpa igen. Vissa rätter smakar bra, andra inte, det är helt upp till dig att prova. Bara för att du gillar Chilli Con Carne så betyder inte det att all Chilli Con Carne smakar gott.

Bästa märket jag ätit hittills är Real Turmat.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av Parabellum »

Jag ger REAL Turmat fem brasor, alltid bra smak och lagom starka.
Mountain house funkar också men dessa kan man krydda upp lite.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av FCR2 »

Instämmer med Parabellum och Skymning. Real turmat från norge är det absolut bästa jag provat. Och jag har inga problem att ta med en påse frystorkat till lunch på jobbet.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av Tidsspann »

Tack för tipsen, men hur är det med näringsinnehållet?
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av Skymning »

Har försökt läsa om det, men jag har inte lyckats hitta information om hur näringsnivåerna är efter 25 år i plåtburk, eller ens 5 år i vakuumförseglad plastförpackning.

Jag tror att frystorkad har mer fokus på att vara lätt för att hålla ner vikten och att smaka gott när du är ute på vandring.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av xsive »

Näringsinnehållet kan man ju hitta på dom olika tillverkarnas eller leverantörernas hemsidor.
Typiskt ligger en portionspåse runt 600kcal i näring. Huvudsakligen från kolhydrater. Brukar ligga runt 15g protein/100g torrvara
Exempelsidor:
http://adventurefood.com/sv/products/25 ... carne.html
https://realoutdoorfood.com/no/butikk/kebabgryte/
https://shop.conserva.de/en/trek-n-eat/ ... 02041.html

Torrmat är väl inget man siktar på att långsiktigt äta som enda mat men funkar fint för ett par veckor.
Ger enkelt och snabbt energi för dom aktiviteter man håller på med
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av Daltorpet »

Jag är inte jättemycket för torrmat/turmat dels för att det är väldigt dyrt men och då min mage reagerar på det. Kanske en vanesak förvisso. Men jag minns att jag ätit en jag tyckte var riktigt bra dels vart man mätt men också god.

Den var någon form av cabonara och gick att köpa på Coop. Tror den kostade typ 20kr eller så. Jättesmidigt att ha med på tur då den inte växer något och man får typ fem för en om man skulle handlat på naturkompaniet.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Torrmat, är det gott?

Inlägg av xsive »

Daltorpet skrev: 09 maj 2019 11:55 Den var någon form av cabonara och gick att köpa på Coop. Tror den kostade typ 20kr eller så. Jättesmidigt att ha med på tur då den inte växer något och man får typ fem för en om man skulle handlat på naturkompaniet.
Knorr har ju haft en serie som heter Spaghetteria med Carbonara och Bolognese i vart fall. Påsar att hälla vatten i
Söker man på Knorrs hemsida verkar dom ha ersatts av deras Snack pots istället. Inte lika bra format för ryggsäcken
https://www.knorr.com/se/produkter/nudl ... e-big.html

Den här tror jag att jag sett på ÖoB (?)
https://www.megafynd.se/pasta-alla-carbonara-175-gram
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"