Hållbarhet för VA -mat

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av Charlie** »

Jag har va -mat för ca: 2 pers i 14 dagar. de flesta av dessa "påsar" har nu passerat bästföredatumet med 6 -18 månader (lite olika datum) då det inte blivit av att jag roterat dessa enligt planen men jag kommer att sätta sprätt på de vid kommande fjällturer. Det jag undrar är hur länge efter bfd dessa är ätliga? De jag provat hittills har varit helt ok, så jag känner ingen oro än så länge.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av deadrabbit »

Hade tre år gammal Wolffish den äckligaste och kyckling curry frystorkat alternativt pasta bolognese helt okej med rätt förutsättningar tillagningstid osv.
3-3-3 Radio Plan
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av mango »

Det blir nog bara gissningar som svar. Ingen som dog av för gammal VA-mat lär svara.

Dessutom varierar det antagligen mellan olika märken och tillverkningsmetoder.

De äldsta jag ätit var FM:s gamla som man fick koka rätt lång tid, alltså inte bara blötläggning och uppsvällning. Dessa var hönsfrikassé och var väl inte särskilt goda ens när de var nya, men jag åt flera som gått ut för mer än 10 år sedan och noterade ingen märkbar skillnad.
Noterbart är att de kom i konservburk och sedan var flera påsar plastinpackade, så de skulle tåla att ligga i mob-förråd och skyddsrum under avsevärd tid

Kan mycket väl tänka mig att de nyare konsumentanpassade produkterna som man endast blötlägger håller kortare.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av xsive »

Har ätit mjukvac 24Hour meals ca 12 månader efter bäst före utan men eller negativ smakupplevelse vid flera tillfällen.
https://www.outdoorexperten.se/p-41498- ... nese.aspx?
Längre än så börjar jag själv tveka lite men har väl egentligen inga negativa erfarenheter
Frystorkat eller annan torrmat tvekar jag inte en sekund flera år efter bäst före
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av Charlie** »

Charlie** skrev: 09 nov 2019 16:07 Jag har va -mat för ca: 2 pers i 14 dagar. de flesta av dessa "påsar" har nu passerat bästföredatumet med 6 -18 månader (lite olika datum) då det inte blivit av att jag roterat dessa enligt planen men jag kommer att sätta sprätt på de vid kommande fjällturer. Det jag undrar är hur länge efter bfd dessa är ätliga? De jag provat hittills har varit helt ok, så jag känner ingen oro än så länge.
Jag svarar här på min egen fråga då jag har fått reda på att de frystorkade rätterna man som finns i 24Hourmeals, är hållbara upp till 5 år efter utgångsdatum enlig leverantörens garanti!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av mango »

Charlie** skrev: 09 nov 2019 16:07 Jag har va -mat för ca: 2 pers i 14 dagar. de flesta av dessa "påsar" har nu passerat bästföredatumet med 6 -18 månader (lite olika datum) då det inte blivit av att jag roterat dessa enligt planen men jag kommer att sätta sprätt på de vid kommande fjällturer. Det jag undrar är hur länge efter bfd dessa är ätliga? De jag provat hittills har varit helt ok, så jag känner ingen oro än så länge.
Nej, de är absolut inte tjänliga som föda längre!

Du kan skicka dem till mig så ombesörjer jag gratis destruktion.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av Tank »

Har ätit upp till 2 år gamla utan problem.
Jag sparar alla äldre upp till 5 år enligt det som Charlie säger innan de destrueras.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hållbarhet för VA -mat

Inlägg av Parabellum »

Äldsta försvarets mjukkonserv jag ätit var 6år efter bäst före datumet.
Inte hade den blivit bättre trots lagring, men kunde inte känna någon märkbar försämring heller. :)
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"