Postapokalyptisk ungsbakning

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Postapokalyptisk ungsbakning

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 21 feb 2020 12:05 Har man en tät burk så kan man "koka" bröd i vattenbad. Tex så bakar man kubb på det viset alltså matbrödet kubb. https://blogg.amelia.se/hemmamedhelena/ ... orde-baka/

Andra bröd går att baka direkt på spisplattan om man inte har för ny spis. Typ tunnbröd.
Min första tanke är ju att Upplandkubben borde vara en mycket bränsle- och energibesparande form av bakning, även om det tar 4 -5 timmar för kubben att gräddas.

Jag var ju tvungen att fråga min kloka gamla antika urmoder om hon ätit upplandskubb någon gång. Jag fick den där blicken som betyder att frågan var otroligt korkad.

-Ja, det har jag ju!?
-Hur smakade det, var det gott?
-Ja det påminner lite om dansk grovlimpa. Jag bakade ju och vi åt det i stugan när ni var små!?
-Gjorde du?
-Ja! Vi hade ju ingen ugn där i början!


Samtalet började skingra dimmorna i mitt minne och en ett minne av speciell aluminiumkastrull, utan handtag men med en hänkel och som var ganska hög och hade ett ganska tättslutande lock.

...bild kommer snart!


...och en recension på brödet!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"