Äta en get?

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Äta en get?

Inlägg av maskros »

Såg inlägget https://preppad.se/viewtopic.php?p=9585#p9585 om att röka get och tänkte att jag aldrig ätit get. Det ovanligaste jag äter i köttväg är nog en eller annan anka, dovhjort, älgbit eller rådjursbit som slinker ned. Får, kor, grisar, kycklingar och diverse fiskar äter jag också glatt. Men getter? Tänkte att man har dem mest för mjölken och i något fall även pälsen (?) men mat?

Jag vet att det är jättesvårt men kan nån försöka beskriva hur get smakar?

Jag är sugen på att skaffa getter men att ha dem bara för mjölken känns inte så meningsfullt. Kan man däremot äta dem...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Äta en get?

Inlägg av Daltorpet »

Jag skulle säga att get smakar åt rådjurshållet. Faktiskt så har några som ätit get hos oss frågat om det var rådjur.

Nu är det ju ändå en viss skillnad med ska man jämföra med något så är det så nära jag kommer.
Jag tycker helt klart att getter är ett underskattat kött djur. Jag föredrar getter framför får pga att de är lätta att hålla med mat och äter till och med det fåren ratar.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Äta en get?

Inlägg av bokmalen »

Getkött är ett av de vanligaste kötten i många länder, så inget konstigt att äta det.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Äta en get?

Inlägg av Charlie** »

“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Äta en get?

Inlägg av EN brun böna »

Get är gott även om jag inte kan jämföra det med rådjur. Get är väldigt magert kött då getens fett samlas runt de inre organen och inte i köttet.
Det getkött jag ätit har varit milt och lätt att krydda jämfört med de rådjur jag ätit som har varit väldigt skarpa i smaken
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Äta en get?

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag tycker det påminner om lamm/får-kött
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Äta en get?

Inlägg av vantohal »

Getter ger gott och näringsrikt kött.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"