Äta (färska) trafikdödade djur?

Hur hantera djur för slakt
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Kurio »

Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av FCR2 »

"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av rödluvan »

Hur kommer man runt registreringen på Youtube för att kunna se vissa videos (som denna i länken tex)?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av rödluvan »

På tal om tidningsartikeln, litet kuriosa är att barkbröd fortfarande förekommer i Samisk matlagning och har alltid gjord det som komplement (gissar dock att man använde mindre bark i brödet vanliga år, men vad jag hört var det för att komma åt smak och använda kolhydrats tillskottet).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Fotogenmannen »

Tydligen finns det i Alaska listor man kan anmäla sig till om man har möjlighet att ta hand om trafikdödat vilt, i alla fall älg. Jag antar att det har att göra med att massa land där är statligt.

https://www.youtube.com/watch?v=W0tjTF7kT00

Paret i videon äter trafikdödad älg, men de har också tagit hand om en självdöd och lagat hundmat av.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Protect »

maskros skrev: 15 sep 2021 19:30

En väljäst grävling från dikeskanten är väl annars inte fel, bara man kokar den ordentligt. :P
Kryddar man bara rejält så funkar det, fråga vilken pizzeria som helst ute i landsorten. :notme:

Jag har inga som helst skrupler när det gäller vems viltet är, finns inga vittnen så finns heller inget vilt att ta tillvara för markägaren. 8-)
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av rödluvan »

Så länge det inte formellt räknas av från någons licens av någon myndighet så att antalet djur som får jagas det året minskar tror jag knappast någon bryr sig om man sköter det diskret.

Möjligen om man systematisk kör på orre och tjäder om det pågår länge och väldigt ofta i någons fågeljaktområde kan nog folk bli sura, men inte annars om man inte stöter på väldigt konstiga människor vid tillfället.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av Protect »

Jag har ju aldrig haft för avsikt att sikta med bilen för att få kött, kan jag undvika att köra ihjäl något gör jag hellre det men det har ju hänt att folk bara kört vidare som om inget hänt och då kan ju ingen beskylla mig för smitning iallafall.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Äta (färska) trafikdödade djur?

Inlägg av rödluvan »

Tror de flesta är överens om att det är bättre att ta det till vara än att bara slänga i diket eller låta det ligga kvar på vägbanan. :)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Slakt"