Slaktkaniner

Hur hantera djur för slakt
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Slaktkaniner

Inlägg av crusoe »

Vi har også kaniner for slakt og noe salg og vi har rasene Belgisk Kjempe og Stor Chinchilla. Vi valgte BK på grunn av størrelsen og SC siden det i krysning med BK gir stort avkom som vokser raskere enn BK.

Forer med litt kraftfor, høy, kvist, mye grønt i sesong og mye brød og grønnsaker fra nærkjøpet.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

crusoe skrev: 06 maj 2019 23:32 Vi har også kaniner for slakt og noe salg og vi har rasene Belgisk Kjempe og Stor Chinchilla. Vi valgte BK på grunn av størrelsen og SC siden det i krysning med BK gir stort avkom som vokser raskere enn BK.

Forer med litt kraftfor, høy, kvist, mye grønt i sesong og mye brød og grønnsaker fra nærkjøpet.
Vad kul, hur lång tid tar det innan belgisk jätte kommer upp i slaktvikt? Hur snabbt går det för korsningen?

Jag håller på att räkna lite på olika kostnader för de olika kaninerna. Vet du ungefär hur mycket en belgiskjätte och korsning kostar fram till slakt?

Har ni hållt slaktkaniner länge? Har ni haft samma raser eller har ni testat er fram?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Slaktkaniner

Inlägg av crusoe »

Hei Daltorpet!
Jeg har dessverre ikke noe regnskap over hvor lang tid det tar før jeg slakter og hvor mye jeg forer og hva som er forskjellen i vekstraten for de to rasene kontra kryssing. Gi meg noen dager, så skal jeg se om jeg kan få veid noen slakt fra frysa og se om jeg kan svare litt bedre i alle fall.

Vi har holdt på med slaktekaniner i 7 år nå. Preppe fokuset mitt gikk kjapt mot mulighet for selvberging og jeg var i gang med kaniner bare måneder etter at jeg begynte å preppe skikkelig. Det første året hadde jeg bare BK, men etter tips fra oppdretter utvidet vi med SC året etter.

Trolig har jeg ikke vært flink nok til å bringe inn nytt blod i oppdrettet mitt. Forrige år slet jeg både med fertilitet, små kull og småunge dødlighet. Jeg venter de første kulla snart, men foreløpig ser det ut som om fertilitetsproblemet fortsetter. Om ikke jeg får tak i nye avlsdyr i år, så regner jeg med at jeg slakter ned alt i høst og begynner på ny.

I tillegg til kaniner har vi diverse høns, gjess, kalkuner, ender og vaktler. Dyreholdet gir mye kjøtt til kosten og jeg hermetiserer mye til matlageret. Vel så viktig er det med konstant tilgang til kompost til resten av hagen. Jeg selger ikke slakt, men gir bort noen fra tid til annen. I tillegg selger frugan noen kaninunger.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Slaktkaniner

Inlägg av deadrabbit »

Uppskattar också den fina beskrivningen och tipsen som återfinns i tråden.
3-3-3 Radio Plan
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bokmalen »

Vi hade kaninuppfödning för kött hemma när jag var liten, större delen av 80-talet.
Jättedvädur och Belgisk jätte började vi med.

De fick vara inomhus i burar över vintrarna, 8 burar fast byggda mot vägg inomhus. Där sparade vi över vintern 2 hanar och 6 honor, hälften (1 hane och 3 honor) från årets kull. Sedan när det blev vår flyttade vi ut dem i utomhusburar.
När snön började försvinna lät vi den äldsta hanen betäcka 4 av honorna, 2 av dem tog vi med oss för betäckning till bekanta någon mil bort som också hade kaniner.

Så när våren kom brukade varje hona få 8 - 10 ungar.
Efter en sommar med gräsätande så var kaninerna slaktmogna efter potatisskörden, så val av vilka som ska övervintras och flytta in dem i boden och sedan slakta av resten under några veckors tid. Vi brukade ge bort/byta lite kaninstekar med jägare som så småningom gav oss lite älgkött i utbyte. Byteshandel när den är som bäst.

En annan bra sak med att vi kände andra som också sysslade med kaninuppfödning var att när det var dags att slakta kaniner som man haft lite längre, typ hannen som sparats två vintrar, så "bytte vi", de kom över och slaktade våra djur, och vi for över och slaktade deras djur.

Men kaniner är verkligen något jag skulle försöka skaffa vid ett shtf scenario, otroligt bra utbyte. Vi kunde alltså räkna med ett 60 tal slaktade kaniner per år. och då kanske det till och med skulle räcka med "husdjursvarianten" om man inte kan få tag på en köttras. Sedan ska man förståss vara medveten om att har man kaniner tar man sig ingenstans. De ska matas och få vatten flera gånger per dag, särskilt vintertid när vattenskålen riskerar att frysa till is.

Kaninskinn är dessutom relativt enkla att ta hand om/garva om man vill syssla med sånt.
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bokmalen »

Daltorpet skrev: 06 maj 2019 15:28 Hur ser ni på slaktandet av egna kaniner?
Om jag har kaniner för köttproduktion är slakten bara ett naturligt steg i kedjan, men det är aldrig något nöje att ta ett liv, särskilt inte om du har sprungit och matat djuret ifråga i ett halvår eller mer.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg kan det vara en god ide att utbyta slakttjänster med någon annan så man slipper själv.
Daltorpet skrev: 06 maj 2019 15:28 Vid slakten plockar jag upp en kanin håller den nära kroppen tills den blir alldeles lugn sen går vi bort till en stubbe den får lite gotte. När den är i full färd med maten och är stilla så skjuter jag den i bakhuvudet med 22lr. Därefter avblodar jag den genom att skära ett snitt i halsen.
Nu var typ 16 när vi slutade med kaniner så jag avlivade själv aldrig någon kanin även om jag var med vid slakten. Pappa lyfte upp kaninen i nackskinnet med vänster hand, satte ner den på marken, fortsatte att hålla i den och knackade till den bakom öronen i riktning framåt med typ en sån här: https://www.miekofishing.se/fiskeverkty ... 00-gr.html
Detta bedövade kaninen so direkt lyften upp på en huggkubbe och av med huvudet. Det tog max 15 sekunder från det att den var ute ur buren så jag skulle vilja hävda att det var snabbt och humant även om det låter brutalt.

Daltorpet skrev: 06 maj 2019 15:28 Skinnet vänder jag ut och in samt tar bort det värsta av slamsor och skinnbitar. Sen saltar jag det. Efter några dagar så skrapar jag försiktigt rent. Sen bereder jag med en ägg/olivoljablandning.
Vi brukade låta skinnen ligga i salt tills att slakten var över, sedan skrapade vi dem och "saltade om" dem tre - fyra dagar, med en blandning 50/50 koksalt och alun. Sedan fick de torka och vi mjukade upp dem över ett hörn eller något. Sedan kunde man om man ville fetta in skinnsidan lite lätt.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bastard »

hur är kaninkött att torka, ev frystorka?

det är ju ett maget kött så det kanske kan funka bra?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bokmalen »

bastard skrev: 21 aug 2019 20:28 hur är kaninkött att torka, ev frystorka?

det är ju ett maget kött så det kanske kan funka bra?
Det fungerar säkert alldeles utmärkt om man vill lägga ner tiden. Det blir ju ett väldigt pill att skära loss köttet från benen först, men om du sedan kokar en soppa på skrovet så blir det väl inte för stora förluster. Jag antar att du funderar på hur du ska kunna lagra köttet från höstens slakt så det räcker fram till våren i brist på fungerande frysbox?

För kortare lagring skulle jag nog hellre förorda rökning.

Hur som helst så ja, kanin är ett magert kött och gör sig enligt mig bäst att tillagas på benet, både för att få med fett och göra det lite saftigare, samt för att det är lättare att pilla bort köttet från benen när det väl är tillagat.
I intend to live forever, or die trying to
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Slaktkaniner

Inlägg av crusoe »

bastard skrev: 21 aug 2019 20:28 hur är kaninkött att torka
Jeg har ved et par anledninger tørket kaninlår. Det har jeg gjort ved å tørrsalte lårene og deretter lufttørke de inne i et kjølig rom med god lufting om vinteren.

Første gangen lot jeg lårene henge i et år før jeg testet de. Lårene ble tilberedt som pinnekjøtt, sammen med rådyr frembein og rådyr ribbe som var tørket på samme måte. Jeg kappet kjøttet i serveringsstykker, vannet de ut og dampet de til kjøttet begynte å slippe beinet. Deretter ble de servert med rotmos og poteter.

Det var vel ikke like godt som pinnekjøtt, som er en favoritt her i huset, men var fult spiselig. Fraværet av fett var påtakelig og nettopp fettet er et poeng med pinnekjøtt synes jeg, en god unnskyldning for å ta en nubbe eller to :lol: . Uansett så ser jeg det som en grei måte å konservere kaninkjøtt om det skulle være påkrevd.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bokmalen »

Jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att slå upp pinnekjøtt då det alltid är intressant med nya sätt att tillaga och servera vilt.

Kan ju vara intressant för andra svenskar också ;)

Men jag har goolglat omkring lite efter bastards fråga, och det är fler som torrsaltar kanin i någon dag och sedan låter hänga "svalt och luftigt" så ja, det verkar vara ett sätt att bevara kaninkött vid överskott.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Slakt"