Slaktkniv

Hur hantera djur för slakt
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Slaktkniv

Inlägg av Daltorpet »

Vilken kniv föredrar ni när ni slaktar? Är det någon skillnad på vilket djur? Tex beroende på storlek.

Jag föredrar en helt vanlig nedslipad Mora(gillar smalare blad men tycker längden är perfekt) till uttagning, avblodning och till viss del styckning. Den använder jag till i princip all slakt både vilt och tamdjur.
Vid styckning har jag också hjälp av Biltemas styckknivsset och en yxa.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slaktkniv

Inlägg av bastard »

beror lite på vad man har för andra hjälpmedel, som ex travers för att flå med

detta är min standardback för slakt, flera är lika, köpte en hög på tradera
fördel att man bara byter kniv om något blir slött

har en mindre kött yxa och två större med

sedan har jag några med träskaft, men dom är inte i för normalbruk

en omgång ungeför samma men bara dom fem vanligaste om jag inte är hemmavid, men då brukar jag ta med denna plastbacken ändå

ute på jakt brukar jag ha en vanlig mora 2000, fällkniven med mattkrok, och en liten köksskalkniv helt i rostfritt, den senare är bra för fågel med, och lätt att hålla ren

en mindre yxa med med rundad nacke

köp standardsett, prova dig fram, det funkar
Bilagor
niven_1000.jpg
niven_1000.jpg (96.47 KiB) Visad 10275 gånger
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkniv

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 14 maj 2019 22:16 beror lite på vad man har för andra hjälpmedel, som ex travers för att flå med

detta är min standardback för slakt, flera är lika, köpte en hög på tradera
fördel att man bara byter kniv om något blir slött

har en mindre kött yxa och två större med

sedan har jag några med träskaft, men dom är inte i för normalbruk

en omgång ungeför samma men bara dom fem vanligaste om jag inte är hemmavid, men då brukar jag ta med denna plastbacken ändå

ute på jakt brukar jag ha en vanlig mora 2000, fällkniven med mattkrok, och en liten köksskalkniv helt i rostfritt, den senare är bra för fågel med, och lätt att hålla ren

en mindre yxa med med rundad nacke

köp standardsett, prova dig fram, det funkar
Det var en rejäl och fin samling det där! Jag har några Mora 2000 med men faktiskt inte använt den vid slakt, ska kanske testa. Jag fick känslan av den var lite "maffig" och mer för friluftsliv tex späntning och bushcraft.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slaktkniv

Inlägg av bastard »

mora 2000 ligger med som urtagskniv för större djur, fördel att den tål maskindisk
dock så har jag en halvkass sölja som inte har läderflärpen, den annvänder jag i fält, så den tål maskindisk med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Norrut
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jul 2020 17:19

Re: Slaktkniv

Inlägg av Norrut »

Mora 2000 är en utmärkt kniv som man kan ha i bältet för urtagning och att flå med. Till finstyckning använder jag en vanlig billig slaktkniv.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkniv

Inlägg av EN brun böna »

För flåning har jag en egentillverkad kniv som påminner om denna kniven, gillar lite bredare och kortare knivar till det. Sedan är bakänden lite klumpigare så går att slå eller trycka ner skinnet ganska bra med den med. https://www.jagamera.se/jakt-skytte/kni ... akimi-kniv

För urbening och styckning i övrigt har jag dick-knivar. För att ta runt benen den största kniven och för detaljstyckningen filekniven, det passar mig
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Slaktkniv

Inlägg av mango »

Norrut skrev: 01 aug 2020 21:53 Mora 2000 är en utmärkt kniv som man kan ha i bältet för urtagning och att flå med. Till finstyckning använder jag en vanlig billig slaktkniv.
Jag tycker den kraftigt rundade spetsen är svår att skärpa. Det är ju den man vill ha supervass när man buköppnar.
Jag är för diskussionens skull över medelduktig på knivslip/bryning/strigling och har skärpt kniveggar sedan barnsben.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slaktkniv

Inlägg av bastard »

kolla på mina så ser du att jag har en mattkrok i den hopfällbara för buköppning, dom går att skärpa med om man tar det försiktigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Norrut
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 jul 2020 17:19

Re: Slaktkniv

Inlägg av Norrut »

mango skrev: 02 aug 2020 11:37
Norrut skrev: 01 aug 2020 21:53 Mora 2000 är en utmärkt kniv som man kan ha i bältet för urtagning och att flå med. Till finstyckning använder jag en vanlig billig slaktkniv.
Jag tycker den kraftigt rundade spetsen är svår att skärpa. Det är ju den man vill ha supervass när man buköppnar.
Jag är för diskussionens skull över medelduktig på knivslip/bryning/strigling och har skärpt kniveggar sedan barnsben.
Spetsen använder jag bara för att göra hål i skinnet så jag får in handen och gör buksnittet med eggen närmast skaftet.

Jag tycker Moran är ganska lätt att göra vass? Slipar och håller efter med ett stål.
Skriv svar

Återgå till "Slakt"