lägga in bilder

Anslag från Admin och Mod som regler och påbud. Läs här innan du registrerar konto. Läs allt nytt här.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

lägga in bilder

Inlägg av bastard »

för att få bilder till sina inlägg så finns det två sätt

det ena är att ladda upp den på forumet, under rutan för att skriva text finns det några flikar och en är bilagor, därr kan man lägga till filer
bildfilerna ska vara små , både i pixlar och KB
lämpligt är någonstans 800 X 600 pixlar och 60% kvalitet, vilket ger en bild som är ungefär på 50KB
detta för att det tar upp lagringsplats på servern och kapacitet på server och förbindelse när folk kollar på bilderna

det andra är att annvända en bilduppladdningstjänst
finns olika, och deras regler gäller
men där så kan bilderna försvinna med tiden

för bilder som har med forumets inrikting att göra och dom är små, så annvänd gärna bilagefunktionen

för större bilder och som kanske inte gör så mycket om dom går förlorade med tiden så annvänd en bilduppladdningstjänst

nu är det så att nästan alltid är bilderna i mobilerna så stora att dom behöver minskas innan man kan ladda upp dom till forumet

det finns gott om appar som kan hantera bilder

installera, öppna bild , välj ändra storlek och välj ex 800x600, spara och annvänd den som bilaga

för dator så kan man ha bildbehandlingsprogram ex gimp och göra samma sak

ska prova några appar och innan jag säger nån lämplig, den första jag provade hadde för mycket reklam...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: lägga in bilder

Inlägg av Jakob »

Är det fortfarande ont om lagringsutrymme?
En del bilder blir suddiga om de är 50kB.
Kan man få det så att forum-mjukvaran visar små bilder i inlägg, som sen visas större om man klickar på dem?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: lägga in bilder

Inlägg av bastard »

https://www.preppad.se/viewtopic.php?f=8&t=267
är nog numera den relevanta tråden

jr_36 har hand om det tekniska och kan detta bäst
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: lägga in bilder

Inlägg av jr_36 »

Jakob skrev: 05 apr 2021 13:31 Är det fortfarande ont om lagringsutrymme?
En del bilder blir suddiga om de är 50kB.
Kan man få det så att forum-mjukvaran visar små bilder i inlägg, som sen visas större om man klickar på dem?
Vi har egentligen aldrig haft ont om utrymme, utan bara börjat försiktigt för att det inte ska öka i för snabb takt och bli ohållbart (kostsamt). På grund av detta har vi faktiskt skruvat upp hur stora bilder får vara, och lagt till en inställning i vår bildkomprimerare så man kan be om att få högre kvalité på sin bild se ny info här https://www.preppad.se/viewtopic.php?p=21007#p21007
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: lägga in bilder

Inlägg av xsive »

jr_36 skrev: 11 apr 2021 12:02 Vi har egentligen aldrig haft ont om utrymme, utan bara börjat försiktigt för att det inte ska öka i för snabb takt och bli ohållbart (kostsamt). På grund av detta har vi faktiskt skruvat upp hur stora bilder får vara, och lagt till en inställning i vår bildkomprimerare så man kan be om att få högre kvalité på sin bild se ny info här https://www.preppad.se/viewtopic.php?p=21007#p21007
Hellre fler bilder än bättre upplösning. Jag personligen uppskattar mycket när någon tar sig tid att lägga till en bild eller
två på sådant som kan vara intressant för andra att se. En bild säger faktiskt mer än ett antal inlägg :up:
I normalfallet tycker jag det räckt utmärkt med 50kb och nog vad jag fortsätter med till 95%
Enbart i något fall om det är bild som det skall vara bra läsbar men pluttig text på kan det vara lite knapert med 50kb.
Fler bilder till folket :!: :D
Tar man för vana att alltid köra genom forumets komprimerare så behöver ni inte fundera på om ni glömt rensa metadata för OPSÄK
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: lägga in bilder

Inlägg av FCR2 »

xsive skrev: 11 apr 2021 12:18
jr_36 skrev: 11 apr 2021 12:02 Vi har egentligen aldrig haft ont om utrymme, utan bara börjat försiktigt för att det inte ska öka i för snabb takt och bli ohållbart (kostsamt). På grund av detta har vi faktiskt skruvat upp hur stora bilder får vara, och lagt till en inställning i vår bildkomprimerare så man kan be om att få högre kvalité på sin bild se ny info här https://www.preppad.se/viewtopic.php?p=21007#p21007
Hellre fler bilder än bättre upplösning. Jag personligen uppskattar mycket när någon tar sig tid att lägga till en bild eller
två på sådant som kan vara intressant för andra att se. En bild säger faktiskt mer än ett antal inlägg :up:
I normalfallet tycker jag det räckt utmärkt med 50kb och nog vad jag fortsätter med till 95%
Enbart i något fall om det är bild som det skall vara bra läsbar men pluttig text på kan det vara lite knapert med 50kb.
Fler bilder till folket :!: :D
Tar man för vana att alltid köra genom forumets komprimerare så behöver ni inte fundera på om ni glömt rensa metadata för OPSÄK
Absolut, instämmer.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: lägga in bilder

Inlägg av bokmalen »

Finns det möjlighet att ladda upp och bifoga en pdf till ett inlägg?
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: lägga in bilder

Inlägg av jr_36 »

bokmalen skrev: 15 jul 2021 16:52 Finns det möjlighet att ladda upp och bifoga en pdf till ett inlägg?
Jag kan tänka mig lägga till det, och rena textfiler (.txt). Dock kör vi nog ganska sträng filstorlek på säg 350KB, vilket inte räcker så långt med en del PDFer, skulle det räcka i ditt fall?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: lägga in bilder

Inlägg av bokmalen »

Ska kolla upp hur stora filerna är.
Men om det är textdokument utskrivna till PDF är de sällan så stora, pratar vi pdf-versionen av någon bok kanske det inte ryms.

I det här fallet tänkte jag skriva ut till pdf från visio, borde bli smått. Alternativt exporterar jag bara varje flik till en png och laddar upp separat. Var mest fundersam om funktionaliteten fanns
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: lägga in bilder

Inlägg av jr_36 »

Mm, och vore smidigt kunna ladda upp just sånt. Återkom gärna om filstorlek.

Min adminvänner får gärna också kommentera. Det enda vi behöver undvika är upphovsrättsskyddat material såsom eböcker.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Anslagstavlan"