Vad krävs för att driva GSM-mast?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Charlie** »

De flesta GSM-master har ett batteri som uppbackning vid ett strömavbrott men detta håller inte hur länge som helst. Om man bor ensligt och det blir ett längre strömavbrott och mobilen förlorar sin täckning för att GSM-mastens batteri är slut, kan man då på något sätt koppla in sitt egna kraftverk och köra den. Om detta skulle fungera vilken typ av storlek/effekt krävs det på elverket?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av bastard »

om det är lönt eller inte så måste man veta hur den är kopplad till resten av nätet, ex fiber eller länkat via paraboler, det sista syns tydligt

sedan beror det på storleken på masten, eller effekten
från dom mycket små i shoppingcentrum till fullstorleks på landsbygden

dom har omkopplare för reservdrift i dom jag kollat på, men låst dörr och du lär inte få nycklar till dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 19 feb 2020 19:47 [...men låst dörr och du lär inte få nycklar till dom...]
Här ser jag en brist i samhällets krisberedskap. Förr i tiden då FM arrenderade någon ekonomibyggnad, som mobförråd vid någon gård, så brukade man ge en uppsättning nycklar till fastighetsägaren i reserv, framför allt om fastighetsägaren dessutom var hv-man. Det borde faktiskt vara lika dant med GSM-master egentligen. Om inte fastighetsägare så åtminstone lokala räddningstjänsten?
Morgondagens uppgift är nu under planering. Ska ringa lite "kontakter" för att se hur det ligger till!?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Protect »

Det där är en reell brist i samhället, låt säga att några nyckelpersoner inom cykelavstånd snabbutbildas till uppsyningsmän som kan drifta en mast vid ett skymningsläge eller en storm,,,,,,eller att masten behöver en hård återställning, det kan ju inte vara så svårt att anordna bara viljan finns och jag garanterar att den viljan finns på landsbygden istället för att vänta på en nätverkstekniker som kanske kommer inom en vecka. Det är ju inte bara driftmässigt det skulle vara en fördel med lokal driftpersonal som jobbar ideellt utan säkerhetsmässigt rätt för vem vill sabotera nåt alla använder inkl. använder själv? Ingen så vitt jag vet.

Det ska bli intressant att få höra vad du Charlie får för svar,,,,,eller bortförklaringar.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av deadrabbit »

Intressant. Kan det finnas lokala avvikelser ange gärna ungefär vart ditt svar är aktuellt i Sverige eller på vilken storlek batteri och mast.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Parabellum »

deadrabbit skrev: 22 feb 2020 15:50 Intressant. Kan det finnas lokala avvikelser ange gärna ungefär vart ditt svar är aktuellt i Sverige eller på vilken storlek batteri och mast.
Denna typ av information kan vara av känslig natur, då det är en del av Sveriges infrastruktur.
Posta ingen information här om hur våra GSM stationer är uppbyggda och vilken reservkrafts kapacitet de har!
Vi vill inte hjälpa till med en kartläggning av våran förmåga på något sätt.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Charlie** »

Parabellum skrev: 22 feb 2020 18:07 Denna typ av information kan vara av känslig natur, då det är en del av Sveriges infrastruktur.
Posta ingen information här om hur våra GSM stationer är uppbyggda och vilken reservkrafts kapacitet de har!
Uppfattat! Det var också ungefär det svar fick vid min förfrågan här om dagen men den information som jag ändå fick til svars är att mastens geografiska placering och effekt avgör dess prioritering. Det är mastens ägare som är ansvarig för att dessa master får den kraft den behöver och att dessa fungerar i alla lägen och MSB är tillsynsmyndigheten för detta. För master som är mer samhällsviktiga, kan kraftförsörjningen ombesörjas av annan part än ägare, enligt avtal. Vem det är eller vem det kan vara, är däremot inte offentlig handling. I och med kopparnätets nedmontering så är man medveten om behovet och detta diskuterades ganska genomgående efter stormen Gudrun.

...att jag skulle få koppla på mitt eget elverk för att ringa, kunde jag alltså glömma!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Protect »

Parabellum skrev: 22 feb 2020 18:07

Denna typ av information kan vara av känslig natur, då det är en del av Sveriges infrastruktur.
Posta ingen information här om hur våra GSM stationer är uppbyggda och vilken reservkrafts kapacitet de har!
Vi vill inte hjälpa till med en kartläggning av våran förmåga på något sätt.
Exakt! Vid midsommarfesten för ett par år sen fick jag "20 frågor" av en som hyrde en sommarstuga då han hört att jag visste mycket om mycket och där ingick frågor som vilken mast som driftades av vem och vilken täckning dom hade mm. Mina svar blev i stort sett godag yxskaft och hur långt är ett snöre så jag blev av med honom rätt snabbt. Senare på kvällen när han trodde jag fyllnat till (nej man fyllnar inte till på ett enda glas vin) så återkom frågorna, då i lite annan tappning så jag anade satans list och kollade upp stugan han och hans familj hyrt där bestod "familjen" enbart av honom själv och ingen annan.

Det pågår så mycket informationsinhämtning överallt så det ska man inte hjälpa dom med, "spionen lägger pussel, behåll din bit" hette det under kriget och det är viktigare än någonsin.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av Jakob »

5e52288fa8a54644919624.jpg
5e52288fa8a54644919624.jpg (28.18 KiB) Visad 4081 gånger
En äldre GSM basstation i glesbygden kan behöva flera kilowatt för att fungera. Räkna med ett 3-fas elverk på minst 5kW.
För att krångla till det så har en större basstation ofta flera operatörers utrustning på samma elanslutning.
Nyare basstationer kräver mindre effekt. Effekten för 3G i bilden är underskattad - räkna med 500W för sändaren för att få ut 40W i effekt.
Sen finns det mindre basstationer med antenner på taken till våningshus och mindre basstationer i industrilokaler mm.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vad krävs för att driva GSM-mast?

Inlägg av mopar340 »

Vet av en mast som är väldigt viktig i ett område där kommunikationerna är dåliga och skulle blir obefintliga om masten går ner.
Efter en incident där masten fick slut på ström så så gjordes det vissa ändringar.

En lucka på baksidan av teknikhuset togs upp och ett intag monterades.
Ett portabelt reservaggregat stationerades vid en gård i närheten.
Vid strömavbrott så kan man koppla in elverket för att förse masten med ström.
Har inte sett eller hört talas om den lösningen på annat håll, är nog inte så vanlig
Skriv svar

Återgå till "Energi"