Elberoende

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Elberoende

Inlägg av xsive »

Från tråden om nyhetsnotiser för att inte kommentera där
maskros skrev: 10 aug 2020 14:51 40 000 utan el i Stockholm under 1-2 timmar idag http://tt.omni.se/tusentals-blev-utan-s ... m/a/pLowbj
Kan inte låta bli flina lita och får fram mina fördomar om befolkningen i våran huvudstad.
Hur kan man ens ge det värde som en nyhetsnotis med avbrott på ett par timmar?
Känner dom verkligen att *Nej nu fan är det samhällskris. Jag kan ju inte ens få en latte"
Kommer strömmen tillbaka inom några timmar ser jag det inte ens som en krusning på sinnesbilden om det trygga samhället
Vad händer när avbrott på några dygn kommer
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Elberoende

Inlägg av Protect »

Det är ju samma kris och katastrof när mobilnätet säckar och startar om, tar väl 10-15 minuter och så är det uppe igen. Jag flinar också åt "katastroferna". :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Elberoende

Inlägg av maskros »

Även jag är väl lite benägen att flina men med en gammal mor som, i händelse av strömavbrott, knappt skulle fatta vad det var frågan om utan bara bli förvirrad och olycklig är det inte så kul. Kan tänka mig henne i en hiss som stannar i några timmar, det skulle inte vara bra för henne.

Annars håller jag med att det är konstigt att det blir en nyhet. Eller egentligen inte, det BORDE inte behöva bli en nyhet men i en modern storstad är så mycket elberoende. Det är väl där problemet ligger. Funkar så kallade trygghetslarm under strömavbrott? Fotbojor?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elberoende

Inlägg av bastard »

folk har blivit alldeles för vana av att allt måste fungera hela tiden
det är inte bra med strömavbrott, men det kostar för mycket om det skall fungera absolut hela tiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Elberoende

Inlägg av bokmalen »

Tja.. i mina ögon kan det ju faktisk vara bra med några avbrott, bara för att väcka medelsvensson lite.
I intend to live forever, or die trying to
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Elberoende

Inlägg av Protect »

"Väcka medelsvensson", tror du på det där själv? När strömmen kommit tillbaks är allting glömt, man tar en kaka till och kör vidare mot nästa katastrof,,,,,,som att senaste ifånen råkar vara slut i butik så man måste åka till en annan affär och det är ju jobbigt ju.

Jag har tappat hoppet alldeles, senast igår träffade jag en som ska bygga växthus av byggplast och spillvirke och det ska bli "perfekt", varför ens ödsla energi och pengar på ett projekt som brakar ihop om max 3 år? Bättre då att lägga till pengar och köpa färdigt för idag får man mycket växthus för pengarna om man letar lite på nätet. Det finns gott om drömmare och "händige Henry" som inte ser längre fram i tiden än till nästa bidrag/lön.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Elberoende

Inlägg av reboot »

maskros skrev: 10 aug 2020 20:51 Även jag är väl lite benägen att flina men med en gammal mor som, i händelse av strömavbrott, knappt skulle fatta vad det var frågan om utan bara bli förvirrad och olycklig är det inte så kul. Kan tänka mig henne i en hiss som stannar i några timmar, det skulle inte vara bra för henne.

Annars håller jag med att det är konstigt att det blir en nyhet. Eller egentligen inte, det BORDE inte behöva bli en nyhet men i en modern storstad är så mycket elberoende. Det är väl där problemet ligger. Funkar så kallade trygghetslarm under strömavbrott? Fotbojor?
Har tänkt det också. Inte kul att fastna i en hiss, utan ljus, ventilation och med panikslagna medpassagerare!

Det finns redan system benämnda Elevator Emergency Landing Device, som är lag på nyinstallationer i vissa länder.
Existerar det i Sverige? Vore inte svårt eller speciellt dyrt att implementera och även efterutrusta existerande hissar med det.

https://elevation.fandom.com/wiki/Eleva ... cue_device

Elevator emergency automatic rescue device (also known as ARD) is a special device installed in an elevator which is only used during an event of a power failure or blackout in a building. An elevator emergency landing device is useful for preventing passengers from becoming trapped inside an elevator during a power failure. All newly-installed elevators must have elevator emergency automatic rescue device implemented before an elevator examination can pass. However, some countries may not require this device.

Exempel på typ av enkel efterutrustning: http://unilift.net/ARD.htm

Här vore plats för lagstiftning i stället för idiotlagar om plastpåsar (som alla svenskar slänger i havet??) m.m.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elberoende

Inlägg av bastard »

nix, har inte ens sett en sådan irl, , men det bör gå att köra till närmsta våningsplan utan bekymmer, finns ju en del olika hisstyper
hydralmodellerna är ju bara att sänka
skruvmodellerna bara att lossa bromsen
linvarianterna kräver loss på broms och sedan vrida motorn, lite jobbigare där

sedan ska dörrarna manövreras, dom är nästan alltid elektriskt drivna
och då måste styrsystemet fungera med

hissar är farliga saker , med folk som inte lyder order och hissen inte står i plan så är det lätt, myyyycket lätt att dom trillar ner i hisschaktet, och det är liksom mindre bra...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Elberoende

Inlägg av Beå »

Vad har en normal hiss för 6-8 personer för spänning och effekt? Hur mycket i andel av installationskostnaden eller i kronor och ören skulle det rimligen kosta att förse en normal svensk hiss med ett UPS med kraft att sänka hissen till bottenvåning och öppna dörrarna? Eventuellt med två stopp på vägen. Kanske rentav med att fortsätta upp till begärd våning som alternativ.


Edit: för övrigt så bygger modernt liv, ffa modernt storstadsliv, på obruten leverans av el och då blir elavbrott relevanta som nyheter.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elberoende

Inlägg av bastard »

beror lite på hastigheten, men en linhiss har ungefär 1kw motoreffekt per person

dom brukar vara balanserade med motvikt för ungefär hälften, tom så får den jobba för att få ner hissen, full för att få upp den

rätt gjort kan man köra dom långsamt med betydligt mindre effekt, jag har handvevat upp/ner hissar med en hand, den andra lossar man bromsen med, åt rätt håll så behöver man inte så mycket kraft då man får hjälp av gravitationen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"