Hemgjord fotogen

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Hemgjord fotogen

Inlägg av Strångsjö »

Stämmer det att diesel + bensin = fotogen?

Undrar då priset på lysfotogen dragit iväg, och som det inte vore nog
har priset nu stigit några snäpp till, men kallas "lampolja"

För i tiden kunde man köpa motorfotogen billigt i lösvikt på macken, fotogen
ur pump förekom även senare men då som lysfotogen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av maskros »

Nä, det stämmer inte.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av Strångsjö »

Veterantraktorer går ibland på fotogen, som inte finns att köpa,
rådet är då att blanda diesel med bensin, att köra på lampolja
från 1 litersflaskor är oekonomiskt.

Själv har jag fotogen som SHTF-försäkring, lampor, spis, kamin. Ev.
fotogenkylskåp. (gjorde mig av med det gamla innan jag
började tänka på överlevnad)

Vad som fungerar för veterantraktorer behöver inte vara bra
för hushållet, brand avgaser m.m. Kanske jag testar bensin x diesel utomhus
under kontrollerade former.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av Protect »

Testa först hur dina fotogenapparater går på ren diesel, dagens diesel från pump är mycket lik gårdagens fotogen med ett litet undantag, den är lite "trögare" att få igång kök och brännare på så värm rejält, släpp sen på dieselgasen långsamt och öka sakta tills brännaren är genomvarm. Jag skulle I-N-T-E blanda i bensin, skulle jag blanda i nåt är lacknafta ett bra substitut.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av mango »

Protect skrev: 01 okt 2020 01:07 Testa först hur dina fotogenapparater går på ren diesel, dagens diesel från pump är mycket lik gårdagens fotogen med ett litet undantag, den är lite "trögare" att få igång kök och brännare på så värm rejält, släpp sen på dieselgasen långsamt och öka sakta tills brännaren är genomvarm. Jag skulle I-N-T-E blanda i bensin, skulle jag blanda i nåt är lacknafta ett bra substitut.
Jag tror du har helt rätt, lacknafta och diesel borde bli väldigt likt fotogen.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av EN brun böna »

Gamla veteran traktorer för fotogendrift var omöjliga att få igång. Därför har de en startmotor, en mindre motor som drevs med bensin för att värma och få igång den rätta motorn innan man slog om till fotogendrift, eller som idag med diesel istället för fotogen.
Det är det som gör blandning möjlig i traktorn, under förutsättning att du får tag i riktigt gammal diesel samt bensin. Dagens bensin med inblandning av diverse smörja för att bli renare och mer miljövänlig går inte ihop med den nya miljövänliga diesel utan det bildas gröt i systemet.
Att i andra sammanhang försöka blanda dessa båda ämnen är mycket riskfyllt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10337
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av bastard »

kolla på blankdisel av citykvalitet eller hvo100, dom ligger innom ramarna för gamla tiders fotogen, förr var destileringen ganska bred, var hyggligt spann på kondespunkterna för dom olika saker för ex diesel fotogen och bensin, så gammal fotogen kunde variera mera

en del veterantraktorer startades på bensin, och när motorn kommitigång och blivit lite varm gick man över till fotogen, ex grållarna hadde på det sättet med en liiiten bensintank för start
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av rödluvan »

Grålle och T24 vet jag fungerar hyggligt på diesel om man startar med bensin, dock behöver man kanske gå över saker som motorns förvärmare och annat om det fungerar för dåligt då jag sett dessa delar ofta drabbas av rostproblem om det är gamla grejer som stått i kallgarage eller ute.

(Fotogen är är en egen destillationsfraktion som är "tyngre" än diesel och bensin, diesel är i själva verket slutkondensatet i petroleumkedjan i äldre metoder, så tekniskt sett är den faktiskt ett "lätt" destillat dock räknas den ofta som "tung" på grund av egenskaperna.).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10337
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av bastard »

ska kolla om jag inte hittar tabell för gammal fraktion, så fler ser hur det var förr, bra att ha saker att kunna

numera är det mycket bättre koll på destileringen, även om det skiljer sig mellan dom olika råoljorna vad man får ut i totalen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hemgjord fotogen

Inlägg av rödluvan »

Ja, det är ju onekligen litet intressant det att man idag har renare bränsle än någonsin, men smutsar ned det med en massa skit innan det säljs...

Förr var det väl i princip en jättelik hembrännare men med flera våningar, egentligen har det att göra med temperaturzoner, inte så mycket densitet, i botten fick man således asfalt, högre upp tung brännolja (nafta var de finare kvaliteterna (Kreosot är stenkolstjära), den sämsta påminner om kallasfalt och används till fartygsbränsle om den innehåller för mycket svavel och skit, den brukade förvärmas med en ångpanna för att hålla sig någorlunda flytande, men dessa motorer är konstruerade på ett annat vis än mindre motorer, även vägfärjorna är såpass "små" att de går på sjödiesel) i stigande kvaliteter har för mig att fotogen låg någonstans på mitten, under bensin, diesel brukar ritas in som en egen kolonn över de andra i själva stegen, det var förr slutkondensatet när "stegen" avslutats. Idag vidare raffineras nog de flesta rådestillaten då de riktigt gamla metoderna inte är särskilt ekonomiska och man fick ett stort svinn av gasfraktioner, vilka borde kondenseras och tillvaratagas idag tycker man. (Det är dock inte det som brinner på raffinaderierna, utan restprodukter som uppstod i samband med filtrering av gas som var för hårt förorenade för att kunna användas, på oljeplattformar var det rester av naturgas som fungerade som tryckmedium där man hade "självtryck" dvs råolja som av naturen lagrats över tiden så att säga (och förvandlats till oljegas) (Dissousgas var konstgjord oljegas för gamla lågtrycksystem på tåglinjerna innan Dalénsystemet med högtryck fanns tillgängligt, men detta användes parallellt långt in på 1930 talet).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Energi"