Lagra ved?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Lagra ved?

Inlägg av maskros »

Också ett inlägg i höjd beredskap. Om att lagra ved, kastat i hög i vedboden eller staplat fint. Spelar det någon roll?

Jag har gjort bort mig lite och kastat in otorkad ved i vedboden, huller om buller. Det var inte så smart för det blir mögel på veden. Att jag gjorde så beror på att jag fick ett skotarlass skräptimmer billigt, i fel tid, och var tvungen att kapa och klyva när jag hade tid, inte när det var lämpligt. Annars har jag gjort på rätt sätt och bara kastat in veden i vedboden utan problem.

Det där med att stapla fint, är det inte lite ved-snobbism? :P
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Lagra ved?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Ved som e sur blir möglig och kan även börja ruttna. Staplar den gör du bla för att torka den. Levt som så att ved e ved o d behövs för värme. Allt taget i tid o otid. Haft möglig o ruttnad ved som knappt ger någon värme. Antar d va mitt inlägg du reagerade på. Men vedbod e ett kaos. Går inte i stapla alls. Gammal ved från brädsågning i säkert tjugo år. Fint virke säkert men inte bra ved. Kan inte få in nytt som e fuktigt vilket d e nu. Bör ligga luftigt så d kan torka o e rätt sent för d. Ingen värme o massa fukt. Mögel. Veden här e ok på toppen det undre e förmultnat. Går nästan inte ens o elda. Började rensa för o kunna stapla o torka nytt. Inser att stor del av min ved e obrukbar.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Lagra ved?

Inlägg av Jakob »

Om jag gör ved den här tiden på året, oktober, så slänger jag in veden i vedboden. Utomhus torkar det ändå inte då det regnar nästan varje dag.
Jag staplar inte, med undantag för stapelväggar som avskiljer vedhögar från varandra eller håller vedhögarna från att rasa ut i mittgången.

Veden ska hållas väl ventilerad. Därför ligger det lastpallar uppstaplade på tegelstenar längst ner under vedhögarna. Luft ska också komma åt längs väggarna. Luft ska komma åt från alla håll.

Om jag slänger in rå ved på lastpallar eller ovanpå redan halvtorr ved så får inte lagret ny ved bli tjockare än 20cm. Därför behövs 5 kvadratmeter yta för varje kubikmeter jag slänger in. Blir lagret rå ved tjockare än 20 cm så börjar det mögla och/eller ruttna.

Jag försöker göra veden på vårvintern, klyva den innan påsk, låte den torka ute och få in den i vedboden innan midsommar. Undantaget är vindfällen från höststormar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Lagra ved?

Inlägg av Protect »

"Finveden" staplas för utrymmes skull, skitveden slängs i hög. Jag eldar mycket sekunda ved dvs. rivningsvirke av varierande sönderfall så det får bli den värme det blir, här går köksinredningar, halvruttna lastpallar, gamla lekstugor, mosig brädpanel och annat skit i pannan och det är inte så noga med kvalitén bara skiten brinner. Först krossas skitveden i lämpliga bitar och sen fylls pannan, en skvätt diesel eller gammal olja nere i askan, en tändsticka och så är det bara att stänga gaveln på pannan och starta fläkten och sen har jag värme i en vecka. Eldning ska vara enkelt och gå snabbt.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Lagra ved?

Inlägg av Strångsjö »

Lite off-topic:

Ek (och bok), energirikt och sanslöst mkt värme. Men, varför anses ek
inte duga som ved?

Det jag hört är "sätter igen ventiler och skorstenar" o.s.v.

I andra änden av energi-täthet finner vi rönn, al, sälg. Även de duger
att elda med. Ingen säger att dessa har "svart olja" som förstör
rökkanalerna.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lagra ved?

Inlägg av bastard »

ek har garvsyra som ställer till det lite
funkar bra om det får torka något år extra , sedan inga problem
eldat mycket med det, inga problem

andra träslag som förr ställde till det funkar bra i moderna pannor med hög förbränningstemperatur
men i gamla kombipannor och enkla vedspisar så blev det kletigt i förbränningsutrymme och skorsten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Lagra ved?

Inlägg av Parabellum »

Angående energi innehåll, så bör man titta på exempelvis denna sida innan man går på hörsägen.
https://www.vedoved.se/brannved-och-energiinnehall/
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Lagra ved?

Inlägg av Strångsjö »

Tycker stenkol är underskattat

Oerhörd energitäthet och glöder för evigt, tänd med ved,
lägg i några "stenar" innan du lägger dig

Glöden varar hela natten.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Lagra ved?

Inlägg av Strångsjö »

Parabellum länkade till fakta om ved, förvånade mig att
syren är energitätt.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Lagra ved?

Inlägg av Protect »

På ångmaskinernas tid gjordes ett test med allt från stenkol och nedåt, värmevärdet beräknades på vikt istället för volym och högst låg stenkol, sen bok, sen kom ek snäppet under och sen kom resten som mer eller mindre var likvärdiga. Till och med gammalt rötskadat timmer fanns med och det hade samma värmevärde som nytt när energin beräknades efter vikt. Ganska intressant tycker jag.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Energi"