Stenkol

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Stenkol

Inlägg av Strångsjö »

Ny tråd för stenkol och hur man köper det billigt.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Stenkol

Inlägg av Sterb »

Intressant idé.
Funderar lite på hur det skulle kunna fungera att använda stenkol i dagens kaminer inomhus.
Jag gissar att värmen på härden skiljer sig något.

Någon som har erfarenhet?
Restprodukter och annat som man behöver ta hänseende till?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Stenkol

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Stenkol

Inlägg av maskros »

Rätt mycket obehagliga ämnen i stenkol. Finns en anledning att man hade kokskaminer förr, koks är avgasad och avtjärad stenkol. Stenkol innhåller massa flyktiga farligheter och en del tjäror och annat som är direkt skadliga att komma i kontakt med om det sker ofta.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Stenkol

Inlägg av Strångsjö »

Krävs varm kamin, brasa, lägger in några bitar, de brinner
mkt länge och kolen glöder till morgonen.

Själva stenkolet har jag från havsbotten och trädgårdslandet,
myndigheter för 100-150 år sedan hade verksamhet här, tappade
kol i sjön och på land.

Eldningen luktar london, östeuropa.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Stenkol

Inlägg av xsive »

Har eldat en del med koks i en kökspanna för +25 år sen. Traditionell mindre panna med gjutjärnsroster.
Fick med en hög när jag köpte huset.
Tog några försök innan man fick det att funka. Startade alltid med att värma upp med ett ordentligt vedinlägg.
Man kunde inte bara slänga in en skyffel utan fick starta med några bitar. Svåra var att få till bra lufttillförsel.
Tråkiga med det var att man behövde passa mer på den. Röra runt i glöden för att hålla allt igång.
Kan också vara jag som aldrig riktigt bemästrade tekniken men svor ofta över skiten.
Minns det som att det blev mycket mer aska än med ved
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Stenkol

Inlägg av Strångsjö »

Blir så varmt att hela kaminen lyser röd
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Stenkol

Inlägg av Strångsjö »

Största problemet är att kaminen kan smälta ihop, så varmt blir det med stenkol
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Stenkol

Inlägg av rödluvan »

Vill man elda med kol behöver man en kamin som är särskilt byggd för detta, det är inte samma som en kokskamin då de beter sig annorlunda.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Stenkol

Inlägg av rödluvan »

Det verkar inte alls gå att redigera inlägg här??
Hmmm...

Nå, men en välkonstruerad kokskamin fungerar i grunden som en AGA spis med en stor gjutjärnsbehållare där det glöder sakta.
Det behövs även någon form av thermostatapparat som reglerar draget.
Konstruktionen behöver också ha ett riktigt rostergaller med antingen riktigt rejält självdrag, eller en fläkt, annars brinner inte koks.

Vad som händer om man laddar en kokskamin med kol är som ni beskriver att man får en rejäl eldkvast upp från ovanstycket, alternaticvt att kaminen blir extremt het om man lyckas försegla den.

Jag vet inte hurpass farligt stenkol egentligen är, men damm kan orsaka cancer om man dagligen exponeras för det och andas in det över lång tid.
Kreosot tjära är rätt obehagligt att hålla på med och inget jag skulle vilja ha inomhus.
Om man använder kol i smedjan bör den ju vara konstruerad på så vis att det mesta av rök och damm drar ut genom skorstenen.
dock är det ju svårt att få en sådan konstruktion effektiv, det fungerar i smedjan då man ju där använder själva glöden, men skulle man bara ha det till uppvärmning av själva rummet i en öppen härd tippar jag på att typ 98% av energin försvinner och kanske 2% stannar kvar i rummet i form av värme.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Energi"