gengastråden

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

gengastråden

Inlägg av bastard »

kollar en del vad som skulle behövas för att bli rimligt självförsörjande när det gäller energi

kärnkraft funkar inte som provatperson i sverige, dom är ganska nojjiga att man har eget kärnkraftverk i huset :mrgreen:

återstår då i praktiken solenergi
delas upp i
solpaneler
och indirekt solenergi som
vattenkraft, vindkraft och ved
vindkraft är momentan och går inte lagra i större mängder enkelt och billigt som privatperson, sedan ska man ha bra läge med
vattenkraft är beroende på om man har sjö nog för att kunna klara sig en längre tid

kvar blir ved
ved som att elda rakt av för värme, vilket jag ändå gör
att få energi med högre entropi , som el vore riktigt annvändbart om man ändå eldar för värme

där finns peltierelement , vilket är dyrt , dålig verkningsgrad och känsligt för hög temperatur, och man vill hålla temperaturen så hög som möjligt för verkningsgraden

sedan ångmaskin, relativt enkla saker, dyrt och relativt dålig verkningsgrad om man håller sig i låga tryck och inte har compundångmaskiner med undertryck i sista steget

gengas är ett allternativgengas passar bra för stationära motorer och sämre för bilar då det tar tid att få gas och man inte kan optimera gengasaggregatet för mer än ätt flöde i normalfall

tanken på en liten vattenkyld bilmotor som annvänds ihop med ett gengasaggregat är rimlig, att få värme och el när man matar med ved

nackdelen är relativt kort livslängd på motorn, 10,20,30,000 timmar innan helrenovering
ett icke skottår är 8760 timmar
att köra konternuerligt ger inte många års drift

men ihop med solpaneler och sedan gengasdrift när det är kallt och man behöver ha värme är rimligt komplement till solpaneler

nu eldar jag endast om det är kallare än nollan, tills skiten hamnar i fläkten så får luft luftvärmepumpen ge värme så länge det går

idag kommer det mer och mer riktigt små motorer, 1L cylindervolym eller mindre, att hitta beg i gott skick på skroten är rimligt
en sådan och ha ut låg effekt 5-10Kw el

nuförtiden finns det material som tål reduceringszonens höga temperaturer, industrifilter som tål hög temperatur
och möjligheter till bättre styrelektronik för rubbet

det finns en rimlig chans att göra ett modernt gengasaggregat som skulle passa en normal villa
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: gengastråden

Inlägg av EN brun böna »

Med rätt gas går det ju att använda den direkt med för spis, kyl mm som funkar med gasdrift. Finns ju även belysning mm.
En biogasanläggning av hanterbar storlek
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: gengastråden

Inlägg av Parabellum »

Här är mycket high tech info om gengas: http://www.allpowerlabs.com/
Har bestämt för mig att allt är open source, men det är ett bra tag sedan jag var där och "tömde" data basen på info.
Håll tillgodo då dessa har tagit gengas till en ny nivå, och det genom egna studier/ forskning.
Finns en del filmer på tuben där dom filmat sina föreläsningar i ämnet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: gengastråden

Inlägg av Protect »

Vi har två problem med gengasen, dels är den giftig och ska på inga villkors vis finnas i byggnader där människor vistas, dels har vi fenoler, tjära och annat avfall som inte bör släppas ut i naturen då risken finns att det i fredstid kommer nån miljötaliban och får se eller känna stanken av fenolvattnet och kallar dit miljöinspektörerna för då blir det livat,,,,och dyrt.

Numera är ju folk pigga på att anmäla andra som gör det dom själva drömmer om men är för lata för att få till, avundsjukan kan ta sig vilka uttryck som helst och man får inte ens spika ihop ett utedass utan att ha bygglov samt besiktat och godkänt från kommunens miljökontor. Jag trodde det var ett skämt men icke, det fick en bekant till mig erfara och dyrt blev det också.

Ska man köra gengas så får det ske i lönndom och bor man lite avsides underlättar det väsentligt och då är ju risken obefintlig.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: gengastråden

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 08 nov 2020 12:39 Med rätt gas går det ju att använda den direkt med för spis, kyl mm som funkar med gasdrift. Finns ju även belysning mm.
En biogasanläggning av hanterbar storlek
Biogas är inte samma sak som gengas men visst har du en poäng i att en biogasanläggning är fullt möjlig för ett hushåll. Det kan var en idé att fundera över en biogasanläggning och det finns en hel del att läsa om detta på nätet. Kan ju vara lite problem o man bor i en landsdel med tjäle, djupsnö, permafrost och ständigt midvintermörker. Jag tror ändå att det är något som kan bli verklighet även i Sverige inom en snar framtid. :up: :up: :up:

https://studentportal.gu.se/digitalAsse ... _Blume.pdf

https://www.nyteknik.se/innovation/dera ... ng-6978030
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: gengastråden

Inlägg av entropi »

Om jag hade orken, pengarna och tiden skulle jag försöka få tag på ett gammalt Whispergen stirling-genset. Men det har jag inte :)

De finns för gas och diesel tror jag, men jag skulle bygga ett gengasaggregat eller försöka använda en vedförugn, typ kenjonugnen att värma den med. Kan vara så att vedförugnarna är för stora för att kunna användas.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gengastråden

Inlägg av bastard »

gengasaggregat i storlekn så man får ut en 2-5kw el vore inte allt för fel, helst då med en vattenkyld motor så man kan annvända spillvärmen med

funderar, det börjar ju komma ut små bensinmotorer på skrotarna igen, i häradet runt 1 liter, frågan är vilken man skulle kunna tänkas prova med
nytt tändsystem modell antikt, ingen förgasare behövs och en 1500 rpm generator direkt på svänghjulet så vore det riktigt kul att prova
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: gengastråden

Inlägg av EN brun böna »

Fiat från 80-talet?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: gengastråden

Inlägg av entropi »

Kul projekt. Det var någonting med ventilerna eller ventilstyrningen på vissa motorer som lättare tjärade igen.
Sen är kanske filtreringen av gengasen viktigare än val av motor.
Har bara läst, så ingen riktig erfarenhet. Var riktigt sugen att försöka köpa All powerlabs första version av deras minsta power pallet när den var ny!
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Energi"