Off Grid

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Off Grid

Inlägg av Obstinat »

Uttjatat ämne :up:

Men vad skönt det vore o kapa trådarna.... Cornu har i dagarna en ny tråd om detta. Sedan har vi vår egen medlem Xsive som kommit en bra bit på vägen :up:

Ångmaskin gengas vindkraft o solenergi många projekt har jag funderat på.... Likaså dieselelverk traktor/stationära osv...

Mina högst personliga tankar så långt! Med mina förutsättningar är än så länge vedpanna med ackumulatortankar o därmed vattenburen värme. Tillskotts el skulle i första hand ske via sol/batterier på vintern elverk när solen inte visar sig :-g

Mina tankar går till sämre tider när elen plötsligt inte finns i uttaget eller att priserna är så pass höga att det äventyrar livskvaliten :mrgreen:

Hur resonerar ni andra kring detta?
Användarens profilbild
krösa-maja
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2019 20:06

Re: Off Grid

Inlägg av krösa-maja »

Min tanke är att när elen blir så dyr eller försvinner så har vi fler problem i samhället, problem som medför att det blir dyrt eller svårt att få tag i reservdelar och bränsle annat än det allra enklaste. Därför försöker jag avveckla mitt elberoende, beroendet alltså, inte användningen. Kan väl säga att det går sådär.

I BOL försöker jag ta det lite längre än i hemmet. Där finns möjlighet att värma helt utan el, behöver inga cirkulationspumpar eller el för att det ska funka att värma och att laga mat, ja, jag kör så när jag är där. El vill jag ha för belysning därför att det är väldigt effektivt jfr fotogen, gas eller stearin. Det kräver inte heller speciellt mycket el om man kör bra LEDar så man klarar sig med en förhållandevis enkel anläggning med några få paneler. Självklart använder jag kyl och frys men även jordkällaren, köpekonserver och egen konservering och torkning.

Skulle en NEMP eller civilisationens kollaps komma nästa vecka så skulle jag få det sjukt jobbigt, oavsett om jag var hemma eller i BOL men jag skulle ha det långt mycket bättre än nästan alla stadsbor och även många glesbygdsbor. Skulle jag ha det bra nog? Nja, men man överlever väl det med om alternativ saknas.

Min ledstjärna är att försöka avveckla och hitta alternativ till el, åtminstone så att el blir en komforthöjare istället för att vara en förutsättning för en fungerande vardag. Som sagt, det går väl sådär.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Off Grid

Inlägg av bastard »

hygglig batteribank, solceller, några elverk, räcker till en hel del

skulle vilja ha ångelverk, och gengaselverk

skulle man bott bättre så mera solpaneler och ett litet vindkraftverk

hm, har några trampeleverk med, men det är jobbbbbbigt :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Off Grid

Inlägg av Vattendrag »

Jag har börjat fundera på bug in. Bra BOL i närheten är för dyra just nu och där jag bor är inte precis i hetluften vid en :shtf: som det lilla samhälle det är. Så hur fixa energi när de två hålen i väggen bara är två hål? Solceller. Jag kan få upp en panel på c:a 9-10kWp på mitt tak som av en slump är riktat åt söder. Tanken är att åtminstone förbereda för ödrift och avvakta med batteri tills de börjar bli behagliga i pris.

Inte helt offgrid då problemet med vatten och avlopp inte kan lösas enkelt. Men ändå. Inom några veckor kommer nya luftvattenvärmepumpen på plats och den gamla skiten åker ut. Kvar blir rökgaskanalen som jag börjat fundera på hur jag kan använda. Ångmaskin? Vågar man ha ett tryckkärl av den klassen i källaren? Det vore häftigt om jag kan generera el till värmepumpen och få ut 6kW värme på 2kW el.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Off Grid

Inlägg av xsive »

Producera el är relativt enkelt. Lagra el är en helt annan femma.
Mitt mål är och har aldrig varit offgrid utan att klara störningar. Kortare eller längre.
Längre innebär ändå en del besvär.

Viktigaste är vatten, avlopp, kyl, frys och cirkulationspump.
ALLT annat är andra-prio. Bekvämt med någon ledlampa och går väldigt lite el för det.
För värme är ved det som gäller.
Dock otroligt bekvämt att alltid ha el. Tex köra micron lite snabbt. Hade ett 6 timmars avbrott
för några veckor sen när man drog ner en 400V luftledning när man avverkade lite skog hos grannen
Bara köra luftvärmepumpen - lyx

Jag klarar bara att ladda med ca 700W från solcellerna eller 50A laddström
Begränsas av batterispänningen 12V jag valde för enkelhet och möjlighet att direkt
kunna använda DC spänning också. Laddning av 18650 batterier, handradio och köra kortvågsradion tex.

Skall man ha stor effekt solceller och vill kunna lagra energin är det i stort sett typ elbilsbatteri
som gäller med spänning på några hundra volt. Som mellanting kan man gå upp till 48V
som är typ högsta standard för inverter, laddare och regulatorer och hantera ca 3kW.
Jo det går förenkla laddutrustning eller köpa större/fler MPPT regulatorer men såna är dyyra

Visst jag klarar mig på min lilla effekt om det krisar. Dock inte på vintern någon månad såklart
där jag behöver köra 2kW generatorn med mellanrum för att ladda banken med inverter/laddaren.

Offgrid ser jag mer som genomförbart under enklare förhållanden i säg liten 40m2 stuga
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Off Grid

Inlägg av jr_36 »

Vore bra med nya metoder att lagra el, även om inte så effektiva, men långtidsmässiga för all extrael på sommaren. Tex spjälka vatten till väte och syre på sommaren, sen använda en bränslecell på vintern... Eller om man hade stoor tomt, och tillgång till vatten, pumpa upp det till en tjärn, sen litet vattenkraftverk och ta tillbaka energin med...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Off Grid

Inlägg av bastard »

eller lagra det som ved och göra om det till el och värme vintertid :notme: ;)

kiss är hardcore :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Off Grid

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 15 feb 2021 22:29 kiss är hardcore :lol:
Hardcore skapar också mer arbete och människan är av naturen bekväm om möjlighet ges :rambo:
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Off Grid

Inlägg av Obstinat »

Är ännu på basic Dvs keep it simple :D ? Än så länge klarar jag av uppvärmning om det kniper med ved. Problemen är vatten ifrån brunnen 380v o övrig el Dvs belysning o annan lyx såsom dammsugare :) Mat kan tillagas på köksspisen/ved men visst vore det häftigt o kunna peka finger åt elbolagen :mrgreen:
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Off Grid

Inlägg av Dancecommander »

Investeringen som krävs för att ha el när grannarna lever i mörker gör att jag drar mig för det. Kostnaden i resurser och risken av att sticka ut alldeles för mycket gör att jag inte prioriterar detta. Ved för värme och matlagning, ljus och pannlampor för ljus. Om eluttaget slutar leverera så är det bara att anpassa sig, det går fort att ställa om till det nya normala. Jag lagrar hellre fler lithiumbatterier till pannlampor än att ge mig in på solpaneler och grejer.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Energi"