Tråden om verklig produktion från solceller

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av entropi »

... Och idag två dagar senare har det varit riktigt regnigt och grått, panelerna har gett mellan 250 och 350 kwh.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

kollat på kurvor från en anläggning och det som , tja stör mig är hur dåligt dom ger på vintern

en anläggning som ger ca 5500 kwh per år med 7.8 kw instalerad effekt i lite dåligt läge

gav
november 50 kwh
december 19
januari 14
februari 77

dom månaderna är ingen höjdare om man vill försöka ha el till överlevnad

nästan så man skulle vilja se siffror på någon som har extremt bra mot syd panelläge och sett vad det ger

kanske det vore värt att köpa "onödigt " mycket solpaneler, dom är relativt billiga nu
och så länge det går få tillbaka pengar på skatten så köra så mycket elproduktion det går och använda så mycket vintertid så man inte levererar mer än vad man förbrukar per år

om det blir en gråare framtid har man åtminstånde möjligheter till egen el
eldar man med ved vintertid behöver man inte så mycket el
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av halo »

Intressant data. Med sånna siffror är de bättre att leva utan el vid brunt läge och bara ha för att ladda nån lampa eller liknande.
Antingen det eller som du säger ösa på med paneler. Men de kräver ju sitt i skötsel etc.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Ett sätt att få mer på vintern är att montera panelerna vertikalt. Ger visserligen mindre på sommaren men på vintern slipper man snö och solskenet studsar på snön så panelerna får mer än den direkta instrålningen. Förutsätter förstås att man bor där det blir snö.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av entropi »

Försöker räkna på vad som skulle krävas för att få off grid utan att ändra på bekvämlighet.

Någon som kan får gärna dubbelkolla om jag tänker fel någonstans.

Jag tänker mig ett 15 kWh batteri som kan laddas upp till 80% på 1h med ett 12 kw elverk.
Elverket är vattenkylt, så man bör kunna få ut lite extra värmeenergi de dagar solen inte lyser också.

En hybrid/off grid inverter som hanterar solceller och kan starta Elverket vid behov.

Om man behöver 24 kWh/dag (8760 kWh/år) går ovanstående maskin 1h två gånger per dag när solen inte ger någonting. Förbrukning: 6.6L diesel/dag

6.6*30 = 198L diesel/vintermånad. Det blir 3366:-/månad vid 17kr/L, eller 4.68 kr/kWh om man inte räknar med någon sol alls.
Vattenfalls minsta abonnemang kostar 3920 kr/år, så en månad får man "gratis" om man slipper abonnemanget (jag har ett större abonnemang, så jag tjänar ännu mer på att säga upp det).

Min 16kw solanläggning hade gjort att jag bara behövt köra 1h 4 dagar i mars.
Har bara data från halva februari, men det ser ut som att jag hade fått 3 dagar utan elverk och 5 dagar med 1h i februari. Har inte data, men man kanske kan räkna med att dec-Jan är helt solfria och november är som mars?

Soliga dagar gav 30-40 kwh, så ett större batteri med flera dagars förbrukning skulle kunna skära ned rätt många dagar med generator, men det blir ett rejält dyrare batteri.

Hur räknar man på underhållskostnaderna?

Kan man köpa diesel för fast installerat elverk eller uppvärmning till lägre skatt?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

om några år kommer det sannolikt gå att få tag i beg batteripack från elbilar till rimliga penningar

då kan jag tänka mig veckolager
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

har man vedeldning kan man klara sig med betydligt mindre el vintertid

beror på hur pass bekväm man vill vara

jag skulle hellre räkna med ett betydligt större batteri
50-100kwh, modernt elbilsbatteri

det ihop med överkapacitet på solpaneler skulle förändra kalkylerna ordentligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av entropi »

16 kw solceller som jag redan har är definitivt överkapacitet. Jag får dagligen runt 80-110 kwh per dag sommartid,. Menn när det var mulet och regn hela dagen som nyligen blev det 20 en dag, så inte ens då hade Elverket behövt köras tror jag.
Veckolager skulle kanske ta bort någon dag då och då, men du kan nog inte räkna hem de pengarna i dagsläget eftersom batterierna blir så dyra.

Eftersom det ändå kommer behövas elgenerator från något annat än solen vintertid kan man lika gärna köra den intermittent under ogynnsamma förhållanden vår och höst. Man vill väl ändå varmköra motorn då och då.

Den dagen ett 3600 kWh batteri är billigt kanske en solanläggning fungerar för ett hushåll på årsbasis, det motsvarar en IBC tank diesel ungefär om jag räknar rätt.
Men då kanske solceller är obsolet 🙄
Har inte undersökt hur långt bränsleceller kommit, men det är obeprövad teknik.

En bra och billig lösning kanske kan vara en avställd Prius där man låter högvolt-batteriet ladda husbatteriet.
Känns som en fantastiskt driftsäker generator.

En liten stirlingmotor på 1.5 kW i ett micro-CHP kanske skulle fungera, solbrist sammanfaller ju med ökat värmebehov.

Alternativt så ser jag en ljus framtid för micro grids. Vet inte vad juridisk status skulle vara, men många av oss ute i landet har ju redan den sociala infrastrukturen som behövs för det iom samfälligheter för vägar och vatten.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

hur mycket får du ex under december?


funderar på hur mycket överkapacitet man kan ha för att klara sig hyggligt när det är som sämst, ex december

kan man klara kyl frys lite belysning och pannan när man eldar så vore inte det helt fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av pelleprepper »

Appropå prius som backup hittade jag en demonteringsanvisning.
https://www.toyota-tech.eu/HYBRID/HVDM/ ... gin_SV.pdf
Skriv svar

Återgå till "Energi"