Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av Obstinat »

Tänker såhär! Elpriserna lär ju stabilisera sig på högre nivåer än vad vi är vana vid! Vi kan lämna därhän vad det beror på men i mina ögon är det snudd på landsförräderi :-g

Fråga nr 1.
Är det möjligt o ställa upp en solcells anläggning (i mitt fall på marken) o nyttja energin för egen del då solens strålning ger mest. Koppla ifrån sig från elleverantören via en reservelkopplare(godkänd) under säg maj-okt. Dvs jag önskar inte o sälja ev överskott till elbolaget utan nyttja det själv. Inser att jag inte kommer få några bidrag eller dylikt ifrån Pappa staten men samtidigt kommer jag inte heller finnas med i något framtida ofrivilligt straffbeskattning för solcellsanläggningar.... :notme:
Inser att detta alternativ behöver finjusteras med batterier osv.......

Fråga 2.

Har nog bestämt mig för markalternativet om det nu blir solceller då jag dels har plats för det plus att jag inte behöver bekymra mig om ev takarbeten Dvs lägga om tak samtidigt som det sitter celler på taket. Lättare o justera sommar o vinter (vinkeln) samt rengöring o snö!

Fråga 3.

Är nog mest av elteknisk natur som inte är min starkaste sida. Men finns det begränsningar på avstånd ifrån solcellsanläggning o batteribank Dvs förluster o vilken typ av kablar osv... Solcellsparkens fundament lär kräva ordendliga plintar samt stålramar.

Kom gärna med bu eller bä :D
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av bastard »

du kommer ändå få betala för den fasta avgiften året runt

men staten kan komma att skatta saker och ting, eller troligen, tja ganska säkert, eller mycket säkert, extremt sannolikt då...

men, gör en mindre anläggning, koppla den mot nätet, nyttja fördelarna som finns för tillfället

skaffa mera paneler och använd dom till dina egna behov när du kan

du kommer se att det inte är helt lätt att hantera variationerna i solenergin
men med ett offgridsystem så kan du få en hel del
speciellt när en stor del av din el är offgrid, men säljer du så får du nu skatterabbat på såld el

väg för och nackdelar mot varandra och som alla andra gissa vad framtiden kommer bli

saker kan ju gå sönder om det blir skatt på det :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av Kråkfot »

Har tänkt i samma banor, men inte helt lika off grid som du.

Du kan nog absolut sätta solceller i markplan, blir billigare i o m att montörerna måste klänga runt på taket. Men också lättare för vemsom att stjäla. Har hört från en som offererat mig att en av de större posterna för markceller är fundamenten så att de inte ska vara så lätt sno typ.

Vad gäller möjligheten för att vara helt off grid maj- okt är det vell en fråga om dimensioner.....Size matters eller vad man nu säger. Och frågan är ju då vad du behöver för energilagring. Batterier är ju smutt men kostar. Såg en siffra på nikel-metall hybrid accar för lagring i hemmet tillsammans med lite smart mjukvara, off grid läge vid strömavbrott osv. Skulle bli minst 100 papp dyrare än bara konventionell anläggning. Vätgas anläggning finns vell men är ju en specialbeställning som torde kosta minst lika mycket som, eller mer än din anläggning du behöver för att vara off grid samt ladda batterier samt ta höjd för några dagars dåligt väder(eller regn och mulet i två veckor...). Förlusten du gör är ju inkomst men har för mig att vid en viss överproduktion, tror det var x% över din uppskattade/förväntade årsförbrukning ås blir det andra avdrag och du tjänar inte lika mkt på det. Någon som kan reglerna får rätta mig där.

enl Fråga två skulle jag inte se fördelen med att ändra och vinkla om solcellerna för att "tracka" solens rörelse över dygnet. Har för mig att jag läst nån rapport om det och lönsamheten i det är nästintill obefintlig. Om du inte själv kan tillbringa dagarna med att vara ute och mäta vinkel och skruva om paneler. Enda fördelen skulle vara att du kan ändra om vinkel på vintern då solen står lägre på himmelen, om det genererar mer el eller om det är arbete för inget vågar jag ej uttala mig om men det är fördelen jag skulle se.


Fråga 3, se ovan :D
Ja det beror på. Solceller som inte har inbyggd växelriktare levererar likström, dvs elektronerna flödar från plus till minus, tänk batteri. Växelström(ditt vägguttag) svänger polen mellan faserna 50-60ggr per sek och kräver utrustning som är kompatibel med detta. Det vill säga du har växelström i huset du bor(om du nu inte har en anläggning som är utformad för DC och matas med detta) men batterierna ger och tar likström. För att få strömmen till batterierna via din fastighet måste den omvandlas, vilket sker med förlust, till växelström. Batterierna måste i sin tur få likström för att kunna laddas, vilket ofta sker med en laddare som i de flesta fallen laddar med växelström. Jag vet inte men en laddare till en batteribank torde gå att finna som tar likström och levererar likström. Så i teorin skulle du kunna ladda likström från solceller till batteriet. Om du sen kan bryta ut och skicka likström till en växelriktare som gör om strömmen till växelström som du kan ha i huset tänket jag borde gå, men jag har inte sett någon sådan än. Sen kan du absolut skicka ström i kabel längre sträckor, men du kommer att få en viss förlust. Troligtvis inte samma förlust som när du växelriktar strömmen från cellerna för att skicka in i huset där du har din batteriladdare som växelriktar om till likström för att ladda batterierna :oops:
Om jag inte mins helt fel så har jag för mig att likström behöver grövre kablar för att skicka iväg elen längre sträckor medans växelström inte behöver det. Däremot kan man använda växelström med fler kablar i för att minska den enskilda belastningen på respektive kabel i kabeln ( :smack: )

För att summera:
Klart du ska ha solceller :ugeek:
Mark eller tak är en fråga om vad du har just nu. Mycket tak i rätt väderstreck, jag skulle ha lagt det där.
Inget tak i rätt väderstreck men öppen mark som passar och som inte används/kan användas till något annat typ odla mat. Markställ med ett rejält betongfundament så att inte nått fråk kommer och norpar panelerna.
Dimensionera: Minst för din årsförbrukning, gärna mer och pengar finns.
Vill du vara off grid. Ta med det i offerten och ta in offert från flera, jämför och framför allt kolla om de har gjort något liknande.
Kika på vilka system de har och kolla om de är skalbara samt utbygdsbara. Du kanske vill komplettera med vinkraft, vattenkraft, fler batterier, elfordon osv.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av Kråkfot »

Kom på en sak.

Läste i land för några år sedan om nån som va off grin i södra Norrland typ Härnsösandstrakten.

De hade solceller i markställ med motiveringen för att kunna sopa av snön på vintern, men paret hade också en vedpanna med acctankar för att elda med på vintern.

På så sätt kan man ju komma förbi elbehovet på vintern om spetsvärmen sker med ved/pellets/flis eldning.
Sj skulle jag då välja pellets eller flis för maxad automatisering.

Men det är ju jag det. :|
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av reboot »

Det är ett jätteprojekt och även om man går in i det med späckad plånbok och bara betalar, så blir det nog inte som man tänkt sig.
Och iom att dina kunskaper i ämnet är abbysmala så måste du plugga en hel del först för att få grepp över helheten

Först solpanelerna på marken går bra men tar mycket väldigt stor plats, kan behöva bygglov (ej på hustak) och man får se till att dom inte skymmer varann vid lågt stående sol vintertid. Kan du designa en carport med snyggt solpaneltak?
Läs & lär: https://bengtsvillablogg.info/2015/01/2 ... -solel-ii/
Kommer några paneler i skugga så tappar du mycket energi och måste ha backspänningsdioder över kontakterna på varje panel.
En eller 2 MPPT-kretsar brukar ingå i hybridväxelriktaren för anslutningar av solpanelslingorna.
Även en laddare från nätet som laddar batteriet när det saggar. Allt är programmerbart.

Ja tycker Bastards förslag om en liten Hybridinverter med en 12-18 kwh 48V LiFePo4 batteribank (ej eldfarlig) är bra att börja med.
Men då kan man bara priotera en fas och koppla dom viktiga förbrukarna på den fasen och se till att man inte inte använder 2-3-fas grejor
(dom brinner då)
Du kan ju också inventera dina större elförbrukare och se om du absolut behöver 3-fas. Såna växelriktare är större, dyrare och fodrar större högspännings-batteribanker på 30-40kw och kan köra hela kåken på batteri som vanligt med islanding (bortkopplat från nätet)
Elspis värmeelement och annan elvärme är dock nödvändigt att ha ersättning för med ved/gas eller annat.
3-fas vattenpump brukar det vara problem med då dom har stora startströmmar. Prata med en pumpfirma om andra lösningar om du har enfas.

Ett litet system, som Bastard föreslog som man kan koppla ihop alla 3 faserna parallellt vid enbart batteridrift skulle vara lösningen, när ditt system är bortkopplat från nätet och det inte finns några 3 elle 2-fas enheter anslutna Då gäller det också att bara ha förbrukare med låg förbrukning, så att byta alla lampor till LED m.m. är bra.
En hybridinverter från t.ex Growatt med 48V batteribank (ofarlig spånning) så behövs det relativt kraftiga hablar till vöxelriktaren 16-25mm2
Solpanelerna däremot är seriekopplade till en sån här, t.ex 10st 39-voltare som ger 390V 10A totalt i kabeln som då bara behöver vara 4mm2 och kan vara lång.

Har du däremot en större Growatt 3-fasare och 30kwh högspänningsbatteribatteri (Seriekopplade 3,2V celler till minst ett par hundra volt) som det behövs på 3-fasarna, så kan du köra tvättmaskin, vattenpump och andra 2-3-fasgrejor. Fodras då en hybridväxelriktare i 10kw klassen då.
och batteribank på 30-50kw.
Skaffa lite böcker och annat och lär dig mer. Jag tror du tar för lätt på det hela...... Strunta i Kråkfots inlägg, det är bara gallimattias eller skoj (förlåt Kråkfot)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av Kråkfot »

@ rehboot :up:

Var det inte någon här på forat som byggde en batteribank? Har för mig att det var tidigt i uppstarten och med mycket bilder.

Vill man meka ihop och har tekniskt know how så går det men då behöver man nog vara behörig elektriker eller motsvarande kunskap.

Alternativt vänd på problemet och downsizsa, minska på elförbrukare i hemmet, titta på alternativa uppvärmningssätt som inte är elslukande osv.

Typ köp ett gammalt hus från 1850 som är byggt för vedeldning i spis/kakelugn, gör hemlexan och hysteri-isolera där det går men behåll den gamla självdraget, fixa lätt tillgång till mycket ved och ha bådet motoriserad och manuell möjlighet att processa veden. Elförbrukare till minimum... låter mysigt i mina öron :D

Sitter sj med en offert på solceller med batteri, 9-12kwh batteri, automatisk ödrift eller "off grid läge", solceller med mer kwp än vad jag kommer förbruka på ett år med motivering att då har jag ryggen täckt när panelen bara producerar 85% jmf nyinstallation efter xx år.
Det jag är lite kluvet till är att batteriet är Ni-Mh... någon som har tankar på det?
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av reboot »

Kråkfot skrev: 09 nov 2021 09:58 @ rehboot :up:

Var det inte någon här på forat som byggde en batteribank? Har för mig att det var tidigt i uppstarten och med mycket bilder.

Vill man meka ihop och har tekniskt know how så går det men då behöver man nog vara behörig elektriker eller motsvarande kunskap.

Alternativt vänd på problemet och downsizsa, minska på elförbrukare i hemmet, titta på alternativa uppvärmningssätt som inte är elslukande osv.

Typ köp ett gammalt hus från 1850 som är byggt för vedeldning i spis/kakelugn, gör hemlexan och hysteri-isolera där det går men behåll den gamla självdraget, fixa lätt tillgång till mycket ved och ha bådet motoriserad och manuell möjlighet att processa veden. Elförbrukare till minimum... låter mysigt i mina öron :D

Sitter sj med en offert på solceller med batteri, 9-12kwh batteri, automatisk ödrift eller "off grid läge", solceller med mer kwp än vad jag kommer förbruka på ett år med motivering att då har jag ryggen täckt när panelen bara producerar 85% jmf nyinstallation efter xx år.
Det jag är lite kluvet till är att batteriet är Ni-Mh... någon som har tankar på det?
Jo det är xsives batteribanktråd du tänker på. viewtopic.php?f=80&t=352&start=50 en väldigt bra och lärorik tråd!
Det var ett tag sen han började, så han använde blyaccar. Dom bör man sköta som lindebarn och hålla toppade mest hela tiden för att inte sulfatera plattorna, samt inte ladda ur till mer än 50% och därefter ladda upp igen inom rimlig tid.....

"Sitter sj med en offert på solceller med batteri, 9-12kwh batteri, automatisk ödrift eller "off grid läge", solceller med mer kwp än vad jag kommer förbruka på ett år med motivering att då har jag ryggen täckt när panelen bara producerar 85% jmf nyinstallation efter xx år.
Det jag är lite kluvet till är att batteriet är Ni-Mh... någon som har tankar på det?
"

Du får se upp så haninte försöker kränga på dej en gammal hyllvärmare...
En modern anläggning idag använder inte Ni-Mh batterier utan LiFePO4 batterier (Lithium-järnfosfat). Dom är på nominellt 3,2V/st och finns i singelceller på t.ex. 280Ah (som ger 0,9KWh) med måtten b72xd175xh210, 5,2kg/st. Jag lägger inte ut någon länk till såna, då dom säljs av många skumma säljare och bara några ärliga på Alixxxx. Jag har 4st såna på ingång som jag ska utvärdera i ett nytt 12V system.
16st såna i serie hehövs i ett litet 48V system och har då brutto c:a 14KWh varav 11KWh kan utnyttjas, då dom i dagligt bruk inte bör laddas ur mer än att 20% är kvar.

I ett högspänningsbatteri på från 100V och över, för en 3-fas hybrid-växelriktare, blir det minst 32 för 23KWh netto eller fler (t.ex.64st 280Ah för 46 användbara kilowatttimmar netto) Det går sen att bara lägga till ytterligare 16 celler i serie om man vill öka effektreserven.
Det här ska göras av någon som vet vad han håller på med och "laddningsfördelare" Battery Management System ska finnas för att övervaka och fördela laddningarna jämt mellan de enskilda cellerna i batteriet.

Man kan spara mycket pengar på att bygga batteribanken själv, men måste ha kunskaperna och skickligheten till det...... :hm:

Hybrid-växelriktarna med HV-batteri kan ha stor variation på batteribankens spänning och det anges i databladet.
Även inspänningen från solpanelsslingan kan variera inom stora områden, så det går att bygga ut i efterhand med flera paneler om det inte räcker till. Större 3-fasare kan även ha 2 separata ingångar för solpaneler, så man kan t.ex ha 2 slingor i kanske olika väderstreck för att få max solel hela dagen.
Uppladdning av batteriet sker automatiskt från solpanelerna genom hybrid-växelriktaren och även utmatning av överskottsel på nätet när batterierna är fulla, om man vill ha det så. Annars kan man värma en varmvattenberedare eller en fet ackumulatortank med överskottselen.....om det blir någon....
Alla perametrar är programmerbara.

Titta på och ladda ner datablad och brochyrer från t.ex Growatts hybridare (som är godkända i Sverige för ödrift) och räkna lite på det.
http://sunnytek.se/solenergi/solenergi- ... r-program/
(jag har ingen erfarenhet eller något att göra med den firman utan bara lagt in länken som exempel)

Dom går även att köra utan batterier och sätta in det i efterhand, om investeringskostnaden blir för hög i början.
Batteripriserna kommer troligen även att sjunka rätt dramatiskt de närmaste åren.

"Alternativt vänd på problemet och downsizsa, minska på elförbrukare i hemmet, titta på alternativa uppvärmningssätt som inte är elslukande osv. "

Gör man så, vilket är en bra idé, så är det bra att gå över till enfassystem och köra en mindre hybrid-växelriktare med 48V batterispänning och t.ex 16 eller 2x16 LiFePO4 seriekopplade celler i parallell med separata BMS för varje batterislinga.
Solpanelerna kan sen serie och/eller parallellkopplas för att ligga inom växelriktarens MPPT-område för spänning och ström på ingången.

"MPPT" är bra och betyder att det finns en elektronisk omvandlare på den ingången som omvandlar och utnyttjar solpaneleffekten optimalt till att förbruka, ladda batteriet eller exportströmmen till nätet.

För att förtydliga uttrycken solceller kontra solpaneler, är en solcell den enslilda kiselplattan i en solpanel. så en solpanel består av t.ex 72 solceller på c:a 0,5V och ger då nominellt 36V

Samma sak med celler och batteri. Ett batteri består av ett antal celler. I exemplen ovan T.ex 16st seriekopplade LiFePO4-celler som är på nominellt 3,2V/st ger ett batteri på nominellt 48V (c:a 57,6V fulladdat och c:a 46,4V när det är "tomt" och BMS eller växelriktaren kopplar ur batteriet för att skydda det)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av Vattendrag »

Jag har aldrig hört talas om NiMH i dessa sammanhang. Det brukar vara LFP eller NMC.

Det finns flera lösningar för ödrift i kombination med ongrid. Vanligast är hybridväxelriktare men det finns även lösningar där man har kombinerad laddare och inverter på batteriet i kombination med vanlig växelriktare för panelerna.

Att koppla ihop de 3 faserna går i teorin om lasten inte är beroende av fasförskjutningen men i praktiken funkar det bara om alla grupperna i centralen är enfas. Även säg en 3-fasspis behöver fasförskjutningen, inte för att den behöver det men neutralledaren har samma area som varje fas och utan förskjutningen blir strömmen för hög.

Vidare, man kan tycka att det vore bäst att köra likström hela vägen från panel till batteri men inte heller det funkar i praktiken. Man vill reglera laddningen och då behövs en växelriktning följd av en likriktning likafan. Hur som haver så är dagens MOSFETar riktigt bra så verkningsgraden blir hög.

Jag har beställt panel och växelriktare inklusive montage så jag har något att börja med. 10kWp på villatak. Egen förbrukning 12kWh. Planer på ytterligare paneler på garagetaket till separat offgridlösning.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av reboot »

Lägger in det nyaste databladet för Growatt 3-fas-hybrider då den sidan "sunnytek.se" jag länkade till var dåligt uppdaterad och felaktigt angav att 3-fas-hybriderna gick på 48V batterier. Så glöm den sidan!

Alla 3-fasare är gjorda för att gå på högspänningsbatterier inom området 100-550V Detta för att inte batteriströmmen ska bli ohanterligt hög.

Solpanelspänning för seriekopplade paneler 160-1000V max 12A/slinga och 2st MPPT

Allt framgår av databladen i länken:

http://www.eborx.com/download/growatt/e ... 0sheet.pdf
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Offgrid eller ta det göttaste ur kakan?

Inlägg av Kråkfot »

Hum, två företag jag fått offert ifrån har lämnat samma batterilösning. Dvs den här

https://www.nilar.com/

Antar att det då blir mer kosing om det ska till en li po variant....ska forska lite mer i det ikväll. Båda företagen är inte de minsta på orten och jag är långtifrån först att fråga om en sådan lösning?

Några spontana tankar kring Nilar?
Skriv svar

Återgå till "Energi"