Eldstaden

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Eldstaden

Inlägg av Obstinat »

För egen del känns det enklast o göra som våra förfäder. Dvs värma upp huset med ved! Helt klart aktuellt i dessa tider med skenande elpriser o vindflöjlar till politiska beslut. Bävar dock för att EU skall lägga sig i eldandet....

Apropå köksspis så har jag hört lovord om Wamslers spisar. Rejält vedinkast plus hyfsad verkningsgrad.

En vän till mig skaffade en Wermontkamin modell större som han är nöjd med. Värmer upp större delen av huset som är ca 100 kvm beläget i Dalarna. Har en gång i tiden haft en Jötul modell 4? Som jag tyckte var effektiv men hittar den ytterst sällan på blocket. Nya tycks inte finnas.

Om man nu skulle nyinvestera i eldstäder då det börjar kännas aktuellt. Vilka skulle ni rekommendera?
Har inte vattenburen värme så tyvärr går vattenmantlade bort för stunden. Även jätteungnar eller kakelugnar faller pga klent golvbjälklag :-g

Tanken är att införskaffa 2 eldstäder. En köksspis samt en kamin i andra ändan av huset.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Eldstaden

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Beror ju på vad du e ute efter. Jag hade en gammal trasig smalspis inne. Satte dit en viking 30. Värmer absolut inte nå supermkt. Går att laga mat på, går åt lite ved och värmer upp köket. Har en värdelös kamininsats och gammal ineffektiv vedpanna också.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Eldstaden

Inlägg av bastard »

nyinsatta ska vara miljögodkända, men undantag finns i gamla hus som kan ha tidstypiska kaminer

det jobbiga med kaminer är att dom inte håller värmen så länge, kan ju vara bra om man snabbt vill ha lite värme i en del av huset

och, eu håller redan på att fucka upp vedeldandet, då dom vill ha skog som kolsänka istället, man ska inte få elda upp den , och till eu så får dom 9 långfingrar av fem möjliga :evil:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Eldstaden

Inlägg av maskros »

Jag har en Wamsler köksspis med "stor" eldstad, deras största tror jag (27 eller 29 liter) och glas i eldstadsluckan. Har haft den något år nu och är fullt nöjd. Värmer större delen av huset men då eldar jag så jag har 30+ i köket i brösthöjd. Det jag finner funkar bäst är att elda rejält, strypa tilluften och ha sekundärluften öppen. Sen matar man på med ved så det hela tiden är en glödbädd på ca 5 cm i botten av eldstaden. Nya vedträn tar eld, kolar, gasen brinner i sekundärzonen och det blir massa kol som sen ligger och glöder. Kan stoppa in rejält stora (för att vara en spis) vedbitar.

Sotaren har kommenterat att jag har "bra sot" så att "hur du än gör när du eldar så fortsätt så". Det är väl där den stora fördelen med nyare spisar finns, att keramiken gör att man kan ha varmt som tusan i eldstaden och låta sekundära förbränningszonen ta det mesta.

Kamin: Köp inte en där man lägger vedbitarna på tvären jämfört med öppningen, alltså köp inte en som är grund och bred, det blir bara problem med att det ryker in när man öppnar. Följer det med en vante man ska ha på sig för att peta in veden är det fel kamin... :roll: :notme:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Eldstaden

Inlägg av entropi »

Har också en sån Wamsler med ugn. Fungerar riktigt bra!
Min är inte vattenmantlad, det är väl det enda jag saknar.
Survival
Honor
Liberty
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Eldstaden

Inlägg av Obstinat »

Tack för svaren!

Wamsler känns som skulle funka fint! Stor eldstad är helt klart ett plus för att slippa tränga in allt för små vedträn!

Kaminen är jag än så länge lite osäker på... Värmebehov ca 60 kvm gammalt hus detta gäller bara för kaminen! Murstock som förhoppningsvis ansamlar en viss värme. Totalytan för hela huset i ett plan är nästan 110 kvm. Räknar med att köksspisen mäktar med 40-50 kvm. Bara hört gott om wermont kaminen förutom priset....

Ved finns det ingen brist på så länge jag orkar med hanteringen.... :notme:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Eldstaden

Inlägg av entropi »

Har du inte vattenburet är det ju en fördel att kunna magasinera värmen på något vis.
Jag har ganska öppen planlösning med stora ytor, och en sån fläkt som snurrar av värmen hjälper ganska bra för att sprida värmen. Försöker ställa den så den blåser luft över spishällen.
Survival
Honor
Liberty
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Eldstaden

Inlägg av WoodsmansLife »

Vi hade ett system som var vattenburet med vedpanna. Tyvärr var vi borta den helg då cirkulationspumpen gick sönder och systemet gick på elpatron vilket gjorde att överhettningsskyddet gick. Allt hade varit lugnt om det inte hade varit -30 grader de dagar vi var borta....
Alla element sprängdes av isbildning och accumulatortanken gick sönder.

Nu har vi tagit bort allt och instrallerat en täljstenskamin i vardagsrummet och öppnat upp nedervåningen ordentligt. Det är vår huvudvärmekälla plus ett litet element i badrummet och ett i groventren där vi också har vatten. Annars värmer den upp hela huset utan några större problem!
Skriv svar

Återgå till "Energi"