Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Beställt hem lite materiel och delar för att dubbla offgrid solcellsmatningen.
Blir nu totalt 4st 390W solpaneler på taket och 2 MPPT regulatorer
Varje regulator matar max 50A så 700W vid 14V laddning. 780W solceller per regulator så lite mer
än vad dom kan ladda till banken men bättre ha lite övereffekt där så länge regulatorn klarar det.

Eftersom jag har ca 40m kablar från paneler till regulator så tappar jag 2,5V i spänningsfall också.
Lönade sig inte gå över 6mm2 för att minska spänningsfallet mer. Ger 67,6V med 2 paneler i serie vid
max effekt och 11,54A så i princip tappar man väl ca 29W på spänningsfallet av dom 780W.
Öka till 10mm2 hade minskat tappet till 17W men inte lönt. Enklare mata på lite mer istället.
Sen minskar ju spänningsfallet vi lägre ström så tror inte meningsfullt med dyra grövre kablar.

Blir sen lite mer saker i hemmet som skall drivas kontinuerligt via invertern under sommarhalvåret.
Förluster? Javisst men solen kostar ju inget
I started out with nothing, and still have most of it left
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Strix »

Fråga från en nybörjare:

Jag står i startgroparna att bygga om en dela av min lilla gård till Ö-drift. Jag har lagt om ett 30m2 tak som jag tänker sätta solpaneler på.

Min första investering var två stycken batteri pack på vardera 48v 540 Ah. Det kommer ett rack också så småningom.

Så 2000 kg begagnade blybatterier.
24-30 m2 solpaneler
Vindgenerator?

Jag vill köra pumpar, kylar, frysar, nätverk, lite belysning. Ja kanske 20 kwh/dygn.

Är det rimligt med mina utgångsvärden?

Vad säger du som hållit på ett bra tag?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av maskros »

Jag har inte hållit på men har åsikter ändå. :P

Huvudåsikten är att du kan glömma vindkraft om du inte bor extremt vindustatt, kanske ligger din gård på en ö i yttersta kustbandet eller högst upp på ett berg och i så fall kan du köra vind, annars glöm det. Okej då, om du får tag i ett väl fungerande begagnat vindkraftverk inklusive rejält hög mast kan det nog vara meningsfullt. Men att sätta upp 1 - 5 kW vindkraft på en mast så navet hamnar kring trädtopparna eller lägre, jag påstår att det inte är nån idé.

Håller själv på att få ihop en solcellslösning och betalar ungefär 5 kr/W för panelerna. Allt monterat och klart inkl. batterilagring betalar jag ungefär 17 kr/W inklusive moms.

Vindel brukar kosta över 20 kr/W för endast verket, sen tillkommer alla styrgrejer, dumplast, mast, montering. Vindkraft är massor av rörliga delar så det har en tendens att gå sönder också och har du ett med lite effekt så låter det. Sen är det ju det där med vinden, märkeffekten uppnås vanligen vid 12 m/s men det blåser sällan så mycket. För det allra mesta blåser det betydligt mindre. Se https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... ghet-1.252 och fundera på hur ofta det är så att "Mindre lövträd börjar svaja. Vågor med utpräglade kammar på större insjöar." varvid vindhastigheten är runt 9 m/s som ger dig drygt 40% av märkeffekten. Oftare är det så att "Kvistar och tunna grenar rör sig. Damm och lössnö virvlar upp." varvid vindhastigheten är runt 6 m/s som ger dig runt 12% av märkeffekten. Så för det mesta kommer det fina vindkraftverket på kanske 3 kW att ge mindre än 1 kW, då är vi plötsligt uppe i 60 kr/w för endast verket.

Min plan är istället att överdimensionera solpanelerna så jag stryper ned effekten i växelriktaren och att eventuellt komplettera dem med några vertikala paneler på en södervägg så att jag får glädje av den lågt stående solen och ljusstudsen från snön på vintern.

Vad jag försöker säga är att jag tror vindkraft i liten skala mest är en kul grej och att det i de flesta fall är bättre att satsa på sol och ved.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Strix skrev: 05 sep 2021 17:30 Fråga från en nybörjare:

Jag står i startgroparna att bygga om en dela av min lilla gård till Ö-drift. Jag har lagt om ett 30m2 tak som jag tänker sätta solpaneler på.

Min första investering var två stycken batteri pack på vardera 48v 540 Ah. Det kommer ett rack också så småningom.

Så 2000 kg begagnade blybatterier.
24-30 m2 solpaneler
Vindgenerator?

Jag vill köra pumpar, kylar, frysar, nätverk, lite belysning. Ja kanske 20 kwh/dygn.

Är det rimligt med mina utgångsvärden?

Vad säger du som hållit på ett bra tag?
Oj totalt 52kWh batteribank :o
Ja 48V blir en förutsättning för att kunna hantera större soleffekt.
20kWh / dygn är ganska mycket men på gården har du kanske mer än bara vatten och avloppspumpar.
Fundera på att kolla upp hur mycket du egentligen förbrukar för detta. Jag räknar 3-5kWh/dygn för min nödförbrukning
Klarar du dig med enfas?
Vad behöver du för maximal effekt på AC sidan?
Har du funderat på systemet med ladnning / inverter. Allt i ett?
Tex https://www.conrad.se/p/stecaoe-vaexelr ... c-1666990?
För laddning av bank så blir det dyrt med över 100A så ger max ca 6kW solceller. (4,8kW o exemplet ovan)
Tänk på att dessa MPP har begränsad inspänning. Normalt 100-250V vilket innebär solcellerna får kopplas mer parallellt

Begagnade blysyra batterier kan man hitta till rimlig peng men resten kostar en vacker slant.
Sätt batterierna på underhållsladdning.
Hade jag satsat på blysyra om jag startat idag? Tveksamt
I started out with nothing, and still have most of it left
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Strix »

xsive skrev: 05 sep 2021 20:40
Strix skrev: 05 sep 2021 17:30 Fråga från en nybörjare:

Jag står i startgroparna att bygga om en dela av min lilla gård till Ö-drift. Jag har lagt om ett 30m2 tak som jag tänker sätta solpaneler på.

Min första investering var två stycken batteri pack på vardera 48v 540 Ah. Det kommer ett rack också så småningom.

Så 2000 kg begagnade blybatterier.
24-30 m2 solpaneler
Vindgenerator?

Jag vill köra pumpar, kylar, frysar, nätverk, lite belysning. Ja kanske 20 kwh/dygn.

Är det rimligt med mina utgångsvärden?

Vad säger du som hållit på ett bra tag?
Oj totalt 52kWh batteribank :o
Ja 48V blir en förutsättning för att kunna hantera större soleffekt.
20kWh / dygn är ganska mycket men på gården har du kanske mer än bara vatten och avloppspumpar.
Fundera på att kolla upp hur mycket du egentligen förbrukar för detta. Jag räknar 3-5kWh/dygn för min nödförbrukning
Klarar du dig med enfas?
Vad behöver du för maximal effekt på AC sidan?
Har du funderat på systemet med ladnning / inverter. Allt i ett?
Tex https://www.conrad.se/p/stecaoe-vaexelr ... c-1666990?
För laddning av bank så blir det dyrt med över 100A så ger max ca 6kW solceller. (4,8kW o exemplet ovan)
Tänk på att dessa MPP har begränsad inspänning. Normalt 100-250V vilket innebär solcellerna får kopplas mer parallellt

Begagnade blysyra batterier kan man hitta till rimlig peng men resten kostar en vacker slant.
Sätt batterierna på underhållsladdning.
Hade jag satsat på blysyra om jag startat idag? Tveksamt
Jag räknar med att förbruka max 5 kw.
Batterierna "råkade" jag komma över till det facila priset av 3000 kr/ton. Jag kan ju köra på 100 volt i batteripacken om det är någon fördel, men vid 48v verkar utbudet vara större.

Om jag måste köra på endast en fas blir det att bygga om en hel del bland förbrukarna. Är det kanske trots det rätt väg att gå?

Jag kan ju förstås själv balansera vad jag ska köra på ö-drifts anläggningen och vad som kommer att fortsätta köras på nätet.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Kompletterat med enfas elmätare på skena för utmatning på 230V sidan från inverter (1) samt elmätare på ingång från nätet (2)
när man underhållsladdar banken från nätet eller genommatar för det som ligger med banken som UPS.
Har mätare på effekt in och ut ur banken samt in från solpanelerna sen tidigare men intressanta är ju på AC sidan.
kWh på mätare (1) minus kWh på mätare (2) är då vad jag över tid fått ut från solcellerna minus underhållsladdningen av batteribanken
och förluster i inverter.
Bra för att balansera förbrukare mot soleffekt över tid.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Var ett tag sen jag kollat över batteribanken sist men går ju av sig själv förutom att fylla på batterivatten ibland.
Fick bli en servicedag idag med damsugning av batterirummet, avtorkning av batterier och påfyllning batterivatten
som var nere runt 25% över mingränsen.
Även koll av enskilda cellspänningar och det såg ok ut med ingen som avvek
10 liter batterivatten påfyllt på så att alla celler ligger ca 20% under maxgränsen som är det jag brukar fylla till.
Går enkelt och smidigt med en 2-liters batterivattenfyllare.
Förbukar ca 15 liter vatten per år skulle jag tippa men beror ju på hur man cyklar.

61bf29bcacae1720735579.jpg
61bf29bcacae1720735579.jpg (14.5 KiB) Visad 2203 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Får tillfälle cykla batterierna lite idag. Ingen el från nätet sen >6 timmar. ;)
Får se om dom når att få igång matningen innan 12-timmars gränsen där dom får börja betala ersättning.
Brukar oftast stressas igång strax före det så dom slipper betala. Ingen prognos på färdigt ännu
Ett avbrott lite mer an 24 timmar annars ok så man får tillbaka 37,5% av årsnätkostnaden. Efter det 25% av årsnätkostnaden per dygn.
Men då får jag såklart sparka igång generatorn
Eftersom det inte varit en större storm i mitt område så får batteribanken även driva luft/luft värmepumpen.
Genomsnittlig förbrukning just ca 650W så funkar så drygt ett dygn
Tyvärr slår elavbrottet även ut fibernätet som vanligt eftersom fiberstationen matas från samma transformator.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Blev 15 timmar elavbrott idag så nätbolaget kommer få pynta runt 1200kr i avbrottsersättning.
Kört kyl, frysar, vatten och avloppspump osv på banken men även lyx/lat och kört luft/luft värmepumpen.

Förbrukade 718Ah 12V av 2700 i banken så hade inte gjort något med avbrott till imorgon och mycket bättre ersättning.. :lol:

Man är väl lite nördig när man tycker det var trevligt med lite test av systemet.
Kunde ju lika gärna bara slå av huvudströmbrytaren och testa, men blir inte samma känsla liksom. (:)

61e1d11112f57293710900.jpg
61e1d11112f57293710900.jpg (24.36 KiB) Visad 1959 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Marie »

Nice :D

Så sant, det finns inget som går upp mot ett skarpt läge.

Nyfiken i en strut som jag alltid är.... Så vad blir slutanalysen utav detta då?
Mer?eller räcker det eller något du funderar på att ändra, ta bort, lägga till i systemet?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Energi"