Recension: Tiileris roster för eldstad

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av Scoo »

Har i snart två veckors tid haft installerat finländska Tiileris rosterpaket (video) i min befintliga kakelugn från 80-talet. Den är finländska Uunisepäts Nostalgia-modell (lite på 2 meter hög, vikt ~1,5 ton med en stor kanal som går upp och delar sig till två sidokanaler som sen ansluts nertill till murstockens rökkanal. Under härden finns en kombinerad ask- & tilluftslucka).

Kakelugnstillverkaren uppger för dagens modell att den är ämnad för 60 till 80 kvadratmeter och har en effekt om ~35 kWh med en verkningsgrad om 74% (detta kunde indikera att de än idag kommer med roster av traditionell modell, tillverkarens CE-certifikat gäller hursomhelst mellanstor eldstad och är tydligen inte modellspecifik).

Tittar man på Tiileris egen produktion (företaget gör allehanda tegelprodukter och inte enbart eldstäder) så anges verkningsgraden i många fall till 77-87% för modeller som är försedda med Tiileris roster. Tanken med det är alltså att begränsa primärluften och att istället fördela luften som tas underifrån rostret i högre grad till uppvärmd sekundärluft. Från förr har jag i köket en värmeackumulerande vedspis i täljsten som väger cirka 900 kg från finländska Nunnauuni (dess effekt anges till 33-37 kWh). Deras system för ren förbränning kallas för "Gyllene rostret" och är i mångt och mycket en mer graciös lösning men finns inte att köpa i lösvikt likt Tiileris variant och kräver eldstad anpassad för detta. Där har man visserligen mer kontroll iom. ett reglage där man får öppna eller strypa direkttillförsel undertill (öppet i början då man startar brasan och stängt i mitten av eldningsförloppet samt då man sätter i mera trän [då styrs mera av luften som sekundärluft], öppet igen mot slutet då bara glödbädd kvarstår och man inte ska elda mera).

Jag även tidigare eldat på korrekt sätt med torr ved och brukar då ha en mindre "startsats" som travas liggande, då denna övergår i glödbädd så har jag lagt in stående vedträn eller vad som finns tillhanda. Det gamla rostret var eventuellt ett hemmabygge med grova springor och ofta trillade glödbitar ner och bildade en första glödbädd nere i asklådan vilket bidrog till föruppvärmd tilluft. Detta i kombinatin med bra drag gav bra förbränning av rökgaserna och momentant höga temperaturer. Jag brukade sluta elda då kaklen upptill på kakelugnen blir för heta att vidröra vilket jag har haft som indikator att den värmeackumulerande eldstaden är maximalt uppvärmd (yttemperatur om ~60°C). Nu är det betydligt mindre "kräm" i eldens förlopp, har lite svårt att beskriva i ord men med det nya rostret så beter sig elden mera som i vedspisen, lågorna är mer orangeaktiga och man kan se då härden och rostren är uppvärmda hur turbulent sekundärluft gör att syre "slipper till" överallt. Jag har inte gjort några vetenskapliga test men okulärt så kommer det inte ens vit rök ur skorstenen, bara luftdallringar. Nu tycks det som om elden brinner nertill mildare så luckorna blir inte lika heta som tidigare men på det hela blir nog "bränsleekonomin" bättre och allt blir mera jämnvarmt (det går åt mindre ved), tidigare blev eldstaden som hetast ungefär där var rökkananalerna förgrenar sig åt bägge håll medan nu blir den jämnhet, även ordentligt varm nertill på sidorna (för att ha åstadkommit det förr skulle jag nog ha varit tvungen att tokelda). Tiileris roster är modulärt, jag tog två bottenroster och fyra sidoroster för min eldstad. Luftkanalen från asklådan är ungefär stor som en liggande tegelsten med kanter runtom ungefär som smala sidan av en tegelsten, för att få sekundärluft att komma till på sidan (hela vitsen med det snedställda rostren) så svetsade jag ihop en bottenram av ~10mm armeringsjärn som fick "fötter" undertill förr att ytterligare höja upp det hela.

Jag är nöjd och kan rekommendera detta, gissar att K-rauta i Sverige även säljer detta. Vitsordet blir 5/5 konservfyllda prepperbunkrar :lol:

Ur ett prepperperspektiv kan man utöver miljöfördelarna med grannar som inte borde kunna gnälla över småpartiklar i luften mer effektiv förbränning (= mindre mängd ved för samma mängd uppvärmning), mindre synlig rök så man man elda obemärkt även dagtid (kalla vinterdagar lär väl nog något gå att upptäcka men torde i alla fall kunna minimera okulär observation). Vill man inte köpa och har tid att mecka kan man förvisso säkert svetsa ihop något som gör samma sak. Vid min BOL är bastun tyvärr försedd med en eländig bastuugn där eldstaden är dåligt utformad, ingen skillnad hur man försöker elda med torr ved och reglerar spjäll & tilluft så får man inte ordentlig förbränning till stånd -> i bästa fall vitaktig rök, oftast mörk rök som luktar surt -> eldning kan upptäckas på lång väg. Den ska jag modifiera med att ta hål i rostret och svetsa ihop järnrör eller dylikt som får förse elden med mer sekundärluft.

PS En variant för att förbättra förbränningen (speciellt i ex. traditionell kakelugn eller rörspis som inte har roster undertill) är vågrostret vilket jag dock inte själv testat.
För mina barns skull
Tank
Inlägg: 1702
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av Tank »

Tack för en trevlig recension :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10648
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av bastard »

säger detsamma :up: :up:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av Scoo »

Tackar :) Jag glömde förresten notera en av de viktigaste aspekterna med det nya rostret för mig, spikar som blir över vid eldning med "skräpved" såsom lastpallar trillar inte så lätt ner (vilket får ask- & sotluckan att kärva) utan kan plockas bort. Det blir även betydligt mindre aska, dess konsistens är även lättare, "gåsdunaktig" och faller ihop till ett fint pulver vid beröring.
För mina barns skull
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 936
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av deadrabbit »

:up: :up:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10648
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av bastard »

hur funkar det efter ett tag?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av Scoo »

Märker att jag inte alls noterat bastards fråga från November. Efter en uppvärmningssäsong med det nya rostret kan jag konstatera att jag är synnerligen nöjd! Som sagt tidigare så höjer det effekten och eldstaden blev mer bränslesnål, dessutom så som sagt även om jag eldat korrekt förr så med detta nya roster så blir värmen mer jämnt fördelad & magasinerad i eldstaden.

Vitsordet är fortsättningsvis 5/5 konservfyllda prepperbunkrar :D Enda tänkbara nackdelen är att eldandet tar lite längre med detta roster, speciellt glödbädden hålls längre igång med detta.

Fixade nu i sommar något snarlikt åt bastukaminen för att få renare förbränning och det funkade finfint.
För mina barns skull
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av Scoo »

Gör en återkoppling efter ett år, sotaren var nu i veckan på besök och gav beröm, var knappt något för honom att sota i den kanal som betjänar kakelugnen som numera alltså är försedd med specialroster för att få bättre förbränning. Har på gång nu en rörspis* som ska monteras i rummet intill där det för länge sedan funnits en gammal kakelugn. Tänker köpa åt den samma typ av roster, kommer då att se ut ungefär som på denna bild från Tiileri (på bilden deras rörspis som är försedd med grillgaller som tillvalsutrustning):


*) fattigmans rund kakelugn (fi. pönttöuuni), samma sak som vanlig kakelugn men istället för att vara beklädd med kakel har denna plåtskal runtom, spisen muras upp inuti skalet. Samma mängd ackumulerande massa (eldfasta tegel och gjutna eldfasta block + en massa lerbruk) som en av Gabriel Keramiks produkter men till halva priset, blev nu ~4000 EUR mot 9000€ för svensk modell. Gissar på dyr frakt hit till Finland.
Bilagor
tiileris roster i bakgrunden
tiileris roster i bakgrunden
Tiileri roster grill.jpg (25.79 KiB) Visad 2994 gånger
För mina barns skull
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Recension: Tiileris roster för eldstad

Inlägg av Scoo »

Gör ännu en återkoppling tre år senare, med efterhandsperspektiv märker jag att det var lite tokigt att ha fyra stycken sidoroster (blev att se ut som ett V framifrån). Detta för att utrymmet för veden blev så väldigt liten. Jag plockade bort två stycken och ställde de kvarvarande istället att luta mot bakväggen likt Tiileris färdiga 2+2 rosterpaket vilket gör det markant lättare att elda normalstora vedklabbar (~33cm långa). Det blir även lättare att elda hörnbitarna från lastpallar (de brukar jag spräcka med en slägghammare som är vass i ena ändan för att få dem att brinna bättre, sätter man rakt av dessa bitar så tar det länge för dem att brinna, blir mest bara stora glödklumpar).

Rörspisen använde jag en eldningssäsong med 1+1 specialroster (ett undertill och ett som lutar mot bakväggen likt på bilden ovan i tråden), dock märkte jag att man då hamnar att aska ur rätt ofta då aska smiter runt det stående rostret och täpper till lufthålen. Förra hösten tog jag och svetsade dit på ömse sidor om det stående rostret vinklade järn som dels hindrar att aska smiter förbi det stående rostret och dels kanaliserar aska mot bottenrostret i mitten (så att det inte lämnar glöd och så mycket aska på "hyllorna" intill utan att de får luft hela tiden).

Nu i vinter lär detta bli än viktigare, har turen att mitt lokala elbolag inte behövt höja priserna än men kan nog tänka mig att det kommer att stiga markant fram mot februari-mars. Den gamla kakelugnen (som är den enda jag eldar "skräpved" i) har börjat användas nu och hittills bara ved från lastpallar. Som jag konstaterade tidigare så är det markant lättare att aska ur och få separerat spikar och skruvar ur askan samt att de blir att ligga ovanpå rostret i de flesta fall. Då den eldas till maxkapacitet och är jämnvarm överallt så är den mysigt varm ännu nästa morgon (borde egentligen mäta yttemperaturen men den är nog fullt tillräcklig för värmeackumulerande eldstad).
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Energi"