Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av bastard »

vill ha en generator till motorsågen, föredrar nog kedja ändå, lättare att byta , räcker med lite skydd runt om
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av Charlie** »

Jag har lite funderingar nä de gäller 12 v batteriladdning. Både ditt tjusiga hemmabygge och det hemmabygge som visas på youtubeklippet, laddar med en 12 V DC generator. Jag är emellertid övertygad om att båda dessa motorer kan driva en 220 v AC generator? Varför inte bygga en med 220 V AC generator? Vilka fördelar blir det med en 12 V DC generator?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av bastard »

för min del så är det för och nackdelar med både
helst skulle man ha så man bara byter generator lätt ;)

en 12v är vettigt för att ladda batteribank och starta fordon

nackdelen med vanlig bilgenerator är dålig verkningsgrad
fördel är enkelheten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av reboot »

Charlie** skrev: 10 feb 2020 20:39 Jag har lite funderingar nä de gäller 12 v batteriladdning. Både ditt tjusiga hemmabygge och det hemmabygge som visas på youtubeklippet, laddar med en 12 V DC generator. Jag är emellertid övertygad om att båda dessa motorer kan driva en 220 v AC generator? Varför inte bygga en med 220 V AC generator? Vilka fördelar blir det med en 12 V DC generator?
Fördelen med 12V generator är att ladda batterier med full strömstyrka 50-60 Ampére eller mer.
En vanlig standard-laddare för 230V ger bara mellan 3-5 Ampére.
230V generatorer/elverk finns det mängder av färdiga i alla kvalitéer och prislägen. Behöver inte byggas och blir dyrare om man försöker bygga.än köpa ett fårdigt
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av Charlie** »

reboot skrev: 13 feb 2020 06:31 [...Fördelen med 12V generator är att ladda batterier med full strömstyrka 50-60 Ampére eller mer.
En vanlig standard-laddare för 230V ger bara mellan 3-5 Ampére...]
Tack det var nyttig info! :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av bastard »

man kan ju relativt enkelt ordna en laddare för 230 till 12v som klarar kw eller mer, i sort sett bara trafo och likriktare, plus lite säkringar
för lite högre effekter kan man gärna ha flera parallellkopplade mindre enheter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier

Inlägg av Protect »

Som underhållsladdare och även till toppladdning när inte solen räcker till kan jag bara rekommendera en laddare av märket Tystor. Fabriken ligger utanför Flen, dom tillverkar laddare till blåljusmyndigheten, yrkessjöfarten, till nödströmsapplikationer mm. och framförallt går det att ringa och någon svarar samt att köpa direkt av dom, även att åka till fabriken och köpa och känna och klämma lite. Dom har tillverkat laddare i över 30 år så dom vet vad dom talar om.
Dom kanske inte är världens billigaste men dom håller vad dom lovar, jag har haft en i många år och just nu sitter den och "vintermotionerar" mitt nya solcellsbatteri på 800 ampere.

Det bästa är att den inte är jättestor, är felsäkert byggd åt alla håll och inte bryr sig om hur litet eller stort batteriet är.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Energi"