Har nu fått färdig min 12V, 55Amp nöd-generator för att ladda mina blyaccar om solcellerna inte räcker till.
En 127cc Briggs & Stratton I/C-motor på 3 hästar driver en Boschgenerator med kilrem i utväxling 1:2
En ny gammal slitstark sidventilmotor från 1979 med gjutjärnsfoder, kullager i vevaxeln och Stellit i ventilsätena, så hoppas den ska kunna klara av även oblyad bensin......
Har extra laddningsregulator i förrådet.
Använder 6mm2 och 50Ampére Anderson-kontakter för laddströmmen till och även från batteri till 12-230V-invertern, när den ska köras.
Inte så dyra för äkta Anderson på Elfa och bättre fjädrar i dom än i piratkopiorna.
https://www.elfa.se/sv/batterikontaktdo ... p/14211488
Det är hermafroditkontakter, så inga hanar och honor. Polariteten blir automatiskt rätt och jag rekommenderar dom för högre strömmar. Finns i större version med mera Ampére också.
Mycket stadigt uppbyggd på en 24mm vattenfast björkplywoodplatta med generatorn monterad mellan 4mm L-aluminiumprofiler. En 70mm vantskruv (från Hornbach) spänner remmen.
Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Ser mycket trevlig ut
Har du provkört den ännu?
Vad väger allt?
//Tank
Har du provkört den ännu?
Vad väger allt?
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Beautiful.
Har du testat full effekt på den? Och du kör manuell reglering av gasreglaget då?
Har du testat full effekt på den? Och du kör manuell reglering av gasreglaget då?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
nackdelen är att bilgeneratorer har dålig verkningsgrad, ned till 50%, man dimensionerar lindningarna så pass klent att man kyler bort det, men tar man bara ut säg 30-50 % av strömmen så blir det bättre
men jag ger det
men jag ger det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Vilken vacker apparat!
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Jädrar vad snyggt!!
...varför föddes jag med tummen mitt i handen?
...varför föddes jag med tummen mitt i handen?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Den väger 21kg totalt.
Jag har inte provkört den kompletta än, men motorn är provkörd för sig och tidigare är generatorn körd i bänk.
Generatorn går åt rätt håll (för fläktens skull) och jag har en extra regulatorenhet med kol i förrådet.
Utväxlingen är exakt 1,7:1 i remmen och motorns max effekt 3hk vid 3600v/min ger varv på generatorn 6000.
Motorn kommer att luffa bra på drygt 2000varv med 3500 på generatorn. Den är ju bara på max 55Ampére, så man får ta det lite lugnt med varvtalet. Effekten på motorn räcker gott.
14,4V på regulatorn som sitter i och 14,7 på reservregulatorn VR-B195M (som finns att hämta i många bilvrak....)
Jo det är ett mekaniskt gasreglage på motorn från tomgång (finns tomgångsmunstycke) till fullgas.
Mina batterier står på underhållsladdning, så jag har ingenting som behöver laddas nu.
Får också skylla på att jag bor i lägenhet och måste i så fall köra den på balkongen. Det finns inte heller någon dräneringsplugg på tanken, så motorn måste först tömmar på olja och vändas upp-och-ner för att tömma tanken, för att sen förrådsställas.
Jag har fullt förtroende på att den går bra.
Ett problem jag sett på en del såna här byggen på utube är att det flexar mellan motor och generator så att remmen oscillerar kraftigt. Så därför jag har gjort montaget kraftigt och stumt och med kortast möjliga rem.
https://m.youtube.com/watch?v=bjv1SEx5iNA
Nästa steg i utvecklingen är en adapter till en rostfri flexslang till avgaserna för att köra den inne och leda ut avgaserna genom en liten extra ljuddämpare på balkongen. Har ett par meter avgasslang Id ø21,5mm till Webasto-värmare liggandes.
Jo jag har ett par kolmonoxidvarnare.....
Allt det här är tänkt gå vid allvarligt SHTF-läge med långvarigt elavbrott och solpanelerna inte ger något tillskott pga vinter!
Håller du inte batterierna laddade så förstörs dom rätt snabbt.
Jag har inte provkört den kompletta än, men motorn är provkörd för sig och tidigare är generatorn körd i bänk.
Generatorn går åt rätt håll (för fläktens skull) och jag har en extra regulatorenhet med kol i förrådet.
Utväxlingen är exakt 1,7:1 i remmen och motorns max effekt 3hk vid 3600v/min ger varv på generatorn 6000.
Motorn kommer att luffa bra på drygt 2000varv med 3500 på generatorn. Den är ju bara på max 55Ampére, så man får ta det lite lugnt med varvtalet. Effekten på motorn räcker gott.
14,4V på regulatorn som sitter i och 14,7 på reservregulatorn VR-B195M (som finns att hämta i många bilvrak....)
Jo det är ett mekaniskt gasreglage på motorn från tomgång (finns tomgångsmunstycke) till fullgas.
Mina batterier står på underhållsladdning, så jag har ingenting som behöver laddas nu.
Får också skylla på att jag bor i lägenhet och måste i så fall köra den på balkongen. Det finns inte heller någon dräneringsplugg på tanken, så motorn måste först tömmar på olja och vändas upp-och-ner för att tömma tanken, för att sen förrådsställas.
Jag har fullt förtroende på att den går bra.
Ett problem jag sett på en del såna här byggen på utube är att det flexar mellan motor och generator så att remmen oscillerar kraftigt. Så därför jag har gjort montaget kraftigt och stumt och med kortast möjliga rem.
https://m.youtube.com/watch?v=bjv1SEx5iNA
Nästa steg i utvecklingen är en adapter till en rostfri flexslang till avgaserna för att köra den inne och leda ut avgaserna genom en liten extra ljuddämpare på balkongen. Har ett par meter avgasslang Id ø21,5mm till Webasto-värmare liggandes.
Jo jag har ett par kolmonoxidvarnare.....
Allt det här är tänkt gå vid allvarligt SHTF-läge med långvarigt elavbrott och solpanelerna inte ger något tillskott pga vinter!
Håller du inte batterierna laddade så förstörs dom rätt snabbt.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
tips, kör en bit silikonslang mellan motor och slang så blir det mjukare och tystare
man kan kanske annvända raka rör till viss del om man har silikonslangsbitar
kan vara fördel att få värmen inne med på vintern
man kan kanske annvända raka rör till viss del om man har silikonslangsbitar
kan vara fördel att få värmen inne med på vintern
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Funderar på hur blir det med insugsluften?
Om man "endast" leder ut avgaserna via en slang genom en balkongdörr på glänt så är väl risken stor att motorn orsakar undertryck i rummet och då får man in avgaserna igen?
Om man "endast" leder ut avgaserna via en slang genom en balkongdörr på glänt så är väl risken stor att motorn orsakar undertryck i rummet och då får man in avgaserna igen?
Re: Motordriven bilgenerator för ladda 12v batterier
Medveten om jag drar iväg tråden i annan riktning men något inne på ämnet, vad tror ni om sån här fullösning? Att ladda batteri med motorsåg:
https://www.youtube.com/watch?v=6vroaQjGCkc
Sätta drivrem istället för svärd & kedja på motorsåg. Jag kan tänka mig att detta är mera för att nödladda tomt bilbatteri (syftet med proceduren i videon) så man kan komma iväg och inte för att ladda blybatteri för belysning eller så en lång mörk vinter.
https://www.youtube.com/watch?v=6vroaQjGCkc
Sätta drivrem istället för svärd & kedja på motorsåg. Jag kan tänka mig att detta är mera för att nödladda tomt bilbatteri (syftet med proceduren i videon) så man kan komma iväg och inte för att ladda blybatteri för belysning eller så en lång mörk vinter.
För mina barns skull