Husbilsvärmare på 5kW för under 2000 kr

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Husbilsvärmare på 5kW för under 2000 kr

Inlägg av Swedishp »

Jag har tidigare, både på min blogg, och i ett annat forum skrivit om alternativa sätt att värma sin bostad när man bor i en lägenhet eller radhus där man inte har tillgång till en vedspis eller kamin.

Under singles day slog jag till på en kinesisk kopia av Eberspächer/Webasto som går på diesel. Värmaren är 5kW, alltså tillräckligt kraftfull för att värma upp minst en del av lägenheten medan jag tänker att andra delar får man avdela med dörrar och liknande vid ett strömavbrott.

Efter att ha testat den som hastigast kan jag konstatera att den fungerar alldeles utmärkt, även om den väsnas lite grand, men just mitt exemplar behöver kompletteras med ett bättre "avgasrör" eftersom det är ett kort och oflexibelt stålrör som blir otroligt varmt under gång. Man behöver även köpa till en längre varmluftsslang.

Så länge man har tillgång till ett uppladdat bilbatteri, med möjlighet att ladda det, och en eller ett par dunkar diesel är det ett bra alternativ.
För under 1200 kr är det ju absolut inget att orda om när både dieseln är billigare och mer lättillgänglig än fotogen för 45 kr litern.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husbilsvärmare på 5kW för under 2000 kr

Inlägg av bastard »

finns även hel mekaniska för båtar som har skorsten och ibland kokplatta, finns nytillverkade med för den delen

tysta och funkis
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Re: Husbilsvärmare på 5kW för under 2000 kr

Inlägg av Swedishp »

bastard skrev: 18 nov 2019 18:45 finns även hel mekaniska för båtar som har skorsten och ibland kokplatta, finns nytillverkade med för den delen

tysta och funkis
Ja, en Glembring eller originalet Refleks från Danmark är ett bättre alternativ eftersom man slipper ha batteriet och/eller göra vattenburen värme. Men då går priset upp med ca 16 gånger eller något sådant. Så det är en avvägning.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Husbilsvärmare på 5kW för under 2000 kr

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 18 nov 2019 18:45 finns även hel mekaniska för båtar som har skorsten och ibland kokplatta, finns nytillverkade med för den delen

tysta och funkis
POD GE-HÅ med vattenmantel, vattenburen värme med självcirkulation. Det är samma som POD 8K men modifierad för marint bruk. 8K tillverkas inte längre men jag tror att Marinmodellen tillverkas på beställning.
Swedishp skrev: 18 nov 2019 19:17Ja, en Glembring eller originalet Refleks från Danmark är ett bättre alternativ eftersom man slipper ha batteriet och/eller göra vattenburen värme. Men då går priset upp med ca 16 gånger eller något sådant. Så det är en avvägning.
Men har inte dessa också vattenmantel och självcirkulation?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husbilsvärmare på 5kW för under 2000 kr

Inlägg av bastard »

reflexs har koppar rör i spiral utanpå inre mantlen som ska ta hand om värmen, sedan mineralutt och yttre mantel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"