valen av energisystem

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

valen av energisystem

Inlägg av bastard »

det här är en sak jag velat med länge, velat som inte veta vad man ska ha

om man vill kunna leva relativt bekvämt utan att vara ansluten till elnätet i en dyster framtid så får man ju göra elen själv

det finns många olika sätt
jag börjar med att avfärda egna kärnkraftverk, dom är svåra att få till och det finns nog en del från olika myndigheter som har synpunkter på sådanna i privat ego :mrgreen:

av vad som återstår så är det jag verkligen skulle vilja är eget vattenkraftverk
tyvärr måste man bo på rätt ställe
vattenkraftverk med större damm är rimligt att få ström året runt
men med bekymmer med torra sommrar och svinkalla vintrar

efter det så finns allternativ för vindkraftverk
behövs bra läge för det med
däremot så är konternuerligteten på energileveranserna väldigt ojämn
blåser det så blåser det

solpaner för elproduktion är något som kommer starkt nu
priserna har gått ner
men stora nackdelar, el endast när solen skiner, man behöver läge för att få panelerna vettigt
man får mest el sommartid, i norr ovan polcirklen är det ganska dystert runt midvintern
nattetid är det lika illa

sedan kommer att få el från olika bränslen
enklast är elverk, diesel eller bensinmotor och en generator
dyrt per kwh, lite bättre om man kan annvända värmen till uppvärming
sedan håller inte motorerna så många drifttimmar
som bäst är gasmotorer som kunde gå upp mot 100,000 timmar med ordentliga renoveringar
(fanns en del vanliga fiat bilmotorer som kördes på låg effekt, 15kw, på rötgas på reningsanläggningar)
till några tusen timmar för en bra liten dieselmotor
sedan bensinmotorer modell gräsklippare som tål några hundratals timmar
sist och sämst är enkla tvåtaktsmotorer som man ska vara glad om dom klara 100 timmars drifttid

sedan kommer motorer som kan drivas av andra bränslen
exemeplvis
ångmaskin, ganska komplicerat och dom slits dom med
tändkulemotorer
bensinmotorer som körs på gengas , inte helt lätt och drifttiden på en motor där är starkt knutet hur pass bra man får bort askan ur gengasen
stirlingmotorer, dyrt, och är det helium som gas i dom så läcker det, alltid, alltid, kan ha bra drifttid på dom motorerna

teg, att få lite el från peltierelement, dålig verkningsgrad, men ska man ändå elda så är el välkommet

till det så kan man ha system som kan lagra el, exempelvis batteribankar, dyrt, håller sällan särskillt länge
men man kan ha förhoppningar att beg elbilsbatterier kan få ett andra liv som detta innan dom återvinns

när man kollar på det så är det i stort sett bara solpaneler som kan hålla i många år utan större bekymmer
vattenkraftverk kan snurra i många tiotals år utan större renoveringar
men resten är relativt kortsiktiga saker, tyvärr
finns en del man glömt , men det går ju att fylla på med fler inlägg
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: valen av energisystem

Inlägg av xsive »

Skulle det bli ett mycket långvarigt bortfall på matning i elnätet får man ju i första hand ställa om till att drastiskt
minska sin elförbrukning. Håller med om att solceller är vettigast i dagsläget men fortfarande så kommer man bara
kunna köra det nödvändigaste på el.

Elspisen och ugnen osv är ju bara att glömma.Mn får räkna lite på hur mycket man egentligen behöver för det nödvändigaste
och dimensioner efter det.

Med egen brunn har jag svårt få upp vatten utan el. Även beroende av el för avloppet och cirkulationspump.
ALLT annat är möjligt undvara. 1kWh/dygn - Klarar du dig på det
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: valen av energisystem

Inlägg av Obstinat »

I daxläget känns ju veden oslagbar. Man blir ju dessutom varm 3 ggr. När du fäller, klyver o eldar den! Men vore ju trevligt o kunna omvandla denna fantastiska energi som växer omkring oss till något mer på offgrid basis. Typ gengas ångmaskin osv för att kunna utvinna något annat än bara värme.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: valen av energisystem

Inlägg av bastard »

japp, eldningsbar till el eller rörelse vore bra
det jag verkligen skulle vilja ha vore en modern ångmaskin
funderar på om man kunde bygga om en liten trecylindrig bilmotor till ångmaskin, skulle krävas en del jobb, enklast vore nog en ny kam och förstörkta fjädrar för inkommande ånga

gengas är ett allternativ
och teg ett annat

stirlingmotor är något som jag skulle vilja se, men tekniskt sett lite för komplicerat för livet efter skiten i fläkten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: valen av energisystem

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 02 maj 2019 21:54 efter det så finns allternativ för vindkraftverk
behövs bra läge för det med
däremot så är konternuerligteten på energileveranserna väldigt ojämn
blåser det så blåser det
Lite off topic
Ligger ett aldrig monterat 5,5kW vindkraftverk komplett med fackverksmast på en internetauktion
https://www.blinto.se/auction/Hannevind ... erk-Oanvnt
Nypris låg runt 110-130.000 vad jag hittade.
Intresserade mig lite för det till BOL men har slagit det ur hågen.
Firman kursade efter några år. Var mycket tekniska problem. Producerade inte den el som utlovats men framförallt
var det problem med styrningen och innan dom bytta till fackverksmast även problem med balans och självsvängning.
Kontrollproblem gjorde även att verken rusade utom kontroll i flera fall.
https://www.youtube.com/watch?v=UjwC1jEHOnk
Ligger lite filmer om dessa på tuben om man söker på modellen.... Ingen verkade egentligen få sitt att fungera ok
Sen är ljudstörningen från dessa inte oväsentlig. Mindre verk snurrar ju mycket fortare än stora.
Vi riktigt små verk typ till båtar snurrar dom fort men inte så störade som dessa halvstora.
Mesta ljud uppkommer var gång ett blad passerar masten. Rätt mycket helikopterljud över en sån här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: valen av energisystem

Inlägg av maskros »

Funderar rätt mycket på detta själv, läser trådarna om off-grid, solanläggningar etc. med stort intresse.

Återkommer i mina tankar (som vanligt) till att det enklaste, åtminstone för mig, är att börja i andra änden och tänka över vad jag behöver, villhöver och vad som är nice to have. Behöver är egentligen bara el till belysning och tvättmaskin. Villhöver så kommer vattenpump, kyl och frys med. Resten är nice to have.

För belysning med LED i olika former och med lite disciplin bör 0,5 kWh räcka, tvättmaskin får köras när det finns el eller via elverk vintertid.
Vattenpumpen har rätt hög effekt, en dryg kW men går sällan så den klarar sig rimligen med 0,5 kWh, kyl och frys drar kring 2 kWh/dygn. Klarar jag bara maxeffekten så bör inte pumpen utgöra något större problem och dygnsbehovet hamnar nånstans kring 3 kWh för alla villhöver + alla behöver.

Med billiga AGM-batterier (Biltema 105 Ah = 2 kkr/kWh) som nyttjas till 50% får jag 1 kWh för 4 kkr så för 12 kkr batterikostnad borde jag klara ett dygn riktigt bekvämt. Är det kallt ute så skippar jag (planerat) kyl och frys och i så fall räcker 3 kWh i tre dygn.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: valen av energisystem

Inlägg av xsive »

Jag räknar med max 4kWh/dygn till krisförbrukning
Till ett kylskåp, en frys, vattenpumpen (1kW enfas) avloppspumpen 650W, cirkulationspumpen till pannan om det är kyligt (glöm inte den) och 3-4 LED lampor om ingen ström från nätet och bara kör batteri.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: valen av energisystem

Inlägg av maskros »

Ja, har man avloppspump och cirkulationspump blir det nog som du säger en kW ytterligare. Jag har varken eller, inte i lågenergiläge.

Så på vintern med kallt behövs ingen kyl o frys (för mig) och 1 kWh/dygn bör räcka. Sommartid är det (ofta) bra fart i panelerna, då bör jag kunna driva kyl o frys. Så några (3,4,5?) kW paneler borde räcka rätt långt för mig. Den anläggning jag håller på att få in offerter på hamnar mellan 9 och 13 kW, beroende på diverse omständigheter.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: valen av energisystem

Inlägg av EN brun böna »

Har man gård och djur kan man ha en liten biogasanläggning och använda gasen till bränsle för en motor som driver en generator. Dessutom kan man få gas över för tex gasspis mm och spillvärme.
Ett bra alternativ för vattenkraft, om man inte bor så till.
Dessutom bränsle till bilen via gasen
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: valen av energisystem

Inlägg av Vattendrag »

Jag har fattat tycke för LiFePO4-celler och räknr man hela livscykeln på dessa slår det alla andra batterisystem med hästlängder rent ekonomiskt. Visst är de dyra i inköp men billiga i längden. En idag populär sort är en prismatisk cell på 280Ah och 4 st i serie ersätter närapå direkt ett 12V blybatteri. Är man noggrann med att balansera cellerna och har en hygglig BMS håller de i åratal med uppåt 4000 cykler. Alla Ah kan användas till skillnad mot bly och 280Ah blir runt 13kWh med 16 celler i ett 48V-system (16 celler).

Jag planerar en modifiering av elsystemet i min BOVL eller vad man ska kalla den genom byte av AGM mot just dessa celler och solpanel på taket.

Jag följer en kul tysk snubbe på duröret som bor i Australien och inte är så mycker shill som så många andra: https://www.youtube.com/channel/UCSv0Qd ... KQ9gXDT7pQ (jo han talar engelska.)
Skriv svar

Återgå till "Energi"