energi, mängs priser och annvändbarhet

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av bastard »

energi är det som skapat det moderna samhället
billig energi

den tiden håller på att skifta färg och form

funderar på vad man egenteligen håller på med

energi är det som ex gör att jag kan transportera mig, hålla mig varm, ha belysning, datorer, enkel mat, lagring com odling o.s.v

dagläget är dieselpriserna runt 17kr litern och en liter är 10kwh på ett ungefär
elpriserna är relativt lika när allt är betalt
billigaste matoljan ganska lika

man kollade förr så fanns det ny billlig energi, som man gjorde saker så man kunde annvända den
ex oljebrännare för värme, bensinbilar, o.sv

vad kommer hända framöver med energin, priser tillgänglighet och prylar som gör att man kan annvända energin

kommer solpaneler och batterier göra livet annurlunda för mänskligheten, i liten och stor skala, eller kommer storbolagen ta och göra ett monopol i praktiken, fordonstillverkarna ha sitt oligopol med självkörande elbilar som ingen kan laga

vad tror ni om framtiden?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av maskros »

Genom historien har mänskligheten då och då bytt ut sina energisystem, varje gång det gjorts har vi bytt till någon energibärare med högre "kvalité" - mer energi per kg eller liter och lättare att ta med sig. Ved till kol till olja (och el). Man kan fråga sig om vi kan hitta en än bättre energibärare eller om oljan är toppen och vad som händer om den inte blir lika billig eller lättillgänglig längre.

El är jättefint men svårt att ta med sig och hur ska den framställas? Sol, vind biomassa har lägre "energidensitet" än olja, uran kräver en hel industri för support och den industrin är beroende av olja. Vi kan prioritera till förmån för viktiga industrier men det drabbar andra delar av samhället. Allt hänger ihop på ett komplext sätt, en väv, drar man i en tråd ändras allt. Gail Twerberg på https://ourfiniteworld.com/ har en del tänkvärt att säga.

Som du säger är BILLIG energi (med hög kvalité och densitet) det som ger oss det liv vi har. Utan den billiga energin blir det annorlunda. På vilket sätt vet vi nog inte förrän vi är där, men annorlunda och knappast materiellt bättre.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av Parabellum »

Intressant teknik när det gäller att energi bärare:
https://www.nyteknik.se/energi/behandla ... ng-6999479
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av bastard »

om det funkar vore det intressant, men lär dröja många år innan det blir massproducerat även om det funkar i praktiken
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Rafe
Inlägg: 39
Blev medlem: 04 jun 2019 00:27

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av Rafe »

Jag tror på mer lokal energiproduktion med solceller och batterier/termisk lagring. Solceller har börjat dyka upp där de monteras som takplåt, vilket är en 'game changer' enligt mig. Om alla villor i ett kvarter producerar större delen av sin el så minskar det belastningen dramatiskt på elnätet. Överproduktion kan skickas ut och förbrukas direkt av grannarna. Överskott kan också lagras termiskt där det passar klimatet.

Ställen där solen inte skiner på 4 månader kommer naturligtvis bli tvungna att förbruka el från nätet - vattenkraft, kärnkraft.
Vi har ännu inte full ersättning för olja. Exempelvis för gruvnäring och transport/ tung industri.

Jag ser det som att vi blir mer oberoende med egen produktion.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av bastard »

funder fortfarande på detta

speciellt när man kollar på en del saker
ex matlagning
stormkök blev ju årets julklapp
men en sådan är en sak som kräver sprit i normalfall, trevliga att annvända, men sprit är halvjobbigt att framställa om man verkligen behöver ha det

där det finns ved så är det något som kan samlas in relativt lätt

kanske en annan skala på hur man annvänder energi är att fundera på

el har ju hög entropi, smidigt med
men att annvända det till värme är krasst sett obra om det inte finns gott om det

ved finns det gott om i sverige, men annvänds mindre då det är utrymmes och tidskrävande att få värme av
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av Vattendrag »

Jag kommer att tänka på HVO som kan göras av tallolja. Ersätter diesel till 100%. Synd bara att de festa vedåkrarna består av gran.

Solenergi kan vara grejen. För att lagra insamlad energi på dagen inför mörkret finns batterier men det finns andra sätt. Termiskt tror jag inte på men man kan ju pumpa upp vatten från en låg damm till en högre. Synd bara att miljömupparna inte tycker att vattenkraft är förnybar.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: energi, mängs priser och annvändbarhet

Inlägg av entropi »

Jag anser att ved bara är en kemisk energibuffert, nästan lite som ett batteri.
Trädet lagrar solenergi några somrar sen frigörs energin vintertid vid eldning.

Det effektivaste sättet att transportera energi är via kabel. En högspänningsledning är väl tom mer energität än diesel? Men inte så mobilt.

Generellt tror jag vi mest utökar när nya energislag dyker upp. Skulle tro att vi bränner minst lika mycket kol idag som på 1800-talet globalt sett!
Solceller är numer billigare att installera än kol kraftverk sägs det.

Batterier blir billigare och bättre men det är långt ifrån där det behöver vara.

Fortsätter det så här blir nog elen snart nästintill gratis.
Däremot kommer transmissionskostnaden uppta en större andel av priset tills vi får ännu ett teknikskifte i energilagringen.

Tex kommer du få en liten slant för elen ditt hus överproducerar från Vattenfall, och för nätnyttan.
Vattenfall har det perfekta batteriet eftersom de kan hålla kvar mer vatten i magasinet när solen skiner. Du betalar mellanskillnaden av marknadspriset när du inte har någon sol att sälja.

Elektrisk energi behöver ännu vara en del i komplexa system om det inte handlar om ett litet batteri och en solcell.

Diesel och bensin är ännu mera komplext om man ska räkna med internationella transporter, raffenaderier och slutdistrubition.

Fordonsbränsle är kemisk energi, och det är relativt enkelt att ha en energibuffert vid slutdestinationen, så inte lika känsligt för temporära avbrott.

Ved kan produceras hemmavid för de flesta, så gick det att få el från det utan större förluster hade det ju varit förnämligt. Synd med entropin bara.

Min dröm vore ett hyfsat automatisk gengasaggregat med stirlingmotor som genererar någon kw el och 15kw spillvärme för uppvärmning vintertid,
Solceller sommartid.
Batteribuffert för två-tre dygn
och en bit skog som täcker det behovet.

Annars tittar väl lite olika aktörer på små massproducerade kärnkraftverk ungefär i partiet med kolkraftverk...
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Energi"