Lagra bränsle.

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Lagra bränsle.

Inlägg av Charlie** »

Nu när bensinpriset har sjunkit något tänkte jag passa på att fylla några dunkar. Jag har förstått att vanlig bf -95, inte lämpar sig för långtidslagring men att det tydligen skall finnas någon tillsatts som gör att den kan lagras längre. Vad är det för tillsatts?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Lagra bränsle.

Inlägg av Baalbek »

Bränslestabilisator är det du ska söka efter.
Sta-Bil är det jag använder mig av. Finns ofta hos båthandlare.

www.sta-bil.se
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Lagra bränsle.

Inlägg av Dancecommander »

Är det någon utav er solida kunskapsinhämtare som vet hur det nya bränslet med högre halt av något flum påverkar roteringen av bränslet? Jag har levt utefter att min diesel håller i sex månader och bensinen i tre månader fram tills nu.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lagra bränsle.

Inlägg av bastard »

japp, det blir sämre och sämre

byt och lagra blankdiesel,hvo100,alkylat och glöm dom så funkar det i minst 5 år

eller antiväxtmedel och annat elände
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Lagra bränsle.

Inlägg av xsive »

Beror ju en hel del också på vad du lagrar bränslet i.
Plastdunkar är inte syretäta och kommer ge snabbare nedbrytning än jeepdunkar i metall.
Lagrar HVO100 i tank och vanlig tappdiesel i några jeepdunkar med bränslestabilisering och
räknar med att jeedunkdieseln skall klara ett år utan problem. Nu när det blir ytterligare
mer BIO-del i dieseln (30%) får det nog bli HVO på all diesel efter nästa rotering
Dieselbilen kommer väl för övrigt tas död på med högre och högre bränslepriser.
20kr/l kan nog passeras imorgon när krav på högre biodel införs
I started out with nothing, and still have most of it left
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Lagra bränsle.

Inlägg av Fotogenmannen »

Jag lagrar vanlig blyfri 95 i täta plåtdunkar, roterar runt årsskiftet varje år. Enligt skrönan ska vinterbensinen vara lättflyktigare, så att sommarbensin ska kunna ge bekymmer på vintern. Inga som helst problem under 10 år, jag kör inga tillsatser. Men då har jag iofs bara kört bilen på det. Till småmotorerna har jag ett mindre lager alkylat som roteras naturligt på ett par år.

Edit: Värt att nämna: Det lager jag har 10 års erfarenhet är i ett garage som håller sig mellan 10 och 25 grader, och inget solljus når dunkarna. Jag har ett annat lager i en helt ouppvärmd liten bod som jag inte har lika många års erfarenhet ifrån, men inga problem ännu.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lagra bränsle.

Inlägg av bastard »

har varit mera etanol i sommarbensinen, men nu när dom skall ha i mera förnybart så har det varit en hel del bekymmer med 95 bensin och kyla
dom som har problem har löst det med att tanka 98 istället
för en del har det blivit billigare att köra med 98 än 95 för att det drar mindre bränsle

vi får se vad det slutar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"