Ordningen i förrådet

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Ordningen i förrådet

Inlägg av deadrabbit »

Hej på er jag är nyfiken på att höra lite mera om vad ni förvarar i hyllan och lådor samt hur de är märkta och varför.

I mitt fall just nu har jag ett antal löskolli i förråd ute och inne. Rätt namn och antal finns i Excelblad. Utöver detta har jag namngiva plastbackar ex 1-12 och A-G. Enbart i excelblad finns innehåll för lådan i ett register komplett med datum osv. De heter alltså inte pasta rakt ut i luften.

Jag funderar på tema baserade lådor. Idag har jag några med sjukvårdsutrustning, engångsartiklar, rengöringsmedel etc. Men jag vill gå ett steg längre. Jag har 4 färger i kartor med små prickar. Syftet är att underlätta för annan person än mig själv med vad som är till vad eller vilka lådor som får prio om man behöver ta med sig.

Ex låda röda prickar, gaskök, engångsgasol, brännare, kärl, belysning, tvättställ, diskborste

Grön prick torrvaror, havregryn, soppor, torrjäst, mjölk, nudlar, knäckebröd.

Blå Prick vattenflaskor, filter, reningstabletter, Vätskeersättning, dimor,

Gul verktyg, elsladd,

Svart skyddsmasker, munskydd

Lila förstärkning kläder, stridsväst, plattor,


Förklarade jag detta väl nog? Har ni något system för att även utomstående skall kunna hitta och förstå innehåll låda och vad som är till vad.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av bastard »

ta färgade eltape så är det lätt att märka och märka om, den vita kan man skriva på med

har en del olika sorter
ammocans för, tja och en del tyngre saker som snökedjor, verktyg och ömtåligt fuktkänsligt som elektronik
dunkar för diesel
tunnor för mat och kläder
och plastlåddor för resten, då märkt med eltape

ofta har jag sakerna i prioriteringsordning, det man vill ha med sig mest ligger längst upp / ytterst så man tar det först
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av maskros »

Halvvarmt förråd för allt som inte är mat. Packat i Smartstoreboxar efter kategori.
Det mesta i matväg i en klimatförbättrad jordkällare, allt löst på hyllor.
Bug in är plan A, bug ut inte förrän det lugnat sig, vid BOL finns det mesta men i lite mindre omfattning. Räknar med :hm: att kunna få med mig i princip hela lagret, kombi + släp.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av Charlie** »

Jag har allt i en "organiserad röra" så där som det blir i ett tält när man är ute och tältar. Man vet var sakerna finns men det tar tid att plocka fram dom. Jag måste skaffa mig en enklare och mer rationell lagerhållning, för att det skall bli bra. Men det kräver ju att jag röjer lite bland mina skåp och förråd och börjar rensa bort sådant jag inte behöver.
...problemet är att jag är lite bekväm av mig så det där skjuter jag upp till någon annan dag.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 27 sep 2020 22:38 ....börjar rensa bort sådant jag inte behöver.
Finns det sånt man inte kan tänkas behöva? Någon gång. Utifall att....
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 27 sep 2020 23:17 Finns det sånt man inte kan tänkas behöva? Någon gång. Utifall att....
Ja, en 5,25" diskettstation för mjuka 360 kB diskar som ska kopplas till ett ISA-kort. Men man vet ju aldrig... :ugeek: Bara ett exempel. :roll:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 27 sep 2020 23:17
Charlie** skrev: 27 sep 2020 22:38 ....börjar rensa bort sådant jag inte behöver.
Finns det sånt man inte kan tänkas behöva? Någon gång. Utifall att....
Precis, kan varabra att ha!
...om det blir riktigt kallt!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av deadrabbit »

Tackar så mycket för det som skrivits.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av Charlie** »

Jag lägger in denna länk till Gerdmans, i denna tråd om ordningen i förrådet. Deras aluminium lådor i 7 olika varianter, tycker jag är särskilt sexiga.

https://www.gerdmans.se/lager-och-indus ... l%C3%A5dor
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Ordningen i förrådet

Inlägg av deadrabbit »

Bra tillägg. Spanat 3ggr redan på hemsidan. Kanske köper i smyg. Behöver ändå fler lådor snart pga mjuk/frystorkat mat behöver fler lådor av nån anledning.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"