sovsäcksförvaring

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

sovsäcksförvaring

Inlägg av bastard »

en sovsäck skall ju inte förvaras komprimerad i sin påse, dom plattas ihop med tiden
aatt ha dom helt utsträckta i en garderob är bra

jag ville ha en sovsäck redo att ta med, men inte komprimerad
så jag satte den i en 30 liters tunna, med spännlock, fuktsäkert, insekts och mussäkert, lätt att få med sig och tunnan kan annvändas till annat med när man inte har sovsäcken i sig

grab and go för lite långtidslagring

börjar verkligen gilla mina småtunnor :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: sovsäcksförvaring

Inlägg av deadrabbit »

Hänga på galge i garderob eller täcka fönster kan man också testa med sina sovsäckar. Små lockfat är guld.
3-3-3 Radio Plan
Tank
Inlägg: 1680
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: sovsäcksförvaring

Inlägg av Tank »

Jag har två olika strategier i och med att jag har många sovsäckar.
1. Färdigpackad Good to go.
2. Förvara okomprimerat, ventilerat och mörkt.

Jag har så här långt inte sett någon nämnvärd degradering av de säckar som är i sin påse. Men tillverkaren säger att de skall klara det så jag kör på det ( Mil-soec).

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: sovsäcksförvaring

Inlägg av Ursus »

Brukar använda en viltsäck eller annan större myggnätspåse och förvara dem i löst, därefter in någon garderob. Brukar ta ut och lufta dem ibland då och då om de inte används på ett tag.

Vad jag dock har förstått, så är dun praktiskt taget okänsligt för komprimering under lång tid och komprimering är ett problem med syntet, men jag kan ha väldigt fel.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: sovsäcksförvaring

Inlägg av Kardinal »

bastard skrev: 10 jan 2021 09:59 börjar verkligen gilla mina småtunnor :oops:
Börjar? ;)

Detta är ett av mina ständiga "man skulle nog ha...". Jag har helt enkelt inte plats att ha mina sovsäckar hängandes, men det vore ju toppen om jag kunde. ganska bra kompromiss att förvara den i tunna faktiskt...
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: sovsäcksförvaring

Inlägg av Daltorpet »

deadrabbit skrev: 10 jan 2021 10:23 Hänga på galge i garderob eller täcka fönster kan man också testa med sina sovsäckar. Små lockfat är guld.
Så gör jag med, vi har som en kattvind med en klädstång i mitten så där hänger vi våra säckar. Nu använder vi säckarna iofs dagligen i stugan nu under vintern men annars kan de få hänga länge. Täcka fönster var ett riktigt bra tips till sommaren och den skarpa solen, detta skall testas!
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: sovsäcksförvaring

Inlägg av bastard »

jag hadde absolut inte hängt dom för fönstrena
uv ljus bryter ner både plast och bleker tyg, så njee
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"