Gruppens utrustning

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Gruppens utrustning

Inlägg av xsive »

Känner mig lite "färdig" för ögonblicket med allt personligt såsom EDC, BOB, INCH osv Ja, ja jag vet man aldrig blir färdig :roll:

Hursomhelst har tankarna och förberedelserna på senaste tid mer gått mot gruppens utrustning.
Packade nyligen en Smartstore låda med utrustning för gruppens förplägnad.
Tänker mig en grupp på upp till 10 personer vilket är vad jag enkelt klarar av.

Tanken här att att enklets kunna greppa och få med till ett improviserat utspisningsställe för gruppen (Exklusive mat i denna packning)

Packning för grupps matlagning och utspisning
  • 10st 4dl kåsor
    10st 8dl matkåsor
    Bestick
    Slevar, knivar, konservöppnare osv
    2st 5l dunkar för vatten till matlagning
    Primus stekpanna och rostfria grytor 1,8l, 3l och 5l i storlek anpassat för deras campingkök.
    Grillhalster.
    Braständare och ett par BIC
    Ett tvålågigt Primus 2396 campingkök och ett extra enlågit i reserv. Adapter för att även köra från P6/P11
Har ännu ett 2396 och ett extra enlågit i backup.
Gick sen lite amok och handlade lite mer begagnade Gasolprylar :oops: 5 av 6 Gasol-2012 var helt fulla och fick dem billigt
Gasol - Copy2.jpg

Preppar du någon utrustning / materiel mer avsett för grupp än för dig som person?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av Tidsspann »

Skit med grejjer!
Själv har jag ett gammalt spritkök som min pappa har haft. :roll: Och så är det med kåsa och bestick med nästan. Köpte dom när jag var scout för 10-15 år sedan.
Men jag kan ju laga mat och äta från något med något, eller hur. :D
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av bastard »

finns några saker som underlättar i grupp
lika saker

att ha en del saker så lika som möjligt, ex, samma sorts bov, hjul, reservdelar
samma bränsle
samma motorsågar
gäller batterier, handverktyg och i stort sett allt som annvänds
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av Tidsspann »

bastard skrev: 02 maj 2019 07:13 finns några saker som underlättar i grupp
lika saker

att ha en del saker så lika som möjligt, ex, samma sorts bov, hjul, reservdelar
samma bränsle
samma motorsågar
gäller batterier, handverktyg och i stort sett allt som annvänds
Detta känns givet, men få tänker nog så. Jag vet att min pappa och några av hans vänner tänker så, då dom pratat om det. :up:
Han kanske är en prepper! :sneaky: (:)
:lol: :lol:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av Charlie** »

Att tänka "grupputrustning" kan vara en fördel även om man bara handlar åt sig själv. För ett par år sedan så köpte jag ett Primus Valhall Lite för stort om man ska vara själv i skogen men självklart om man har bil och/eller skall vara lite stationär. Jag tar med det till jaktkojan på hösten där kamperar ett par st. I bilen har jag en 2012 och den använder jag när den är monterad som "utekök" men för att använda den inomhus i jaktkojan har skaffat en koppling samt en reduceringsventil genom fogas.se, så att jag kan sätta den mot en P11. Det är även så jag tänker använda den hemma vid exempel ett längre strömavbrott.

Jag har även skaffat en Katadyn Base camp pro 10 som vattenrenare. Perfekt om man är stationär eller i grupp.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av Skymning »

Som "grupputrustning" så har jag saker jag kan byta eller erbjuda en grupp beroende på vad de kan göra för min familj. Jag ger inget gratis utan att få något tillbaka som gagnar oss, exempelvis någon som hämtar vatten, vaktar området, byteshandlar med andra grupper m.m.

Har bland annat samma vattenrenare som Charlie med kapacitet för grupper, men endast om gruppen tillför något, består gruppen bara av vänsterfolk som "ska ha" utan att bidra med något relevant så får de klara sig själv.

Har även planer på att förstöra "gruppsaker" om någon hotar mig eller min familj, för att sen dra till BOL.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av deadrabbit »

Barnängen handtvål storlek 125
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av Daltorpet »

Jag har en del utrustning på gården så det räcker till en hel del personer men mycket är otympligt och inget jag skulle bära med mig så att säga.

Men i torpet finns det sex sovplatser utöver vår. Sovplatserna är 80-90 sängar som fungerar som soffor vanligtvis. I en gäststuga finns fyra sovplatser (två våningssängar) utöver det har jag en lillstuga som min bästa vän bor i. Två rum och kök med vedspis. Så skulle man vilja och känner att man behöver ha folk så skulle det nog gå att få in 15 personer. Sen finns det ju ett par militärtält med kaminer men det blir nog för kortare vistelser isf.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av Camo »

Låter som att det finns plats för lite extra folk för en tid...
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Gruppens utrustning

Inlägg av secce »

Bra frågeställning, jag har på senaste gått i liknande tankar men då i scenariot att jag med familj akut måste husera föräldrar +/- svärföräldrar hemma i huset, totalt 4-6 vuxna och 2 barn. Jag skulle vilja bygga upp ett gruppförråd och är lite övertaggad med att beställa extrasängar och grejer men inser att jag måste hejda mig.. men några grejer jag funderar på att skaffa gällande grupperspektivet iaf, utöver utspisningskapacitet som nämnts tidigare:

- campingtoalett ifall avlopp/vatten slutar fungera, kanske 2 st tom inklusive biopåsar
- värmerockar och/eller filtar
- tältsängar + täcken, kuddar osv
- utökad sjukvård/medicin anpassat för lite äldre personer

Vad tror ni? Rimligt? Mer grejer?
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"