Honda elverk kontra "allt annat"

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av mopar340 »

Är sugen på ett kvalitetselverk, har tittat på Hondas och Yamahas 2kw modeller.
Vet av erfarenhet att kvalitet lönar sig i längden.

på 80 talet köpte flera stuggrannar elverk, de som köpte Honda funkar flera fortfarande efter 30 år samt att de alltid startade och hördes knappt.

De som köpte biliga elverk hade mängder av problem, svårstartade, strömrusnigar variabel frekvens mm samt högljud ljudnivå.
Som tur är så var de kortlivade och nästa gång köptes bättre och tystare verk.

Men som sagt, priset avskräcker.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10338
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

riktigt surt när dom börjar tumma på kvaliten med plastsaker, man får fundera på vad man ska ha, får väl leta upp lite gamla hondamotorer och ha ett lager
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Scoo »

Fy Fabian... hade inte förväntat mig detta. Blir väl att ta en ordentlig funderare på vad som löns att skaffa om det nu är så att även kvalitetstillverkarna tar genvägar nuförtiden :(
För mina barns skull
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Omnivore »

Intressant inlägg. Det är som min gamla mormor alltid sade: Snål spar och Fan tar. Kvalitet är ofta billigare i längden.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

Vore jag spekulant på ett Honda elverk EU22i som ersatt den gamla EU20i, så skulle jag faktiskt försöka ragga upp ett ex av de gamla 20i i stället!
Det nya elverket ska enligt nedanstående jämförelse ha en helt ny 120cc motor benämnd GXR120 som ska ha överliggande kamaxel med remdrift. Väldigt suspekt konstruktion, då brustna kamremmar är den största motordödaren i dag. ”Maintenance free” i beskrivningen nedan betyder väl att den inte går att serva och motorn dör med den remmen.
Den gamla motorn i 20i heter GX100 och har en sen 2001 beprövad kuggdriven 2-lobs stålkamaxel med stötstänger.
Varför en beprövad välkänd konstruktion kan ersättas med en ny större OHV/OHC-motor till samma pris, gör mig misstänksam.
”There is no free lunch” brukar man säga..........
En motor som sitter i ett nöd-elverk ska väl vara det pålitligaste man kan göra och inte en massa oprövat Hi-Tec-tjafs.
Bilder på brochyrer till motorerna visar både oljepump och filter samt stötstångsstyda ventiler, vilket bevisligen inte finns på dom och gör mig annu misstänksammare. Hur får du olja på en överliggande (plast?)-kam med stänksmörjning?

https://generatorstore.com.au/blog/the- ... enerator-/
https://engines.honda.com/models/model- ... 0#Features

”It has Honda’s advanced 4-Stroke GXR120 Commercial Series engine. The 121cc engine delivers exceptionally quiet, smooth, fuel-efficient performance. Using an overhead camshaft (OHC) orientation similar to the Honda GX100 in the outgoing EU20i, Honda designers incorporated a maintenance-free, low-noise timing belt to create a small, light and quiet engine. The OHC was designed and engineered specifically for increased efficiency, with optimal power transfer and better fuel efficiency. Its precision- engineered components result in lower vibration, and the ball bearing-supported crankshaft delivers smooth operation and long engine life. The new Honda EU22i generator gives users the opportunity to step up to more uses and bigger applications over the EU20i without an increase in generator size, weight or cost. The engine is 20% larger in capacity than the EU20i Generator. The GXR120 has a maximum output of 2200W and up to 8 hours of continuous operation on Eco-Throttle+, 4 litre fuel tank and whisper-quiet operation.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bokmalen »

Japp.
"maintenance free" = "Impossible to fix"
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

bokmalen skrev: 16 sep 2019 15:39 Japp.
"maintenance free" = "Impossible to fix"
Så här sitter den inbyggda remmen (timing belt) inne i vevhuset i oljan på Honda GXR120-motorn, som sitter i det nya Honda EU22i-elverket. Man kan hoppas dom testat den noga..... :? ...eller
6F5CE270-4010-4F01-9A36-B48F212CD066.jpeg
6F5CE270-4010-4F01-9A36-B48F212CD066.jpeg (29.66 KiB) Visad 5160 gånger
https://www.forconstructionpros.com/equ ... mer-engine

Jämför kamaxeln i GX100-motorn, som sitter i det gamla EU20i-elverket

https://www.hondashop.com.au/product/en ... ine-gx100/
F00BC368-2B24-461F-9FDB-B578D954DAE2.jpeg
F00BC368-2B24-461F-9FDB-B578D954DAE2.jpeg (23.11 KiB) Visad 5158 gånger
D3FB5934-4B4C-482A-BBBA-24AC0889E495.jpeg
D3FB5934-4B4C-482A-BBBA-24AC0889E495.jpeg (24.41 KiB) Visad 5158 gånger
Går det över huvud taget att ta av topplocket på GXR120-motorn eller är det ihopgjutet i ett stycke med cylindern?
Finns det gjutjärnsfoder i cylindern? Ser inget på ritningen....

Dags för någon Honda-representant att hoppa in här och reda ut det, om någon sån läser det här!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Tank »

Snart känns mitt biltema elverk bra igen :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Palle500 »

Håller med Tank, även mitt Biltema är marknadsledande just nu.
Tack Reboot för utförlig beskrivning. Är ju som en undersökande journalist (i positiv bemärkelse).
Synd att man inte kan parallellkoppla Biltemas så som man kan med Hondas elverk.
Är det även nydesignade motorer på 1000VA Honda verken, eui1100?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av maskros »

Jag tror inte vi är målgruppen, tror inte de säljs som nödelverk, just saying.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"