Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av maskros »

Efter sommaren 2018 + 2019 som medfört höga temperaturer (nä, jag har inte mätt så jag har inga siffror men det var varmt) i skjulet där jag har reservbränsle vill jag meddela att alkylatbensin som står i sin ordinarie 5 l plastdunk som den levereras i från macken försvinner. Inte fullständigt men i några av dunkarna har volymen minskat så att de bara är halvfyllda (de är inte helt fulla från början) så kanske 1/3 eller drygt det har försvunnit.
Biltemas enlitersflaskor har inte drabbats lika hårt.

Så alkylat i original 5 l-dunk i varmt förråd är ingen bra idé.

(Diesel och fotogen har inte påverkats, de står i jeepdunkar och delar av fotogenen i plastdunkar.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av Charlie** »

Det är ju tyvärr så med bensinen då den är väldigt lättflyktig i för hållande till diesel och fotogen. Jag tror heller inte att original dunken håller riktigt tätt, för då skulle dukarna "imploderat" då temperaturen sjunkit.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av bastard »

har du provat soppan i en normal motor?

men jeepdunkar är inte fel även om packningarna åldras
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av Tank »

Jag har en 20 liters? dunk med alkylat som visar samma tendens med att minska i volym över tiden trots att den inte är öppnad ännu :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av mopar340 »

Det verkar väldigt "flyktigt" jämfört med vanlig bensin, en fördel är att det i alla fall inte blir någon residual som smetar ner när man lämnar den i förgasare och så. Ska ta och kolla upp hur det ligger till.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av xsive »

Vanlig mackbensin består ju huvudsakligen av en soppa av kolväten med mellan 5-10 kolatomer.
Definitionen är inte fix på innehållet utan kan variera en del.
De kolväten med färre kolatomer är generellt mer lättflyktiga och dunstar först vilket över tid
ger en större andel etanol och tyngre kolväten och över tid förändras egenskaperna.

Alkylat består även del av en blandning av kolväten men tillverkat av färre olika kolväten och mindre del hälsovådliga
ämnen som bensen osv. Med en blandning av färre olika ämnen torde i min värld egenskaperna ändras mindre efter att
en del dunstat men samma sak där att dom lättare kolväteföreningarna dunstar först.
Lite på hal is utan att ha så mycket på fötterna men känns som att mackbensin blandas av ett ganska vitt spektrum av
olika kolväten. Delen tunga kolväten är "tyngre" och delen lätta koläten är "lättare för att få rätt egenskaper / oktantal
medan Alkylkaten tillverkas mer av "mellandelen" vilket då gör att även efter dunstning så påverkas inte egenskaperna så mycket

Men om det är så borde snarare mackbensinens lättare kolväten dunsta lättare än Alkylatens medeltunga kolväten... :hm:
Detta får man väl grotta ner sig i någon gång när tid finnes.
Kan det inte vara så att just Alkylaten lagrar vi längre och ser mer av avdunstningen medan vi förbrukar 95 bensinen snabbare?
Vore intressant jämföra 2 identiska plastdunkar med 95 oktan och Alkylat och låta dom stå en tid för att se om det skiljer

Förvarar själv all bensin i plåt-jeepdunkar och märker ingen skillnad på tryck mellan 95 och Alkylat när dunkarna öppnas
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av reboot »

Kan det inte vara så att tillverkarna löser upp mer eller mindre butan (tändargas) i alkylatbensinen?
Se speciellt punkt 5 i bifogade länk.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alkylatbensin

Det skulle i så fall förklara den svaga lukten på alkylatbensinen då butan är luktfri.
Butan löst i bensin har väl då vid rumstemperatur ett ångtryck liknande vanlig bensin så plåtdunkarna inte spricker, men butanet löser ut snabbare ur bensinen vid värme och går då rakt genom plasten i dunkarna/flaskorna.

Explosionsfara vid förvaring i ett slutet varmt utrymme!

Extremely flammable liquid and vapour. Risk of explosion. Vapours may accumulate on the floor and in low-lying areas. Containers can burst violently or explode when heated, due to excessive pressure build-up.

https://www.neste.fi/static/ktt/10529_eng.pdf

Då de uppvärmda plåtdunkarna svalnar av, går butanet tillbaka i lösning med bensinen och du förlorar ingen volym.
Vad det blir för ångtryck i en varm plåtdunk med alkylat vet jag inte, men det kan eventuellt bli farligt högt.....

Vad som händer med oktantalet för dunstad alkylatbensin i plastdunkarna framgår inte, men motorn borde bli mer svårstartad om butanet fattas.

I övrigt behöver man vara kompetent kemist för att förstå processerna...så det här är min killgissning!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av Charlie** »

Jag har nyligen fått förklarat för mig att plastdunkar, även tjocka sådana som är avsedda för bränslen, faktisk släpper i från sig kolväten i och att plastens molekyler, dels förändras över tid men att även kolväten bidrar till en snabbare förändring/upplösning av dessa. Plastdunkarna funkar för transportförvaring men för långtidsförvaring skall man använda plåtdunkar. Jag har själv blyfri 95 på plastdunk men jag har hittills roterat soppan ungefär var 4:e månad. Då jag nu funderar på att långtidslagra alkylat, så blir det alltså till att skaffa plåtdunkar. Synd för jag gillar plastdunkarna från Never Stop då de finns i olika former, färger och storlekar ...och för att inte tala om deras förträffliga "övertryckspumpar" till 20 lit dunkarna! :up: :up: :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av bunk »

Trevlig Läsning här

Har en del frågor.

Angående: Bensin-Gaser-Sprit/T-Röd

1? I vilken ordning ska man börja bunkra om man saknar allt och kan inte köpa allt direkt.

2? T-Röd 4-5 liter Måste vara viktigast köpa ? Kunna laga mat i spritköket är tanken.

3? Vilket är näst viktigast ha i Förrådet Gasol till gasolkök sedan?
Tredje?

4? Fler tips?

Mitt egna tips:
Sen till sist Kanske skaffa extra olja och stift till Elverket om man har sådant ? Bör bytas varje år kanske ? Ha den fräscht skick ?

Vi har litet Elverk på 2000w Bensindrivet.
5? Är det bra ha i par droppar två takts olja nångång när man service kör den 10 minuter ?
Det smörjer och skyddar förgasare och annat kanske?

Vi bor i litet hus med garage som är sval.
Säker förvaring av Bensin. Gas. Sprit blir inga problem.

6? Jeepdunk gäller till bensin? Gärna fler såklart. Och 1år sen rotera ?

Oj vad många frågor :) :para: :-g :google:
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Alkylatbensin på 5 l plastdunk under lång tid

Inlägg av bastard »

beror lite på vad du använder och hur

ex
har du diesel eller bensinbil?
elverk, diesel bensin
matlagning , vilken brännare?

lagringsmässigt och pris per kw så är diesel vettigt
blankdiesel utan rme och annan elände håller lätt 10 år och mer på normal dunk
samma med hvo 100
många fotogenkök går att köra på dom nya rena bränslena ovan

alkylatbensin tål att lagras många år
men behöver trycktäta behållare, som ex jeepdunkar med bra packning, kolla packningarna

finns brännare för bensin av olika sorter med

tsprit kan man lagra väldigt länge, behöver trycktät behållare för längre förvaring

gasol kan man lagra så länge behållarna håller, årtionden
smidigt bränsle med

absolut olja och tändstift i reserv, mer än för ett byta

fundera på dina möjligheter och situvation så kommer du välja så det passar dig bäst

jag kör diesel som huvudtema, bil, elverk , matlagning
men har alkylatbensin som nr 2, motorsågar, elverk, matlagning
och lite gasol med för den delen
och trangia med några dunkar sprit
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"