Elkraftverk

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Elkraftverk

Inlägg av Charlie** »

Jag har en del funderingar kring reservkraftverk. Jag äger själv ett Sanding SDQF 2.5, från Classes, som hittills hjälpt mig med all kraft jag har behövt då det inte funnits eluttag. Jag har laddat batterier, kört motorvärmaren på bilen under fimbulvintern 2009 -2010, kombisågen, borrmaskin, belysning osv. Kort sagt, det har använts som det kraftverk det är till för men det klarar inte en vedklyv, vilket jag i dag anser att ett kraftverk skall göra. Jag har dessutom haft det utlånat åtskilliga gånger, faktum är att andra har använt det mer än vad jag själv. Jag köpte inte kraftverket i ett preppersyfte men det får i alla fall fylla den funktionen tillsvidare. Nu har jag planer på att att uppgradera min reservkraft så jag kan köra en vedklyv och då blir det en större maskin som står i min BOL. Jag vill emellertid ha ett mindre bärbart kraftverk i min lgh i stan, uti fall beslutet blir Bug In men jag kommer att ta med det vid en ev Bug Out. Nu till frågeställningen. Hur bör man tänka om man skall ha reservkraftverk i preppingsyfte?

1. Vad behöver ett kraftverk klara av? (vedklyv är ett måste)

2. Hur många watt skall det leverera?

3. Hur ser behovsskillnaderna ut om man bor i en lägenhet eller i ett hus?

4. 1 eller 2 elverk? (Ett litet och ett större som jag planerar eller ett enda stort, eller eller 2 st lika, som man kan koppla ihop och får dubbel effekt?)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Elkraftverk

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 31 jan 2020 16:18 1. Vad behöver ett kraftverk klara av? (vedklyv är ett måste)

2. Hur många watt skall det leverera?

3. Hur ser behovsskillnaderna ut om man bor i en lägenhet eller i ett hus?

4. 1 eller 2 elverk? (Ett litet och ett större som jag planerar eller ett enda stort, eller eller 2 st lika, som man kan koppla ihop och får dubbel effekt?)
1 & 2. Köp ett elverk som kontinuerligt kan leverera > 2,3 kW. Då räcker det till lilla enfasklyven, det andra får vara utan ström så länge. Stora verk = stora förluster, minsta möjliga som räcker är bra ur bränslesynpunkt. Överkapacitet är bra ur hållbarhetssynpunkt.

3. Beror huvudsakligen på om du kan fixa värmen i egna huset på annat sätt och om du har egen brunn. Lägenheten värmer du ändå inte med ett elverk så då kan du räkna bort värmepump, vattenpump.

4. Glöm att koppla ihop dem. Du kommer inte att kunna synkronisera spänningen. Jag skulle kört på ett litet för små laster och ett större. Båda enfas om du inte måste ha trefas till något. Kolla såna med hondamotor om du inte har råd att gå på industrikvalite.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elkraftverk

Inlägg av bastard »

ska man ha ett elverk för lång tids körning så behöver man motorer som ska klara några tiotusen timmars drifttid
ex hatz dieselmotorer
finns några till
en enklaste B&S är specade för 200 timmars drift...... ic är betydligt bättre

diesel har fördel i bränsleekonomi och bränslelagring

effekt är upp till dig, fundera på vad du behöver ha och välj strax över
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Huspreppen
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 okt 2019 11:52

Re: Elkraftverk

Inlägg av Huspreppen »

Bara en tanke, varför inte driva vedklyven med en bensin/dieselmotor?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Elkraftverk

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 31 jan 2020 19:41[...Jag skulle kört på ett litet för små laster och ett större. Båda enfas om du inte måste ha trefas till något. Kolla såna med hondamotor om du inte har råd att gå på industrikvalite]
Då är vi inne på samma tankar. Ett mindre bärbart 2 Kw inverterelverk typ Honda/Kipor/Timco i stan. Ett större KVM 3004/AL-KO 3500-C/Cocraft HG 3000, vid BOL.

bastard skrev: 31 jan 2020 21:18 ska man ha ett elverk för lång tids körning så behöver man motorer som ska klara några tiotusen timmars drifttid
ex hatz dieselmotorer
finns några till
en enklaste B&S är specade för 200 timmars drift...... ic är betydligt bättre

diesel har fördel i bränsleekonomi och bränslelagring

effekt är upp till dig, fundera på vad du behöver ha och välj strax över
Diesel har ju sina fördelar men jag vill rationalisera mina bränslen. Bil, kraftverk, motorsågar och stormlyktor på 95/98/alkylat. Det är heller inte nödvändigt att de ska användas för långtidskörning. Jag ser helst att de har "små tankar" så man körslut på soppan under arbetets gång, så att inget ligger och blir gammalt och kloggar igen och ärga förgasare och sånt.
Huspreppen skrev: 01 feb 2020 13:12 Bara en tanke, varför inte driva vedklyven med en bensin/dieselmotor?
En bra tanke! ...nu satte du griller i huvudet på mig!? :hm: ...efter att jag googlat runt lite så upptäckte jag dessutom "Ingemarsklyven" som spar både kroppens bränsle och motorbränsle :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Elkraftverk

Inlägg av Tank »

Jag har som du säger ett litet på 700w som är typ ultraportabelt och ett lite större på 2kw som är släpbart. Båda på bensin/alkylat.

Jag har inte själv kravet på att driva vedklyv, men däremot att det skall vara ren sinusvåg, alltså samma renhet som den vanliga hushållsströmmen så att jag framförallt kan driva känsligare utrustning som datorer via den strömmen.
Så nu klarar det stora att driva kyl och frys samt annat i huset.

Drömmen är en HVO100 diesel på 12kv med automat och fjärrstart med 2 kubiks tank och automatisk omslag på handsken. :D

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Elkraftverk

Inlägg av Charlie** »

Det finns små kraftverk på 750 w som man hittar på Bauhaus och Feltema. Vad kan man använda dessa till? ...förutom att ladda batterier?

https://www.bauhaus.se/generator-720w-6 ... gJttvD_BwE
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Elkraftverk

Inlägg av maskros »

Elverk är väl för några specifika uppgifter:
- Klyva ved (men det har man väl gjort i god tid).
- Tvätt
- Kyl och frys
- Vatten
- Lyse
- Ladda grejer

För lyse, som inte är att förakta, samt ladda, räcker ett litet 600-800 W elverk.
Har man en kyl och frys som använder scrollkompressor klarar ett litet verk även dem. (Startströmmarna kan kräva mycket mer.)
Sen är det vatten och tvätt som kan kräva betydligt mer men de kräver inte fin sinus.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Elkraftverk

Inlägg av Tank »

Charlie** skrev: 01 feb 2020 21:40 Det finns små kraftverk på 750 w som man hittar på Bauhaus och Feltema. Vad kan man använda dessa till? ...förutom att ladda batterier?

https://www.bauhaus.se/generator-720w-6 ... gJttvD_BwE
Man använder ett mindre för att driva saker som inte kräver så mycket ström, tex dator, ljus, ladda batterier etc. Då drar det även mindre bränsle och har lägre förluster jämfört med det större.
De brukar även låta lite mindre.
Biltemas lilla är helt ok om ändå inte ett Honda :hm: :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"