Svampplockartråden 2019!

Dela med dig av din historiska och kulturella kunskap i ämnet här.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av EN brun böna »

Japp, normalt när man pratar om ättiksinläggningar brukar man nämna en 1-2-3 lag, men här är det lite andra mängder.
Till 1 liter kantareller, så 1 dl 12% ättika, 1 dl vatten och 2 dl socker
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av Tomtemor1 »

EN brun böna skrev: 08 jul 2019 22:44 Japp, normalt när man pratar om ättiksinläggningar brukar man nämna en 1-2-3 lag, men här är det lite andra mängder.
Till 1 liter kantareller, så 1 dl 12% ättika, 1 dl vatten och 2 dl socker
Tack!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av Charlie** »

Jag har aldrig provat att lägga in svamp, inte ens smakat på inlagd svamp men det låter ju onekligen intressant. Hur länge håller sig inlagd svamp? Kan man öva på ICAs champinjoner?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av EN brun böna »

Om du tar icas färska så leta efter de som är lite mindre och ser slutna ut, är de för mogna med för mycket mörka skivor så blir det lite mer osmakligt då det blir brundassig färg på allt. Men får de tag på små fina färska så blir de en god inläggning. De ska hålla i alla fall tre månader men sedan gäller syn och lukt och smak.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av Daltorpet »

Idag hittade även jag ett par liter kantarell. De hittades alla i hyggeskanten på en gammal barrskog. Väldigt torrt i marken.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 11 jul 2019 19:44 Om du tar icas färska så leta efter de som är lite mindre och ser slutna ut, är de för mogna med för mycket mörka skivor så blir det lite mer osmakligt då det blir brundassig färg på allt. Men får de tag på små fina färska så blir de en god inläggning. De ska hålla i alla fall tre månader men sedan gäller syn och lukt och smak.
Hur ser du på torkning? Vi torkar bara karljohansvamp, trattisar och taggsvamp. Vi åt vår sista torkade svampar sen förra året för några veckor sedan. Hur blir den konserverade svampen om man jämför med tex Icas konserverade svamp? Bra måste också säga att vi hade en Icas konserverade champinjon med bäst före 2017 som vi hade på pizza. Ingen vart dålig :D
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av EN brun böna »

Plåtburkarna med svamp är ju bara svamp kokt i vatten och ingen inläggning med kryddor, i alla fall inget annat i det jag kan köpa här.
Så stor skillnad i smak. Och konservburkarna används ju i maten medan inläggningen som tillbehör.

Torkning är jättebra, lägger man torra svampar i vatten en stund innan de ska användas så sväller de ju upp igen.

Om man köper svamp på affären så är det odlad och många gånger odlas den mörkt vilket gör att den inte innehåller förstadiet till d-vitaminet, men lägger man fram svampen i ett soligt fönster eller utomhus i solen nån timme innan matlagningen så har den hunnit ta upp och bilda ämnet
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av Daltorpet »

Nu sprängs skogen av kantareller vet inte hur många korgar av taggsvamp och kantareller jag burit hem.

Jag torkar svampen i en ställning som jag byggt med vänliga 2tum reglar och lagt myggnät över som jag sen lägger svampen på. (Funkar med grönsaker också) ställningen ställer jag vid vedspisen där jag har en fläkt som drivs på värme. Rekomenderar starkt den från Clas Ohlson. Nu börjar även sopparna ploppa upp.
5d4fc16c47e39583833597.jpg
5d4fc16c47e39583833597.jpg (46.46 KiB) Visad 4321 gånger
5d4fc12bd83c9584351869.jpg
5d4fc12bd83c9584351869.jpg (22.71 KiB) Visad 4321 gånger
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av Ursus »

Avundsjuk!

Häruppinorr ser det inte bra ut svampmässigt. En och annan sandsopp här och var och någon kremla i varierande färg, men inga mängder. Mina kantarellställen är heltomma. Måste vara torkan. Lovas regn i veckan så hoppas att det poppar upp några fruktkroppar här och där.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Svampplockartråden 2019!

Inlägg av bokmalen »

Ja jag håller med.
Folk pratar på TV om att det dräller av svamp överallt, men jag har varit ute tre helger på raken nu och markerna är i stort sett svampfria.

Förra helgen hittade jag två små ynka kantareller och de var färdigtorkade där de stod. I övrigt har jag hittat ett par fårtickor och en riska. Inte en enda j-a sopp har jag sett någonstans, och jag brukar kunna hitta hinkvis med karl-johan häromkring.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Bushcrafting"