Eldstart

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Eldstart

Inlägg av deadrabbit »

Förutom en liten plåtburk med bommulspads och vaselin har jag samma komponenter i ett resorbrör. Vilka andra förberedelser än i de andra trådarna kan man ha i fickstorlek. Plånboksformat. Modifierat liggunderlag?
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Eldstart

Inlägg av Ursus »

Specifikt eldstartare eller alla slags prepps?

(Tar mig friheten att svara på det senare ;) )

- Fresnel-lins (om ni vet var man hittar sådana billiga i fickformat, hojta!). Annars ett litet förstoringsglas från en dissekerad kikare eller annat.

- Knappkompasser kan sys in i kläder.

- BIC! :rambo:

- Några meter silvertejp tejpade runt ett gammal kort eller liknande. Platt paket, mycket användbart.

- Symaskinsspolar med någon form av stark tråd eller fiskelina.

- Synålar, säkerhetsnålar, gem, hårklämmor och fiskekrokar kan bäras dolda i byxor, jackor och mössor. Bär ständigt ett par säkerhetsnålar i mina mössor.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Eldstart

Inlägg av deadrabbit »

Era svar mäster ursus duger utmärkt. Bra utfyllnad.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Eldstart

Inlägg av bastard »

fresnell
ebay
ex
184868459898

fanns för som reklam i kreditkortsformat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Eldstart

Inlägg av Ursus »

;)

Vidare funderingar...

- Om man bryter bort handtaget från mindre modeller av ferroceriumstål så får man en mycket liten eldstartare som kan glida in lite var som helst. Tror de allra minsta heter Firefly, de är nästan bisarrt små. Från gamla tändare brukar man också kunna extrahera ferrocerium i mikroformat.

- Plåster och mindre kompresser i en liten ziplockpåse (typ pillerpåsarna som knarkarna har) glider lätt in i en plånbok.

- Kådis. Mina egna experiment med överblivna preventivmedel har väl varit sisådär. Dess rykte som vattenblåsa är väl kanske lite överdrivet, men går att använda gör de absolut om man är försiktig. Vem har inte drömt om att kunna gå in på närmsta apotek och högljutt be om den största, grövsta, starkaste kondomen som finns; utan glidmedel tack! Bered er på svimmande fruntimmer bland hyllorna vid sådan deklaration.

- Geometrisk multinyckel / Sillcocknyckel. Typ som denna: https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-ver ... 2000019251
Ger access till elskåp att gömma grejer, till att öppna vissa brandluckor, till vattenkranar, och att i riktigt helvetiska nödfall tömma element på vatten att dricka... om man kan tolerera att få en livstids dos av metaller i kroppen i en klunk.

- Biltema har en riktigt liten ficklampa som jag provar för tillfället. Denna: https://www.biltema.se/fritid/lampor/fi ... 2000033685
Inte brutalt stark, men rätt bra för tjugolappen. Skall bli en del av en "pandemi-edc", men det är en annan historia. Typ en EDC som jag är okej med att "kontaminera".

- En liten hank med typ varp, hampasnöre eller bomullsgarn är aldrig dåligt, och tar mindre plats än paracord.
bastard skrev: 02 okt 2021 16:45 fresnell
ebay
ex
184868459898

fanns för som reklam i kreditkortsformat

:up: :up: :up:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10348
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Eldstart

Inlägg av bastard »

nödfilt, inte så bra ,men mycket bättre än ingenting

dom däringa silvriga sakerna som prasslar och inte värmer något vidare, men, funkar mot vind och vatten

vicorinox pincett är bra, en av dom bästa för att plocka ut spetor med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Eldstart

Inlägg av Charlie** »

När man tömt de små plastflaskorna med Djungelolja, kan man fylla dem med tändvätska/zippofuel/what ever som brinner och ha dessa i fickan.
Har man tillgång till tomma burkar för teststickor för blodsocker, kan man med fördel förvara vaselinpreppade bommulstussar/koltyg/hampatussar/what ever som brinner och ha dessa i fickan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Eldstart

Inlägg av preppernurse »

Kan tipsa om en pocket bellow, ett litet metallrör som fälls ihop till ett litet format. Är en riktig blåsbälg i fickformat, var skeptisk till denna i början men nu går jag aldrig ut i skogen utan den, underlättar något enormt.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Eldstart

Inlägg av Charlie** »

Jag tipsar om den genialiska eldgrej. Jag skapade en tråd om denna på ss-forumet och jag gjorde ett par stycken innan de blev bra. Precis som med allt annat så måste man göra några misstag innan man lär sig göra rätt. Övning är inlärningens moder. Den ligger nu ständigt i byxfickan.


https://www.youtube.com/watch?v=HBMEhMD3Z4E
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"