Att träna på det

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Att träna på det

Inlägg av Tank »

Att träna på att göra upp eld är mycket viktigt.
Jag tycker att man skall kunna göra upp eld, eller iallafall tända på minst ett par olika sätt så att man har options så att säga.

Här om dagen tränade min grabb, som är nio, på eldstålet och få fyr på gasköket. Inte helt lätt då man måste ha både precision styrka och hastighet precis ovanför brännaren. :lol:

Men efter lite övning så gick det bra. :D

Över ni, låter ni era familjer öva regelbundet?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Att träna på det

Inlägg av Daltorpet »

Nu har vi inga barn än men när/om vi får så kommer det helt klart att tränas på tidigt. Elden är viktig att bemästra oavsett om det handlar brasan eller campingkök och ju fler sätt att tända desto fler plus i kanten.

Vi var när vi små ofta ute med farsan på helgerna, på både jakt, fiske, skogsarbete och svampplockning. Det mysigaste var ju helt klart att laga mat och äta ute. Vi fick ofta kommentarer om att vi var en skolklass på friluftsdag, vi var sju syskon som följde med så det var nog inte helt lätt alla gånger :lol:

Jag och frugan "övar" några gånger varje dag iom att vi bara har vedspis/kamin till värme. Mat lagar vi dagligen endera över öppen eld, vedspis eller campingkök lite beroende på väder och tid. Vi brukar ha lite småövningar för oss med att göra eld på en sticka eller eldstål mest för att göra det till en roligare grej
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Att träna på det

Inlägg av deadrabbit »

Jag övar hela scenariot med gas/spritkök eller enbart vedeldad brasa nån gång då och då. Övriga i familjen är inte så engagerade när jag är iväg utan dem. De är heller inte inövade med mig än så länge. Just nu är fettade bomullstussar förberedda i packningen med tändare, eldstål och värmeljus. Allt är bra att öva på.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Att träna på det

Inlägg av falken »

Tank skrev: 09 maj 2019 06:20

Över ni, låter ni era familjer öva regelbundet?

//Tank
Haha, utan mig dör min familj i en överlevnadssituation.
Intresset för allt i denna sfär är noll och inget, nåja frugan är intresserad i den teoretiska delen, planering osv.
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"