firefly till victorinox ?

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

firefly till victorinox ?

Inlägg av bastard »

https://www.amazon.co.uk/Firefly-Variet ... B07L46CQ5L

såg det och funderar om det är funktionellt eller inte?

vore bra att ha, men känns lite litet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av vantohal »

Har inte testat just den. Men jag har testat en del tunna ferro-pinnar och aldrig fått speciellt bra resultat. De går lätt av och ju mindre pinne, desto mindre gnistor.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av Charlie** »

Håller med Vantohal om att tunna ferrostavar levererar undermåliga gnistregn och lätt går av. Dessutom är de mickliga att hantera, speciellt med blöta och kalla händer (har jag nämnt detta förr? :hm: )

Men jag måste medge att det är en cool gadget att ha i sin Victorinox, självlysande spets dessutom :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av preppernurse »

Sent svar kanske men jag har testat dessa och de fungerar men är inte optimala med sin lilla storlek men har en i min Victorinox ranger som en sista utväg. :rambo:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av bastard »

hm, kanske värt att skaffa sig några till fickknivarna ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av vantohal »

Mot bättre vetande har jag beställt några av Victorinox egna ännu mindre ferro pinnar :D Fire Ant. De kommer med någon slags fnöske och fästs i korkskruven.
Ursus

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av Ursus »

Tänker inte kapa tråden då jag vet att den handlar om specifikt firefly, men en LMF Scout kan med relativ lätthet brytas ur handtaget och är i lite större och mer hanterlig storlek. Ryms lite här och var. Har haft någon trådtunn ferro, men de antingen försvinner eller bryts av för snabbt.
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av Urban »

Är sugen på att köpa en Firefly så kollade denna tråd. Jag har inte testat den och behöver lära mig att göra upp eld säkert öht först (och ska ju inte börja med denna då). Men kollat på YouTube har jag! Klippet nedan är det som jag såg den i först och han använder kabelskalaren att dra mot vilket jag inte sett någon annan göra (men har bara sett nästan alla klipp på YT, inte precis alla ;) ). Och ska hålla lite bättre när det hålls på "hög-kant" men det kanske är allmänt känt :)

https://youtu.be/SHrCUbi43PI

Tidsstämplar i beskrivningen om man vill hoppa till slutet där han visar Firefly.
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av maskros »

Vill du ha tips på bra, genomtänkta videos på tuben där saker avhandlas ordentligt och med eftertanke rekommenderar jag vår egen Ursus kanal: https://www.youtube.com/channel/UCXOJE4 ... owXT9jAXDQ
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: firefly till victorinox ?

Inlägg av Urban »

Det är Ursus "fel" att jag hittat hit! Han har adressen på sin profilsida på YT :D
- - = = :D = = - -
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"