Stockbrasan

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Stockbrasan

Inlägg av bokmalen »

Lägereld är trevligt, men varför inte en stor stockbrasa när du ändå håller på :notme:

Min morfar skulle ha fyllt 102 år nästa månad, och när han var ung så jobbade han mycket i skogen. När jag var yngre så visade han mig hur de byggde stockbrasor för att kunna sova över utomhus.

Detta är något jag sedan gjort ett antal gånger, om inte annat för att det är roligt att elda. Så jag har även provat andra metoder och som folk har lagt ut på youtube och sett hur de har fungerat. Jag hade väl tidigare någon tanke på att om det blev någon typ av meetup hade man kunnat dema, men nu tog jag mig tid att skriva ner istället.

Så nedan följer mina beskrivningar på 4 olika sätt att sätta upp en stockbrasa. De två första är de som min morfar lärde mig, sedan kommer den variant som jag sett att jänkarna verkar använda, och sist den som jag sett lite folk mer österut använda. Främst då finnar, men jag tror den har ursprung i sibirien.

Jag gillar nog de "svenska" bäst, men de andra metoderna har också sina för och nackdelar. Den amerikanska brinner långsammare och mest glöder, ger stabil låg värme, men kräver att du har riktigt torra stockar. Den sibiriska kräver mycket jobb/underhåll, men ställer istället mindre krav på underlag och stockar.

En sak med de svenska som jag inte noterar nedan är att det kan vara trevligt att ha en 4:e stock också, så att du på sennatten/morgonsidan bara kan lgga på den ovanpå ifall toppstocken nästan brunnit bort, då det är den som brinner fortast.

Kommentera/diskutera gärna nedan. Jag tänker ta lite foton också, nästa gång jag får möjlighet att bygga en.
Metod1.PNG
Metod1.PNG (155.86 KiB) Visad 2058 gånger
Metod2.PNG
Metod2.PNG (137.97 KiB) Visad 2058 gånger
Metod3.jpg
Metod3.jpg (63.35 KiB) Visad 2058 gånger
Metod4.jpg
Metod4.jpg (68.25 KiB) Visad 2058 gånger
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Stockbrasan

Inlägg av Charlie** »

De strålar hög och skön värme från dessa under natten men de ryker en hel del. Det kallas Nying på norska svenska och danska. Även ryskan har ett liknande namn för dessa stockvedsbrasor.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Stockbrasan

Inlägg av bokmalen »

Charlie** skrev: 16 jul 2021 13:44 De strålar hög och skön värme från dessa under natten men de ryker en hel del. Det kallas Nying på norska svenska och danska. Även ryskan har ett liknande namn för dessa stockvedsbrasor.
Ja, både varmt och rökigt blir det, dock är röken sällan problem när du ligger på marken, alla utom "den amerikanska" modellen har ganska bra uppåtdrag, så röken är oftast ovanför dig.

Är det någon särskild variant ovan som kallas nying, eller är det generellt "stockbrasor"?
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Stockbrasan

Inlägg av Ursus »

Stockeldar är värdefull kunskap och har en mysfaktor.

Men.

Det finns också ett romantiskt skimmer som snabbt suddas bort vid praktiskt användande i riktigt kalla och mörka förhållanden. Jag vet inte om det beror på att ved av samma art har lägre densitet ju högre upp i landet man kommer (en teori som jag hört någonstans; har att göra med den korta växtsäsongen), men jag får sällan ens en stockeld med furor som man knappt når runt med armarna att brinna längre än; säg tre-fyra, absolut max fem timmar innan man behöver tanka på med fler stockar. Och då får man räkna med att en halvtimme går bort under den första tändningen, eftersom elden är så helvetes varm att man inte kan vara i skyddet intill tills det har lugnat sig.

Så man måste vara beredd på att det inte blir en "all-nighter" med en enda omgång ved om natten är 12h lång eller mer, som häruppe under vintern. Snarare blir det relativt korta perioder med vila innan man måste upp och slita med stockfan igen. Även om man har ett bränslelager intill är manshöga stockar ett aber att stöka ned i en eld, och då tar det en stund innan musklerna kommer till ro, och sedan vaknar man igen av kylan nån timme senare och måste lägga på mer, etcetera ad infinitum.

Självmatande stockeldar är inte att tänka på. Om de lutar mot dig är de livsfarliga. Om de lutar in vinkelrätt relativt ditt skydd (typ Bob Hanslers självmatande eld) är de ineffektiva och ger för lite strålning för att kunna sova vid utan sovsäck, och då är det meningslöst.

Så det är lite knep och knåp involverat. Hade jag varit i en skarp situation hade jag förmodligen spenderat natten mer eller mindre vaken och skött om elden, och sedan försökt sova mer konsekutivt under dygnets varmaste timmar, då även en falnande stockelds värme hjälps på av solen.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Stockbrasan

Inlägg av Charlie** »

bokmalen skrev: 16 jul 2021 13:49
Charlie** skrev: 16 jul 2021 13:44 De strålar hög och skön värme från dessa under natten men de ryker en hel del. Det kallas Nying på norska svenska och danska. Även ryskan har ett liknande namn för dessa stockvedsbrasor.
Ja, både varmt och rökigt blir det, dock är röken sällan problem när du ligger på marken, alla utom "den amerikanska" modellen har ganska bra uppåtdrag, så röken är oftast ovanför dig.

Är det någon särskild variant ovan som kallas nying, eller är det generellt "stockbrasor"?
Röken har en fördel att den håller undan myggen. Jag känner bara till att den som i ditt inlägg kallas "amerikansk" brukar kallas äkta nying de övriga bara nying Jag tror jag läste detta i Ynge Ryds bok Eld, lågor och glöd men jag är inte säker. På ryska heter den Nodya
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Stockbrasan

Inlägg av bokmalen »

Charlie** skrev: 16 jul 2021 23:35 Jag känner bara till att den som i ditt inlägg kallas "amerikansk" brukar kallas äkta nying de övriga bara nying Jag tror jag läste detta i Ynge Ryds bok Eld, lågor och glöd men jag är inte säker. På ryska heter den Nodya
Hmm, har sökt runt på nying och ja, det verkar mest vara tvåstocksvarianten...
Hittade dock en norsk källa som har trestockarsvarianten och kallar den Nying.

Morfar kom ju från och bodde i dalarna, så det kan ju hända att det var mer norska influenser hos skogsarbetarna där, även om han mest pratade om värmlänningar.

https://www.tt.no/artikler/nyheter/2039 ... du-turbal/
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"