Char cloth/ kolat tyg

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Charlie** »

Antar att de flesta här känner till char cloth eller kolat tyg. För er som inte känner till detta så googla på char cloth så finner ni en mängd med videoklipp på "tuben" Har er Bic-tändare slut på gas eller er Zippo har slut på bensin, så kan man i alla fall använda sig av gnistbildningen för att få glöd en bit kolat tyg som sedan läggs i en tuss av fint tort gräs, som man blåser på. Man sparar även på eldstålet (om man är snål som mig) när man använder kolat tyg. Med hjälp av kolstål och sten, helst då flinta, kan man också slå gnistor på koltyget. En solig dag kan man inte misslyckas med ett förstoringsglas om man har en bit kolat tyg.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av NordicHillbilly »

Charlie** skrev: 08 jun 2019 03:36 Antar att de flesta här känner till char cloth eller kolat tyg. För er som inte känner till detta så googla på char cloth så finner ni en mängd med videoklipp på "tuben" Har er Bic-tändare slut på gas eller er Zippo har slut på bensin, så kan man i alla fall använda sig av gnistbildningen för att få glöd en bit kolat tyg som sedan läggs i en tuss av fint tort gräs, som man blåser på. Man sparar även på eldstålet (om man är snål som mig) när man använder kolat tyg. Med hjälp av kolstål och sten, helst då flinta, kan man också slå gnistor på koltyget. En solig dag kan man inte misslyckas med ett förstoringsglas om man har en bit kolat tyg.
Vet inte varför man skulle behöva det. Känns onödigt att först göra skiten, sen springa runt med sånt i en burk om man hellre kan ha en djävla massa tändare och tändvätska. Har aldrig misslyckats med att göra upp eld ens med tändstål. En gång gick jag ut när det pissregnat i två veckor (november) och just för tillfället blåste någonting motsvarande kuling med spöregn. Nära nollgradigt men plusgrader. Underkylt regn. Handlade bara om att hitta skydd, fnöske, dött och torrt trä samt att vara envis som fan i ett par timmar med småveden tills all halvblöt ved tog sig och brann ordentligt. Kommer man väl till punkten då man har en stor eld så går det ju oftast att slänga på det mesta. Motsvarande höststormsklimat i typ Norge vore en annan femma. Då skulle jag nog för en gångs skull använda tält och spritkök snarare än vindskydd/eld.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Charlie** »

NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04Vet inte varför man skulle behöva det.
Jag är inte förvånad över att du inte kan begripa det. Syftet med mitt inlägg var att sprida lite kunskap om något som för 300 år sedan var ett enkelt alternativ till det fnöske som processats från björkticka genom kokning i asklut osv. Alla har inte den kännedomen. Ju mer kunskap du har inom ett område, ju större möjligheter har du till kreativitet och improvisering.
NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04Känns onödigt att först göra skiten, sen springa runt med sånt i en burk om man hellre kan ha en djävla massa tändare och tändvätska.
Faktum är att du inte behöver göra "skiten" eller bära med den. Har du kunskapen om hur kol kan användas, så kan du ex leta reda på en gammal eldstad leta fram en lagom porös kolbit i stället för det kolade tyget och fortsätta därifrån att göra eld. Alternativet kan också med hjälp av tekniken som man behärskar, göra motsvarighet till kolat tyg av murken ved eller mossa. Att alltid springa omkring med en jävla massa tändare och tändvätska känns inte riktigt realistiskt, även om både tändare och tändvätska finns med både i min kunskap och i min utrustning. Sådant kan av ena eller andra anledning försvinna, eller så kan man av någon anledning hamna i en situation där man behöver göra upp eld utan att man har tillgång till tändvätska och tändare. Ju mer kunskap, ju större möjligheter till kreativ problemlösning och improvisation

NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04Har aldrig misslyckats med att göra upp eld ens med tändstål.
På detta forum finns det säkert personer som aldrig ens provat att tända med ett eldstål. De var mest till dem jag vände mig.

NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04En gång gick jag ut när det pissregnat i två veckor (november) och just för tillfället blåste någonting motsvarande kuling med spöregn. Nära nollgradigt men plusgrader. Underkylt regn. Handlade bara om att hitta skydd, fnöske, dött och torrt trä samt att vara envis som fan i ett par timmar med småveden tills all halvblöt ved tog sig och brann ordentligt. Kommer man väl till punkten då man har en stor eld så går det ju oftast att slänga på det mesta. Motsvarande höststormsklimat i typ Norge vore en annan femma. Då skulle jag nog för en gångs skull använda tält och spritkök snarare än vindskydd/eld.
Berätta gärna om den gången du käkade ankarkätting och sket järnvägsräls också. Vitsen med detta forum antar jag är att dela med sig av sina idéer och kunskaper, samt att ta del av andras idéer och kunskaper.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Skymning »

Med charcloth så kan jag göra eld på mindre än en minut utan större ansträngning och den håller värmen en bra tid, och så länge eldtriangelns kriterier är uppfyllda så har du tid att få igång elden. Enklare att tillverka ute i bushen än att försöka hitta inplastade eldstartare från Jula. Tror inte det är många preppers som känner till det alls, men det är populärt inom bushcraft.

Men vad vet jag vissa kanske kan göra eld genom att tänka fram elden så att de inte fryser.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av NordicHillbilly »

Charlie** skrev: 09 jun 2019 00:38
NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04Vet inte varför man skulle behöva det.
Jag är inte förvånad över att du inte kan begripa det. Syftet med mitt inlägg var att sprida lite kunskap om något som för 300 år sedan var ett enkelt alternativ till det fnöske som processats från björkticka genom kokning i asklut osv. Alla har inte den kännedomen. Ju mer kunskap du har inom ett område, ju större möjligheter har du till kreativitet och improvisering.
NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04Känns onödigt att först göra skiten, sen springa runt med sånt i en burk om man hellre kan ha en djävla massa tändare och tändvätska.
Faktum är att du inte behöver göra "skiten" eller bära med den. Har du kunskapen om hur kol kan användas, så kan du ex leta reda på en gammal eldstad leta fram en lagom porös kolbit i stället för det kolade tyget och fortsätta därifrån att göra eld. Alternativet kan också med hjälp av tekniken som man behärskar, göra motsvarighet till kolat tyg av murken ved eller mossa. Att alltid springa omkring med en jävla massa tändare och tändvätska känns inte riktigt realistiskt, även om både tändare och tändvätska finns med både i min kunskap och i min utrustning. Sådant kan av ena eller andra anledning försvinna, eller så kan man av någon anledning hamna i en situation där man behöver göra upp eld utan att man har tillgång till tändvätska och tändare. Ju mer kunskap, ju större möjligheter till kreativ problemlösning och improvisation

NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04Har aldrig misslyckats med att göra upp eld ens med tändstål.
På detta forum finns det säkert personer som aldrig ens provat att tända med ett eldstål. De var mest till dem jag vände mig.

NordicHillbilly skrev: 08 jun 2019 20:04En gång gick jag ut när det pissregnat i två veckor (november) och just för tillfället blåste någonting motsvarande kuling med spöregn. Nära nollgradigt men plusgrader. Underkylt regn. Handlade bara om att hitta skydd, fnöske, dött och torrt trä samt att vara envis som fan i ett par timmar med småveden tills all halvblöt ved tog sig och brann ordentligt. Kommer man väl till punkten då man har en stor eld så går det ju oftast att slänga på det mesta. Motsvarande höststormsklimat i typ Norge vore en annan femma. Då skulle jag nog för en gångs skull använda tält och spritkök snarare än vindskydd/eld.
Berätta gärna om den gången du käkade ankarkätting och sket järnvägsräls också. Vitsen med detta forum antar jag är att dela med sig av sina idéer och kunskaper, samt att ta del av andras idéer och kunskaper.
Meningen var inte att göra dig sur, kanske jag borde börja med att säga. Meningen var mest att jag inte förstår varför man ska greja med att tillaga tyg i plåtburk som om man ska göra gengas/träkol (fast med tyg), när det finns färdigt fnöske som hänger i vartenda träd. Exempelvis skägglav. Eller exempelvis björknäver. Brukar börja samla sånt vid vandringens början och stoppa det i högerfickan på min parka. Brukar hinna torka helt ok även om det är småfuktigt ute. Sen ska man ju inte ta sånt som är genomblött. Brukar ofta ha en påse med fnöske från andra gånger.

Det som är lite djävligt med kolat tyg är väl att man först och främst behöver eld för att göra det. Är man väl i den kniviga situationen att göra upp eld i blöta/vind så kan man alltså inte bara göra det. Istället för char cloth så kan man ju istället ha just en plastpåse med skägglav, björknäver m.m. med sig. Eller lära sig hitta sådant som är torrt även vid regn. Men visst är det en kul grej. Jag avfärdade inte att det funkar. Det vet jag att det gör. Det var heller ingen attack på din person, såvida du inte är ett kolat tygstycke. Jag ber om ursäkt om det uppfattades på det sättet. Jag svär nog för mycket och text innehåller inga tonfall m.m.

Angående konsumtion av ankarkätting så var det ingen upplyftande erfarenhet. Mycket svårsmält. :ninja:
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Charlie** »

Med koltyg/liten kolbit från en eldstad använder man knivsryggen på en kolstålskniv, samt en bit flinta/kvarts eller i gynnsamma fall en gråsten, så har du eld. Antagligen det absolut minimalistiska elddon som finns. Med förstoringsglaset på din kompass och en liten kolbit från en gammal eldstad likaså. Det var dit jag ville komma. När man behärskar detta blir nästa steg att använda bågdrill.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Tomtemor1 »

Kunskap är aldrig tung att bära, Jag har inte provat char cloth då jag tycker att fetved är toppen, men jag tänder ifrån tändstål än så länge
Jag saknar att jag inte har flinta så här långt norrut
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av NordicHillbilly »

Tomtemor1 skrev: 09 jun 2019 20:50 Kunskap är aldrig tung att bära, Jag har inte provat char cloth då jag tycker att fetved är toppen, men jag tänder ifrån tändstål än så länge
Jag saknar att jag inte har flinta så här långt norrut
Det finns ställen med flinta efter norrlandskusten också. Har för mig det finns på flera ställen i västerbotten bl.a.
Varit på ett par av dem. Norr om Skellefteå, minns inte vad ställena heter. Åkte runt mycket med husvagn/husbil som barn.
Inte hittat flinta här i södra Norrland någon gång, vad jag kan minnas. Men då har jag knappast varit kring gamla hamnar och kikat här heller.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av Tomtemor1 »

Det finns ingen flinta naturligt där jag bor, men jag är sugen att öva med kvarts, det är troligtvis jättesvårt men skam den som ger sig
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Char cloth/ kolat tyg

Inlägg av vantohal »

Det vet ni säkert, men man kan göra koltyg på vanlig elspis om man har väldigt bra köksfläkt. Det går naturligtvis annars också, men, ja, ni fattar.
Samma princip gäller för allt organiskt växtmaterial som jag testat iallafall. Det bör vara torrt redan innan dock, annars så kan det brinna ut innan det hinner torka.
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"