tändartråden

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

tändartråden

Inlägg av bastard »

det finns gott om olika sorters tändare, vi hoppar över tändstickor, eldstål o.s.v utan tar tändare som folk brukar ha i fickorna

vad finns? vad är bra?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: tändartråden

Inlägg av Daltorpet »

Jag brukar ha Biltemas stormtändare vid de tillfällen jag har tändare. Ibland kan jag köpa sådana där vanliga 5kronors ciggarettändare men de brukar vara riktigt dåliga och räcker oftast inte längre än en tändsticksask men ibland har "turkbutiken" en låda billigare då kan jag köpa den bara för att.

Utöver dessa så har jag ett stort antal BIC-tändare av typ grilltändare. Tycker att de är riktigt bra med de långa halsarna.

Jag har också en låda med zippo bensintändare som kanske mer är samlarobjekt än något jag nyttjar men de funkar helt klart.

Haha vad kul, jag är annars lite emot tändare och tycker att de verkligen är sämre än både tändstickor och tändstål men när jag tänker på det så har vi ganska mycket tändare ändå :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tändartråden

Inlägg av bastard »

biltemas modell med två lågor och zippo format?
har några sådanna och gillar dom, dom är i behändigt format

har bic med flinta , köpte ett 50 flak förra året då jag tröttnade på dom dåliga tändarna
kommer nog köpa 50 till innan året är slut, sedan får det räcka för min livstid
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: tändartråden

Inlägg av NordicHillbilly »

Jag gillar de där som heter Djeep.

Sådana:
http://cdn.hiconsumption.com/wp-content ... ighter.jpg
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: tändartråden

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 08 jun 2019 16:54 biltemas modell med två lågor och zippo format?
har några sådanna och gillar dom, dom är i behändigt format

har bic med flinta , köpte ett 50 flak förra året då jag tröttnade på dom dåliga tändarna
kommer nog köpa 50 till innan året är slut, sedan får det räcka för min livstid
Japp det är den jag menar. Visst finns bic som vanliga ciggarettändare också eller tänker jag på något annat nu? De biccar jag har är som grilltändare tycker de är riktigt bra även om de tar lite stor plats om man vill ha dem i en ask i edc eller om man röker tex.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: tändartråden

Inlägg av FCR2 »

Har blivit lite "bränd" av biltemas stormtändare. Efter en tid slutade den fungera. Måste vara ett måndagsexemplar tänkte jag o köpte en till. Givetvis slutade även den att fungera. Tolkar det som att plastslangarna som leder fram gasen tappar styvheten och viker sig. Om jag rättar ut slangen så fungerar den. Allt annat verkar fungera, piezotändningen, full med gas mm.
Så just nu gillar jag bensintändare dock krävs gummipackning så soppan avdunstar långsammare. Så zippo går bort. Vanliga bic med flinta funkar bäst tycker jag.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: tändartråden

Inlägg av Daltorpet »

FCR2 skrev: 09 jun 2019 00:24 Har blivit lite "bränd" av biltemas stormtändare. Efter en tid slutade den fungera. Måste vara ett måndagsexemplar tänkte jag o köpte en till. Givetvis slutade även den att fungera. Tolkar det som att plastslangarna som leder fram gasen tappar styvheten och viker sig. Om jag rättar ut slangen så fungerar den. Allt annat verkar fungera, piezotändningen, full med gas mm.
Så just nu gillar jag bensintändare dock krävs gummipackning så soppan avdunstar långsammare. Så zippo går bort. Vanliga bic med flinta funkar bäst tycker jag.
Det där händer mig också, jag trodde att gasen tog slut fort iom att det är så starkt tryck? Men ska testa det där med slangen.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tändartråden

Inlägg av Charlie** »

Jag slår ett slag för BIC-tändaren. Det är en odödlig klassiker. Är man skadad och bara kan använda en hand så är tändaren en fördel. Jag väljer alltid den stora varianten då de små kan vara svåra att hantera med kalla blöta fingrar. Det ska också vara de med "gnistpinne" inte de elektroniska. De med gnistpinne kan man göra upp eld med även om gasen är slut (med t ex kolat tyg) Dessutom finns det lite coola gadgets till BIC -tändarna.

https://lighterbro.com/

https://www.fruugo.se/exotac-firesleeve ... GAodYL4DEQ

Jag tar även bort "barnsäkringen så blir de lättare att använda.

https://www.youtube.com/watch?v=qkhQ1KwqyT0
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tändartråden

Inlägg av bastard »

finns ju elektroniska varianter med numera
funderar på en moddad modell där man har en ficklampa som kropp, för att ha standardbatterier
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tändartråden

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 15 jun 2019 23:31finns ju elektroniska varianter med numera
Tyvärr funkar inte dessa med t ex kolyg, vilket är en nackdel när gasen är slut. Jag kör enbart med de vanliga med "gnistpinne" av den anledningen att gnisyorna kan antända koltyg och kolpulver. Även en papperstuss med T-doja fattar eld av gnistorna från "gnistpinnen"
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"